"M-ati auzit in discursul public recent ca suntem intr-o circumstanta in Romania in care nu avem date cu privire la toti salariatii din zona publica. Un lucru similar se intampla, din pacate, cu bazele de date, si aici discutam si de calitatea bazelor respective de date, in ceea ce priveste beneficiile sociale, modul in care aceste beneficii se suprapun cu alte tipuri de masuri de ordin fiscal, financiar, atat la nivel central si local. Toate aceste lucruri te duc la situatia in care ai fie o politica de siloz, aceasta insemnand ca tratezi tipul de vulnerabilitate sau beneficiu intr-un mod individual, fara sa ai o imagine de perspectiva, fie ca, si aici nu pot sa nu reiau aceasta sugestie pe care a mentionata si antevorbitorii mei legat de faptul ca poate nu se doreste sa fie cunoscute datele statistice", a spus Dragos Pislaru, potirvit Agerpres.

Ministrul sustine ca un posibil motiv pentru care nu exista date despre problemele populatiei ar fi acela de a mentine beneficii sociale ca o zona de manevra.

"Pentru ca daca noi suntem acum la 26 de ani si mai bine de la Revolutie si totusi avem o problema majora in a cunoaste problemele populatiei, vulnerabilitatile, vorbesc aici de date administrative mai ales, lucrul acesta te poate duce cu gandul ca pana la urma ignoranta ajuta. De ce ar trebui sa ai o imagine foarte clara asupra problemelor pe care le ai atata timp cat poti avea zona de beneficii sociale ca o zona de manevra? De ce ar trebui, bunaoara, sa scoti aceste date pentru ca ti-ar cauza o problema de responsabilitate din partea celor care incep sa le afle?", a declarat Dragos Pislaru.

Ministrul Muncii a afirmat ca INS nu este doar un antemergator al unei reforme, ci este o placa turnanta intre cele doua Romanii, intre o societate moderna, deschisa, in care politica publica este facuta de cetateni pentru cetateni si bazat pe data concrete sau o societate in care puterea este vazuta ca ceva discretionar, pentru care nu conteaza evidenta statistica. Dragos Pislaru sustine ca in felul acesta INS este un pionier in stransparentizarea societatii.

La inceputul saptamanii, dupa o greva de avertisment de o ora a angajatilor din administratia publica locala, ministrul Muncii a spus ca revendicarile acestora sunt partial rezolvate, insa pentru unele, cum ar fi majorarea salariilor cu 25% sau acordarea de norme de hrana sau tichete de vacanta, sunt necesare discutii suplimentare, in primul rand pentru ca nu se stie exact care este nivelul salariilor in domeniu.

"In perioada in care am lucrat la Ordonanta 20, am obtinut o poza perfecta a modului in care operam in aceasta societate: in momentul in care am transmis catre dumneavoastra (unitati administrativ teritoriale - UAT-n.r.) cerinta sa putem avea grilele de salarizare din fiecare UAT pentru a sti care este situatia, din 3.300 de solicitari trimise am primit 1.000 de raspunsuri, din care doar doua treimi erau utilizabile: fie nu erau in formatul cerut, fie inutilizabile. Asta ne-a dus intr-o situatie in care practic noi in continuare nu avem o imagine asupra modului in care salarizarea la nivel local se intampla. Daca vrem o politica publica de calitate trebuie sa contribuim cu totii pentru a avea date de calitate", a explicat Pislaru.

El a precizat ca nici reprezentantii sindicatelor din domeniu nu au evidenta salarizarii in sectorul public local. Inclusiv la Minister se lucreaza cu datele din 600 de primarii, care sunt extrapolate pentru o imagine aproximativa a situatiei.

In aceste conditii, ministrul propune infiintarea unui sistem Revisal, similar celui din sectorul privat, pentru salariile din sectorul public.

"Aceasta situatie nu este fireasca. Am avut batalii in transee sa obtinem datele din educatie si sanatate, in aparare si in Ministerul Public. Cum poti avea o discutie daca nu ai date de la salariul de baza pana la castigul net. Noi avem datele cu salariile din mediul privat si nu le avem pe cele din sectorul public", a mai spus oficialul citat.