Cel mai scurt drum din Colentina catre Hollywood e prin nordul Spaniei si sudul Germaniei. Dureaza un deceniu, dar la capat te asteapta Tom Hanks, Halle Berry, Robert Downey Jr. si o viata ca-n filme.

Adrian Corsei “joaca” in cel mai tare job din viata lui. E computer graphics supervisor. Pe romaneste, face efecte pentru filme americane. Si vorbim despre pelicule cu audiente de milioane si incasari de miliarde. Iron Man 3 sau Cloud Atlas sunt titluri SF pentru noi, dar proiecte deja firesti pentru Adrian. Cel mai tare roman in efecte vizuale lucreaza la Trixter, in Munchen, si a facut un ocol de aproape 10 ani pana a ajuns la locul potrivit.

Din Colentina, direct catre Hollywood

"Am plecat din Colentina prin anul 2002, m-am oprit vreo sapte ani prin nordul Spaniei, unde am lucrat in proiectare, m-am intors in Romania prin 2009, unde m-am angajat, dar destul de repede mi-am dat seama de limitarile unui post intr-o companie multinationala (in ciuda confortului aparent) si am decis sa imi deschid o mica firma care oferea consultanta si solutii tehnice in proiectare. Acum sunt angajat la Trixter Gmbh in Munchen ca si CG Supervisor".

Trixter  (www.trixter.de) este  o companie specializata in animatie, efecte speciale si caractere digitale pentru industria cinematografica si televiziune (portofoliul clientilor lor cuprinde nume ca Marvel, 20th Century Fox, Warner Bros., BBC, etc).  

"Am avut un interviu pentru un contract initial de 2 luni ca freelancer (am mai lucrat in  Munchen si la alte companii din industrie in acelasi sistem), dupa care mi-au propus un post  permanent in cadrul companiei".

Pentru Adrian, 3D-ul si tot ce tine de CG (computer graphics) a inceput dintr-o joaca. A inceput sa il descopere pe vremea cand era in Spania, captiv in rigorile proiectarii. Visa sa evadeze intr-o lume mai creativa, mai “altfel”, iar industria asta parea foarte atragatoare.  

Am si o definitie pentru cei <alesi>: sunt cei care sunt dispusi sa invete tot timpul

"La momentul respectiv nici nu visam ca as putea sa imi fac o cariera din asa ceva, o vedeam ca ceva pentru cei <alesi>. Acum am si o definitie pentru cei <alesi>: sunt cei care sunt dispusi sa invete tot timpul, nu vad limitele si nu cred intr-o vorba destul de impamantenita pe plaiul mioritic: aaa, tu nu poti, este complicat! Nu exista complicat si nu exista nu poti, singura limitare fiind timpul"

Cel mai bun prieten, motorul de cautare

Nu are studii de specialitate, a invatat singur cu un prieten foarte bun: motorul de cautare. 

"Internetul ofera astazi multe informatii si raspunsuri, dar conteaza si cum pui intrebarea. Am mai avut norocul ca in primele contracte sa lucrez cu niste oamenii foarte talentati de la care am <furat> tot ceea ce am putut".

Am facut aceleasi lucruri pe care le-as fi facut si in Romania, diferenta majora este ca ei au simtit potentialul

Cand a fost avansat, Adrian era la cina cu persoanele din conducerea companiei, iar dupa ce a discutat despre noua lui functie, despre ce avea de facut si alte detalii, a fost intrebat: "auzi, dar tu din ce tara esti? Pentru foarte multe persoane nu conteaza de unde vii si care este eticheta pe care o porti, atata timp cat dai dovada de seriozitate, competenta si implicare. Apropo de integrarea romanului in Occident, vreau sa vorbesc si despre diferentele de cultura muncii dintre Romania si Germania. Am incercat in Romania sa lucrez oarecum in domeniu, intr-o companie care se ocupa de publicitate la vremea respectiva. Eram la inceputul carierei mele in acest domeniu, un Junior, dar in plina curba de invatare si dispus sa fac orice tine de domeniu, modelare, texturare, etc. si aveam insusita si probabilitatea de a nu fi platit o vreme. Mi s-a spus: <aaa, este prea greu! Nu ai sa poti, dureaza foarte mult sa inveti, noi am ajuns la nivelul asta dupa foarte multi ani>. Ba chiar si prietenii mei imi spuneau sa incetez cu visele de Hollywood, sa ma conformez cu ingineria, sigur si de viitor, industria asta este pentru cei care au <noroc, relatii>. Fiind incapatanat din fire ( nu poti incepe o cariera in asa ceva la 30 de ani fara o doza suficienta de... sa ii zicem - vointa), am aplicat la o companie germana care se pregatea sa faca un film pentru televiziunea nationala. M-au sunat dupa cateva zile si mi-au oferit un contract pentru doua saptamani ca si Junior Modeler. Tot ei au asigurat cazarea si transportul in Munchen, iar de aici totul depindea numai de mine. Am facut aceleasi lucruri pe care le-as fi facut si in Romania, diferenta majora este ca ei au simtit potentialul, cele doua saptamani s-au transformat in 10 luni (durata productiei filmului), iar din Junior, am terminat contractul ca si Lead CG, avand in jur de opt persoane in subordine".

Adrian nu a luat nici o decizie definitiv – ramene acolo sau se intoarce? El crede ca deciziile sunt intotdeauna subiectul unor schimbari. 

