Conversatia in care Mark Zuckerberg punea la cale lansarea Facebook. Ce ii marturisea studentul de la Harvard prietenului sau cel mai bun
Facebook ar putea inainta astazi documentele necesare pentru o oferta publica initiala. Compania care vrea sa doboare toate recordurile spera la o evaluare de cel putin 75 de miliarde de dolari si maximum 100 de miliarde de dolari, potrivit Wall Street Journal. Pana sa ajunga insa aici, Mark Zuckerberg s-a confruntat cu multe enigme.
Astazi, compania lui este evaluata la 80 de miliarde de dolari, potrivit datelor SharesPost, platforma de trading unde au loc tranzactii cu actiuni ale companiilor nelistate la bursa, care sunt detinute privat.
Pana sa ajunga la un asemenea succes, co-fondatorul celei mai iubite retele de socializare a cercetat indeaproape piata, incercand sa afle cat mai mult din ceea ce-si doresc, de fapt, internautii, scrie Business Insider.
Intr-una dintre conferintele online pe care le organiza cu prietenii sai, Zuckerberg discuta despre un site de dating pe care trebuia sa-l creeze pentru niste seniori de la Harvard, dar si despre „treaba cu Facebook”. Discutia de mai jos, transmisa de Business Insider in exclusivitate, are loc in 2003, intre CEO-ul de azi al retelei si Adam D`Angelo, cel mai bun prieten al sau din liceu. Cei doi vorbesc despre cum ar trebui sa arate „treaba cu Facebook”.
„Zuckerberg: Acum ca stii cum fac site-ul asta de dating
Zuckerberg: Ma intreb cat de similara e treaba asta cu Facebook. Pentru ca, cel mai probabil, vor fi lansate in acelasi timp.
Zuckerberg: Doar daca renunt la site-ul de dating inainte sa le spun asta.
D`Angelo: Ha ha (rade)
Zuckerberg: Nu cred ca oamenii s-ar inregistra pe Facebook daca ar afla ca este vorba despre un site de dating. Oamenii sunt sceptici cand vine vorba despre datingul online.
Zuckerberg: Pe de alta parte, baiatul asta care se ocupa de site-ul de dating il va promova foarte bine. Ma intreb care este solutia ideala.
Zuckerberg: Cred ca Facebook ar atrage multi oameni daca nu va fi lansat in acelasi timp cu celalalt site. In cazul asta, ambele lucruri vor da gres si nimeni nu va iesi invingator. Vreo idee? Eventual care sa le consolideze pe amandoua.
D`Angelo: Sa le combinam intr-o platforma prietenoasa. Stanford are ceva asemanator, dar care functioneaza doar pentru ei.
Zuckerberg: Ma gandeam sa facem asta cu Facebook.
D`Angelo: Aha.
Zuckerberg: Urasc faptul ca trebuie sa fac asta pentru oameni. Cum nu-mi place sa lucrez in subordinea altora. Simt ca lucrul corect pe care trebuie sa-l fac este sa termin Facebook si sa astept pana in ultima zi cand, teoretic, ar trebui sa termin site-ul lor, iar apoi sa abordez o atitudine de genu` „Uite, ideea voastra nu este foarte brilianta. Daca vreti sa va alaturati mie in treaba asta, puteti s-o faceti. In felul asta, o sa va ajut si eu mai tarziu cu platforma voastra”. Crezi ca e o ticalosie sa procedez asa?
D`Angelo: Cred ca ar trebui pur si simplu sa te descotorosesti de ei.
Zuckerberg: Treaba este ca ei au un programator care ar putea termina site-ul si au si bani pentru promovare si restul. Dar stai asa... si eu am bani. Prietenul meu, care vrea sa fie sponsor, este seful unei societati de investitii. O duce foarte bine, are multi bani.
D`Angelo: lol (rade)”
Din conversatia postata de site-ul american Business Insider, reiese ca inca de atunci (cand avea doar 19 ani) Mark Zuckerberg nu avea de gand sa lucreze pentru vreo companie si planuia sa reuseasca de unul singur. Cat despre ideea Facebook-ului de astazi, aceasta se pare ca i-a fost sugerata CEO-ului de catre prietenul sau „D`Angelo” („o platforma prietenoasa”).
In lunile care au urmat conversatiei cu D`Angelo, Zuckerberg, cu putin ajutor de la prietenii sai din Universitatea Harvard (Eduardo Saverin si Dustin Moskovitz) au pus pe picioare Facebook (la inceput se numea The Facebook) si au vazut cum reteaua lor devenea tot mai populara.
O vara mai tarziu, Mark si asociatii lui s-au mutat in California si au inceput sa lucreze la Facebook in regim full-time. Reteaua de socializare atingea aproape un milion de utilizatori la nici sapte luni de la lansare.
In ciuda succesului sau timpuriu, in 2004, ingrijorat de cine avea sa plateasca sanctiunile juridice in cazul in care Facebook avea sa fie dat in judecata, Mark i se confesea iar unui prieten.
„Confident: Ei bine, ar trebui sa acoperi partea de actiuni de care este nevoie pentru taxele legale.
Zuckerberg: Nu voi plati eu taxele legale. O va face compania care ne va cumpara (rade).
Confident: Super. Sa speram ca asta se va intampla curand astfel incat sa putem merge mai departe si sa lucram la ceea ce ne-am propus.
Zuckerberg: Ei bine, trebuie doar sa propulseze Wirehog.”
In 2004, peste un milion de oameni se declarau dependenti de Facebook. Cu toate astea, Zuckerberg nu stia cum vor evolua lucrurile si daca toata afacerea avea sa merite in final. In viziunea lui, Facebook avea nevoie doar de Wirehog, un serviciu de file-sharing.
In 2011, site-ul social a inregistrat un profit operational de 1,5 miliarde dolari si venituri de 3,8 miliarde dolari, potrivit CNBC. Peste 800 de milioane de utilizatori au devenit dependenti de reteaua de socializare creata de tanarul Zuckerberg, intr-o camera de camin din Harvard. Zilele acestea, compania se pregateste pentru lansarea pe bursa, sperand sa atinga o evaluare de pana la 100 de miliarde de dolari. Cea mai mare atinsa vreodata. Ramane, insa, de vazut daca Facebook va intra sau nu in istorie odata cu listarea la bursa.
Citeste si:
Confesiunile unor fosti angajati la Facebook. Cum e sa lucrezi, de fapt, cu Mark Zuckerberg