Iata care sunt drepturile tale, ca pasager, atunci cand zbori dintr-o si intr-o tara din Uniunea Europeana, potrivit Infocons

Ce faci daca avionul are intarziere?

Daca avionul tau are intarziere mare, compania aeriana e obligata sa-ti puna la dispozitie mancare si bautura racoritoare, cazare la hotel si posibilitatea de a-i informa pe cei dragi sau pe partenerii de afaceri, ca ai avut de-a face cu o situatie imprevizibila si ca vei intarzia (daca este cazul).

Situatia se aplica in cazul intarzierilor de doua ore sau mai mult (pentru zboruri de cel mult 1.500 de kilometri), a intarzierilor de trei ori sau mai mult pentru zborurile intracomunicate mai lungi sau alte zboruri cuprinse intre 1500 si 3500 de kilometri sau a intarzierilor de patru ore ori mai mult (pana in cinci ore!) pentru zborurile extracomunitare de peste 3500 de kilometri.

Totodata, compania aeriana este obligata sa-ti dea un document cu toate drepturile tale, in calitate de pasager. Daca intarzierea aeronavei e mai mare de cinci ore, compania e nevoita sa-ti ramburseze valoarea biletului. Asta se intampla insa doar in cazul in care te hotarasti sa renunti complet la zbor.

In alte cazuri de intarzieri, calatorii nu pot fi despagubiti.

Cum procedezi cand ti s-a anulat zborul?
 
Daca zborul tau a fost anulat, din motive ce tin de linia aeriana, compania este obligata sa-ti plateasca valoarea biletului, in termen de cel sapte zile, sau sa-ti ofere un alt mijloc de transport pana la destinatie.

In alte circumstante insa, primesti despagubiri financiare de la compania aeriana cu care trebuia sa zbori. In plus, aceasta trebuie sa-ti ofere mancare si bautura racoritoare, cazare la hotel, daca este cazul si nu in ultimul rand posibilitatea a lua legatura cu cineva, daca doresti. Totodata, trebuie sa primesti un document, din care sa te informezi cu privire la drepturile tale in calitate de pasager.

Suprarezervare?!
 
Aceasta are loc atunci cand exista mai multi calatori care si-au facut rezervare pentru o anumita cursa decat numarul de locuri disponibile din avion. In acest caz,  compania aeriana trebuie sa caute, mai intai, persoane care sunt dispuse sa renunte la locurile lor. Doar apoi, compania poate anula cateva bilete. Daca te numeri printre ghinionisti, asigura-te ca ti se respecta drepturile referitoare la anularea unei curse.

Punctul culminant... s-au pierdut bagajele!
 
In primul rand, e foarte important sa nu-ti pierzi cumpatul. Poti cere despagubiri oriunde in lume, atat pentru pierderea bagajului, cat si pentru eventualele distrugeri, deteriorari, chiar si intarzieri ale bagajului tau in timpul unui zbor operat de o companie aeriana din UE.

Poti avea dreptul la o compensatie de cel mult 1.220 de euro, daca bagajul tau este pierdut, deteriorat sau chiar intarziat, potrivit europa.eu

Cum sa procedezi? Spre exemplu, daca ti s-a deteriorat bagajul, trebuie sa depui o reclamatie la compania aeriana cu care ai zburat, in maximum sapte zile de cand ai l-ai primit. Acelasi lucru il poti face si daca echipamentul ti-a intarziat, in termen de 21 de zile.

Si persoanele cu handicap au drepturi de calatorie!

Daca faci parte din persoanele care sufera de un handicap, compania aeriana trebuie sa-ti asigure asistenta in aeroport, dar si la bordul aeronavei.

Pentru a beneficia de asistenta insa, trebuie sa trimiti o notificare prealabila referitoare la nevoile tale. Afla de aici mai multe informatii.

Cine rezolva conflictele?

Toate statele Uniunii Europene au diverse organisme nationale independente, care se ocupa de plangerile pasagerilor si de orice alt conflict, litigiu legat de companiile europene. Gasesti aici toate detaliile legate de aceste autoritati.

O alta modalitate prin care poti afla diverse informatii cu privire la drepturile dar si obligatiile companiilor aeriene in situatiile de mai sus, este sa apelezi numarul gratuit 00800 678 910.

Iti reamintim ca drepturile enumerate mai sus se aplica zborurilor in si din statele membre ale UE, in toate situatiile, chiar si-n cazul in care un zbor este intrerupt din motive extraordinare. Asa ca nu ezita sa-ti ceri drepturile, daca intampini vreo problema. Aceleasi obligatii le au si companiile aeriene din afara Uniunii Europene.