Mie imi place Romania, este precum un viciu, stii ca iti face rau, dar tu tot acolo tragi

"In momentul de fata, industria VFX in Romania se axeaza in mare parte pe publicitate, domeniu monopolizat de anumite companii. Iar acest monopol este creat de cele mai multe ori nu datorita calitatii produsului, ci, tipic balcanic, pe prietenie, colegialitate, mici-mari atentii. In film, putinele productii care se fac sunt inca la inceput in zona VFX, bugetele au limitari, iar eu in momentul de fata mai am cateva lucruri de adaugat la portfoliu. Nu vreau sa fiu apreciat gresit. Mie imi place Romania, este precum un viciu, stii ca iti face rau, dar tu tot acolo tragi.  Insa lasand gluma la o parte, sunt foarte multe lucruri de schimbat in Romania, iar multe dintre schimbari necesita timp si efort. Prima schimbare necesara care imi vine in minte ar fi normalizarea valorilor sociale".

A ajuns in Trixter ca si CG generalist, iar usor-usor a luat-o catre directia Light&Shading&Render (specializare care consta in crearea materialelor care se aplica modelelor, iluminarea scenelor si procesarea lor cu un motor de randare). In sase luni a fost promovat ca Light Lead, iar dupa inca trei luni (si un proiect de Hollywood terminat cu succes) a ajuns CG Supervisor. 

80% din ce iese de pe monitorul lui apare si pe marele ecran

Acum, 80 % din ceea ce iese de pe monitorul lui de lucru apare si pe ecranul cel mare. Asta datorita faptului ca Light&Render este aproape de finalul lantului de productie. Dupa asta vine departamentul de compozitie si grading (se adauga backround, se fac niste corectii de imagine si culori, se adauga efecte).  

Ca si CG Supervisor, task-urile directe ale lui Adrian inseamna Look Development, dezvoltarea conceptului artistic agreat cu clientul, dar si managementul workflow-ului pe parte tehnica. 

"Trebuie sa fii cu ochii in mai multe parti, sa creezi, sa dezvolti, sa tii sub control procesul. Echipa de la Trixter este multinationala (spanioli, italieni, bulgari, austrieci, unguri, irlandezi, turci, cehi si....aaa, uitasem, germani :)). Am si cativa colegi din Romania, si cu mandrie o spun, sunt dintre cei mai bine pregatiti si au pozitii cheie in cadrul companiei. Regula este simpla aici, atata timp cat treaba pe care o ai de facut este facuta, nimeni nu te va intreba de programul de lucru. Bineinteles, cateodata mai trebuie sa ajungi si pe la sedinte, intalniri si alte lucruri de gen, dar normal programul este destul de degajat si depinzand in mare parte de task-ul pe care il ai in gestiune".

Acum, Adrian s-a apucat de partea a doua a unui serial pentru BBC, Wolfblood.  

"Am lucrat si pentru prima parte, iar acum incercam sa ridicam substantial nivelul de calitate".

L-am intrebat pe Adrian daca stie de vreo scoala in Romania, care pregateste oameni pentru asa ceva.  

"Stiu ca la un moment dat exista o scoala care oferea cateva cursuri, dar sincer sa fiu nu mai stiu care este situatia actuala in Romania. Dar pot sa spun ca cei mai bine pregatiti sunt cei care fac aceasta meserie din placere, nu cred ca poate exista o scoala care sa te invete sa faci ceva ce iti place. Sigur, dupa ce inveti notiuni de baza si simti ca poti complica lucrurile in sensul pozitiv al expresiei, iti trebuie si niste resurse. Insa o statie de gamming de multe ori este mult mai scumpa decat o statie pe care lucram noi. Sunt masini high-end, unele dintre ele specializate pe scopul ce este alocat. Dar sunt anumite device-uri specializate care depasesc pretul cu care suntem obisnuiti, de exemplu un monitor performant, in stare sa reproduca culorile intr-un mod corect, poate sa ajunga la un pret prohibitiv".

Cand vine vorba de oferte, Adrian Corsei nu ascunde ca exista tot timpul, dar stie ca pentru moment are o multime de proiecte de facut la Trixter.   

Interviu rapid 

Ce masina conduci?

Nu am masina, pentru ca nu imi plac masinile, mai mult,  faptul ca in Romania clasarea ta ca individ in societate se face dupa masina pe care o conduci, ma indeparteaza teribil de mult de ideea de masina personala. Cand vremea permite, ma deplasez cu bicicleta, iar altfel cu metroul.  Nu este nici o rusine in Germania sa mergi cu metroul, CEO-ul meu merge cu metroul in mod regulat. 

Ce lucruri te destind?

Plimbarile lungi cu sotia si cainele nostru Vasile sunt in topul activitatilor relaxante.

Cat de des vii in Romania?

Nu foarte, sotia mea face drumuri ceva mai dese pentru ca este studenta in ultimul an, in Romania.  

Cum e in timpul liber?

Vedem filme, nu asa multe cum s-ar putea crede, dar suficiente. Incercam sa ne facem timp sa vedem cam tot ce am citit prin review-uri, ca asa e decent. 

Daca ai avea pentru o zi puterea suprema in Romania, ce ai face?

Daca as zice ca as amaneta-o ar fi prea tarziu, au fost altii mult mai rapizi :) 

Da-ne un inside de la job!

"Cheat! Steal! Lie! But always be onest with yourself and your team!" este una dintre devizele celor care muncesc in VFX. Adica in CG, ochiul poate fi inselat foarte usor .