Cei care au inventat email-ul si SMS-ul s-au gandit numai la baneficiile acestor servicii, dar nici prin gand nu le-a trecut, probabil, ca majoritatea mesajelor pe care le vor primi oamenii vor fi nedorite: spam, virusi, phishing.

Numele tau, numarul de telefon, adresa de mail si optiunile tale personale devin un "bun public" odata ce accesezi si comanzi de pe site-ul unui magazin online, de pilda, cand iti lasi numarul si email-ul pentru tot felul de promotii sau cand iti faci un card de fidelitate si ti se cer pe formular diferite informatii.

Cum te protejezi de mesajele nedorite?

In primul rand trebuie sa stii ca paza buna trece primejdia rea. Ori de cate ori comanzi un produs sau serviciu, participi la concursuri si promotii sau completezi un formular in care ti se cere adresa de e-mail, citeste cu atentie pentru ce vor fi folosite informatiile oferite de tine si ai grija la optiunile cu care esti de acord: spre exemplu, sa primesti oferte prin posta electronica sau prin SMS. Odata ce ai acceptat, nu te plange ca ai fost asaltat de mesaje!

In cazul in care nu exista optiunea sa bifezi ca nu vrei sa primesti mesaje cu oferte sau chiar un newsletter, trebuie sa specifici in scris: "Va rog sa nu folositi si sa nu dati unor terti adresa mea de e-mail, numarul de telefon si alte date cu caracter personal".

"Prietenul"… la spam se cunoaste

Gandeste-te de doua ori inainte sa trimiti mailuri in masa! De cate ori nu ai fost asaltat de mesaje care se termina cu: "Trimite acest e-mail la 20 de persoane in urmatoarele 20 de minute, altfel vei avea parte de ghinion in urmatorii 20 de ani" sau de mesaje aparent umanitare.

Ei bine, nu este o idee prea buna, oricat de sincer ar suna apelul. Si asta pentru ca asemenea mesaje au ca unic scop realizarea unei baze de date cu cat mai multe adrese de e-mail, care devin mai departe tinta spam-ului sau a atacurilor. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste mesageria instant.

Fereste-te, de asemenea, de site-uri sau de programe unde trebuie sa introduci adresa de mail sau ID-ul de Messenger. Al tau sau al altcuiva. De exemplu, site-urile unde poti scana cine sta "invizibil" pe Yahoo Messenger. Unele dintre acestea te ajuta, intr-adevar, sa afli cine te "ignora", dar unele aduna avataruri si ID-uri, iar persoana pe care ai "scanat-o" ramane expusa in baza de date si poate fi abordata de oricine, i se poate prelua avatarul si asa mai departe.

Daca ai gresit si ai adaugat o persoana nedorita in lista ta de prieteni, exista optiunea de a trece acea persoana in lista de ignore, intrand in Messenger>Preferences>Ignore List.

 

In concluzie, daca nu vrei sa ai probleme si daca nu vrei ca prietenii tai sa fie asaltati de mesaje nedorite, fii foarte atent unde lasi informatii personale. In cazul in care nu ti-ai dat seama la momentul respectiv ca nu vrei de fapt sa primesti oferte si sa fii asaltat de tot soiul de mesaje, contacteaza firma sau administratorul site-ului si cere sa fii scos din baza de date!