Cele mai multe reclamatii se refera la zborurile anulate. De exemplu, un turist roman a cumparat recent un bilet de avion de la o companie aeriana italiana. Zborul a fost anulat, insa compania a refuzat sa-i returneze banii. Asa ca a depus o plangere la Centrul European Pentru protectia Consumatorilor iar apoi a primit inapoi atat contravaloarea biletului cat si o despagubire suplimentara de 250 de euro.

Potrivit legislatiei europene companiile aerienre sunt obligate sa le returneze clientilor contravaloarea biletelor in cazul zborurilor anulate dar si o despagubire suplimentara, intre 250 si 600 de euro de persoana, in functie de distanta pe care ar fi trebuit sa o parcurga.

Exceptie sunt cazurile in care zborurile sunt anulate din cauza unor calamitati naturale care nu pot fi prevazute. "In evenimentele de forta majora, ca de exemplu norul de cenusa vulcanica, se dau banii inapoi pe bilete, nu se acorda compensatie. Insa grevele nu sunt circumstanta de forta majora", spune Mihai Titichi, consultant Centrul European pentru Protectia Consumatorilor.

La ce suma se ridica despagubirile

Despagubirile intre 250 si 600 de euro se acorda potrivit legii si in cazul in care avionul ajunge la destinatie cu mai mult de 3 ore intarziere. Iar daca avionul pleaca cu mai mult de 5 ore intarziere pasagerul poate sa renunte la zbor si sa ceara inapoi contravaloarea biletului.

Putini turisti stiu ca daca le intarzie bagajele compania aeriana este obligata sa le achite contravaloarea bunurilor de stricta necesitate pe care acestia sunt obligati sa le cumpere pana la returnarea bagajelor. Este cazul unui truist roman care dupa ce a depus o plangere a primit inapoi de la compania aeriana 150 de euro.

Daca bagajele iti sunt pierdute ai dreptul la o despagubire de pana la 1.200 de euro, daca ai facturi si chitante pentru bunurile din valize. Daca nu, despagubirea se calculeaza la kilogram -  20 de euro pe fiecare kilogram de bagaj pierdut.

Toti romanii care au achizitionat servicii sau bunuri din alte tari europene si considera ca au fost trasi pe sfoara pot apela la Centrul European pentru Consumatori. Toate detaliile le gasiti la www.eccromania.ro. Specialistii de acolo vor lua legatura in numele tau cu agentii economici de la care ar trebui sa obtii despagubiri.

Anul trecut 71.000 de europeni au primit despagubiri dupa ce au apelat la Centrele Europene pentru Protectia Consumatorilor.