Condiţii de intrare în şomaj tehnic şi de plată a indemnizaţiilor din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Care sunt angajaţii care vor beneficia de această reglementare
Angajati, carantina, coronavirus
Guvernul a stabilit că în timpul stării de urgenţă, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii, indemnizaţia de care beneficiază salariaţii să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru şomaj.
Nivelul indemnizaţiei va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. De aceste prevederi urmează să beneficieze salariaţii angajatorilor care îndeplinesc anumite condiţii.
”Guvernul a aprobat Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. Actul normativ reglementează, printre altele, condiţiile pentru intrarea în şomaj tehnic, continuarea plăţii unor beneficii sociale, prelungirea în mod automat a unor documente, precum şi posibilitatea transmiterii online a actelor necesare pentru obţinerea unor beneficii. Guvernul a stabilit că în timpul stării de urgenţă, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii, indemnizaţia de care beneficiază salariaţii să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Nivelul indemnizaţiei va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020”, anunţă Ministerul Muncii.
De aceste prevederi urmează să beneficieze salariaţii angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiţii:
- întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate şi deţin Certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Preşedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situaţii de urgenţă conform metodologiei aprobată prin ordin.
- reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
”Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizaţie, din bugetul asigurărilor pentru şomaj se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reîntregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru această intervenţie şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate ale Programului Operaţional Capital Uman”, precizează ministerul.
Două categorii de companii beneficiază de sprijin pentru şomaj tehnic
Potrivit ministrul Economiei, Virgil Popescu, sprijinul de la stat pentru şomajul tehnic se va acorda companiilor afectate direct de implementarea ordonanţei militare, care a închis activităţile în restaurante, baruri, cafenele, precum şi celor cu încasări scăzute cu cel puţin 25%.
"Pentru a beneficia de şomaj tehnic, există două categorii de companii care beneficiază: una care a fost afectată direct de implementarea decretului, acea ordonanţă militară care a închis activităţile în restaurante, baruri, cafenele şi aşa mai departe. (...) A doua categorie este una foarte largă, o categorie de firme afectate şi ele la rândul lor de această epidemie. Am considerat că este foarte larg dacă vom pune o cifră de încasări scăzută de minimum 25%. Acest lucru se va face pe baza unei declaraţii pe proprie răspundere, nu va mai fi vorba de o chestie birocratică", a menţionat Virgil Popescu, potrivit Agerpres.
În ceea ce priveşte prima categorie, acele companii "trebuie să aibă un certificat pentru situaţii de urgenţă pe care noi o să-l eliberăm în mod online de săptămâna viitoare, foarte rapid, care să ateste că şi-a închis activitatea".
"La începutul lunii aprilie, când se pot face plăţile pentru luna martie, pentru şomaj tehnic, angajatorul se duce cu lista de angajaţi şi va beneficia, prin Agenţia Naţională de Şomaj, prin agenţiile judeţene, de plata acestor bani", a mai spus Virgil Popescu.
De asemenea, ministrul Economiei a subliniat că acesta este un prim val de măsuri. "S-a suspendat plata penalităţilor pentru declaraţiile nedepuse de către companii în termenul de 25 ale lunii. Nu se mai fac executări, aţi văzut că ANAF nu mai pleacă în teritoriu să facă executări... Vom avea şi alte acţiuni adiţionale. La astea lucrăm în continuare, suntem într-un grup de lucru. Împreună cu primul ministru lucrăm şi ne gândim şi la un val doi, poate şi la un val trei, în aşa fel încât economia va trebui să o repornim după această criză", a mai spus Virgil Popescu.
OUG introduce şi unele prevederi care să asigure acordarea, în continuare, a stimulentului de inserţie şi a indemnizaţiei de sprijin prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.111/2010 privind concediul şi indemnizaţia pentru creşterea copiilor.
Guvernul a stabilit ca aceste drepturi să nu înceteze în situaţia în care părintele, ca urmare a instituirii măsurilor generate de starea de urgenţă, se află în situaţii de suspendare sau chiar de încetare a raportului de muncă sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activităţii angajatorului. Acordarea drepturilor, în aceste condiţii, se realizează pe o perioadă de 90 zile, după această perioadă urmând să fie reanalizată situaţia şi să se aplice prevederile legale corespunzătoare.
Actul normativ adoptat de Guvern mai prevede introducerea poştei electronice ca principal mijloc de comunicare între cetăţean şi autoritatea administraţiei publice centrale sau locale, în vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenţă socială.
Pot fi solicitate prin poştă electronică: ajutorul social, alocaţia pentru susţinerea familiei, alocaţia de stat pentru copii, drepturile acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, alocaţia lunară de plasament, drepturile acordate în procedura adopţiei, ajutorul pentru încălzirea locuinţei, indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România.
De asemenea, pe perioada stării de urgenţă pot fi depuse prin poştă electronică şi cererile şi documentele doveditoare pentru stabilirea şi plata, în condiţiile legii, a drepturilor băneşti ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale.
Măsurile adoptate de Guvern vizează şi beneficiile de asistenţă socială pentru copii şi tineri, care au drept condiţie frecventarea cursurilor şcolare. Astfel, alocaţia de stat pentru copii, alocaţia lunară de plasament şi alocaţia pentru susţinerea familiei se acordă fără întrerupere pe perioada instituirii măsurilor de urgenţă. De asemenea, alocaţia zilnică de hrană, de care beneficiază copiii cu cerinţe educaţionale special, se acordă pe perioada valabilităţii certificatului de orientare şcolară fără a fi condiţionată de numărul de zile de şcolarizare şi de prezenţa şcolară.
Totodată, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afecţiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementată eliberarea şi decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depăşesc 183 de zile, acordate în perioada stării de urgenţă, fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea măsurilor de urgenţă stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.
Pe acelasi subiect: