Cu ochii pe calculator, sefii de la Bucuresti urmaresc toata flota firmei plecata prin Vest: 16 din cele 17 autotrenuri alearga pentru clienti straini. "Toate camioanele le am in comunitate. Le-as putea tine acolo nonstop. Cand descarca vine urmatoarea comanda", spune Octavian Teodorescu, director comercial Italia Speed.

Mihaiu Pasol, directorul de marketing al unui importator de autocamioane, spune ca trasportatorii revin la un optimism moderat.

Optimismul inseamna putin peste 5 procente de crestere in 2011. Asta dupa ce un sfert din firmele mici au disparut anul trecut si mii de camioane au fost recuperate. Acum, romanii isi permit iarasi sa incheie contracte de leasing pentru camioane noi, mai ecologice, pentru care care platesc taxe de tranzit prin Europa mai mici cu sute de euro.

Noile camioane euro 5 nu sunt doar frumoase si puternice, ci mai ales economice. Asa ca ele consuma doar 30 de litri la 100 de km cu o incarcatura de 40 de tone. Pentru o masina mica e enorm, pentru o firma de transport inseamna diferenta intre rentabilitate si faliment. Mai ales acum cand carburantul reprezinta aproape jumatate din cifra de afaceri.

Economia a prins viteza in vestul Europei si ne trage incet, dar sigur dupa ea. Romanii fac insa profit pentru ca soferii nostri au salarii la jumatate, asa ca firmele isi permit tarife mai mici cu 5% fata de occidentali. Se cauta asadar din nou soferi profesionisti cu experienta. Salariile pot ajunge si la 2.500 de euro, iar conditiile de munca sunt occidentale.