Dupa ce a shimbat modul in care oamenii socializeaza, Facebook vrea sa transforme si industria financiara. Strategia care ii va aduce multe cereri de prietenie
Asa cum a schimbat sensul cuvantului “prieten”, Facebook se pregateste sa retuseze intelesul unui alt cuvant, si anume “banca”. Si asta in contextul in care reteaua de socializare este pe punctul de a primi acordul Irlandei de a permite utilizatorilor sa stocheze si sa faca tranfer de bani prin intermediul site-ului. Planurile companiei nu sunt foarte clare, dar autoritatile de reglementare sunt gata sa ofere retelei posibilitatea sa faca experimente, scrie Bloomberg.
Facebook incearca sa intre pe piata remiterilor, o piata in plina expansiune in ultimii ani. Potrivit unui raport al Bancii Mondiale, remiterile vor ajunge la un maxim de 600 de miliarde de dolari in 2014, cele mai multe in tarile dezvoltate, de trei ori mai mult fata de acum 10 ani. Dar si taxele pentru tranzactii – in medie 9%, sunt mari. Prin urmare, concurenta Facebook le-ar putea reduce considerabil.
Facebook nu este prima companie care are astfel de ambitii. Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume, a introdus, saptamana trecuta, un serviciu care permite transferuri nebancare de bani intre cele 4.000 de magazin e pe care le detine in Statele Unite.
Ramane de vazut daca noul serviciu de la Facebook va permite transferul banilor in strainatate atat de usor si de rapid ca fotografiile sau filmuletele. Va fi probabil mai ieftin decat serviciile existente deja, presupunand ca Facebook va profita de accesul pe care il are in toate tarile lumii si va practica taxe mai mici decat serviciile clasice de transfer de bani. (Wal-Mart a spus ca va taxa transferul de bani la jumatate fata de competitorii sai.)
In aceste conditii, autoritatile de reglementare ar trebui sa fie flexibile. Dar mai ramane o problema – spalarea de bani. Anul trecut, bancile europene au inchis conturile mai multor institutii din tarile dezvoltate care nu ofereau protectie suficienta pentru spalarea de bani provenita din remitentele muncitorilor migranti.
Oricum ar fi, industria financiara se afla intr-o profunda transfomare. Mii de milioane de oameni din intreaga lume folosesc deja aplicatiile de pe telefoanele mobile pentru a trimite si pentru a primi bani.
Pentru cele 2,5 miliarde de oameni din tarile emergente, care nu au acces la banci, intrarea celei mai mari retele de socializare din lume pe aceasta piata ar putea schimba radical felul in care muncitorii din strainatate trimit bani acasa. Daca asta ii va ajuta sa ceara credite si sa obtina imprumuturi, sa-si plateasca facturile si sa faca investitii, atunci banca Facebook va avea cu siguranta foarte multe cereri de prietenie.
Pe acelasi subiect: