Seful operatorului aerian sustine insa ca Blue Air nu va fi atras in jocul de domino al afacerilor Romstrade, ca nu va intra in insolventa, asa cum s-a speculat la sfarsitul lui 2012, dar ca “orice business este de vanzare”, totul depinzand de pret. La randul sau, Casa de Insolventa Transilvania, administratorul judiciar al grupului Romstrade, a declarat ca s-au luat toate masurile necesare pentru a izola riscul insolventei Blue Air.
Scandalul Romstrade produce “turbulente” si celorlalte afaceri din grup. Blue Air, prima victima colaterala?
Omul de afaceri Nelu Iordache, proprietarul grupului Romstrade, a fost retinut de DNA intr-un dosar in care este cercetat pentru deturnarea a 5,6 milioane de euro (25 de milioane de lei) din banii pentru construirea autostrazii Nadlac-Arad, dar si pentru delapidare, fals in inscrisuri si spalare de bani. Iordache, arestat preventiv pe 2 decembrie, de Tribunalul Bucuresti, se afla, in prezent, in detentie.
Constructorul Romstrade si operatorul de zbor Blue Air sunt cele mai importante companii detinute de Iordache. Tribunalul Giurgiu a aprobat la sfarsitul lui 2012 (luna decembrie) intrarea in insolventa a companiei Romstrade si a firmei specializate in servicii de taxi aerian, Romstrade Logistic Expres, la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iasi si a DHL International Romania, numind drept administrator judiciar provizoriu Casa de Insolventa Transilvania.
Scandalul in care a fost implicata compania-mama, Romstrade, dar si arestarea presedintelui grupului au aruncat Blue Air intr-o "furtuna" financiara, multi intrebandu-se daca operatorul va putea sa-si continue activitatea. Cu leziuni de imagine si reticenta din partea investitorilor, Blue Air a trecut la schimbari.
Primele schimbari la bord: un sef „nou”, comenzi anulate
La inceputul anului 2013 s-a anuntat schimbarea directorului general. Gheorghe Racaru a revenit la carmei companiei low-cost, dupa aproape patru ani, inlocuindu-l pe egipteanul Sheriff Ussama, care a ocupat acest post din martie 2010. Racaru a fost inca de la infiintarea Blue Air (in 2004) director general, el ramanand in functie pana in iunie 2009, cand a fost numit director de dezvoltare al intregului grup Romstrade.
Pe ce fond a venit schimbarea? „Nu s-a pus problema daca Blue Air isi mai permitea sau nu un expat. Sheriff Ussama si-a exprimat de mai mult timp dorinta de a inceta colaborarea cu noi. A fost o despartire amiabila, cred ca are alte proiecte acum”, a explicat directorul general al operatorului low-cost, Gheorghe Racaru, intr-un interviu acordat incont.ro .
Tot in ianuarie anul acesta, Blue Air a anuntat ca renunta la comanda celor cinci aeronave Boeing 737, in valoare de peste 460 milioane de euro, plasata in 2008, din cauza situatiei sale financiare. CEO-ul declara ca achizitia de avioane presupunea ca operatorul de transport sa intre in 2013 cu obligatii financiare care i-ar fi adus in timp eventuale penalitati, motiv pentru care s-a decis rezilierea contractului. Racaru spune ca Blue Air va suporta doar cateva cheltuieli in urma anularii comenzii de avioane. „Am fi intrat in penalitati daca nu respectam graficul platilor in avans. Se vor deduce niste cheltuieli in cadrul acelui contract, pe care Blue Air le va plati, dar se ridica la ordinul catorva sute de mii de dolari.”
Avand in vedere ca livrarea aeronavelor ar fi avut loc undeva intre sfarsitul lui 2014 si inceputul lui 2016, operarea companiei in urmatorii doi ani nu va fi afectata, afirma Racaru. Momentan, Blue Air detine o flota de opt avioane, dintre care sase pe leasing operational si doua pe leasing financiar. Cum s-ar zice, cumparate in rate. Conform lui Racaru, in acest moment se negociaza cu o parte dintre furnizori schimbarea leasingului operational in leasing financiar.
Cativa analisti au sustinut ca Blue Air se apropia de “o zona cu turbulente”, fiind vorba despre o chestiune de zile pana cand operatorul de transport va intra in insolventa, intrucat face parte din jocul de domino al afacerilor din grupul Romstrade.
Nu este niciun secret faptul ca intre Blue Air si Romstrade, companie aflata in insolventa, au existat credite reciproce. Potrivit datelor Ministerului de Finante, datoriile Blue Air se ridica undeva la 79 milioane de euro, iar mare parte din ele se datoreaza grupului Romstrade. Reprezentantii companiei de zbor spun insa ca “momentan, suntem la zi cu platile catre principalii nostri parteneri de afaceri – Aeroportul Henri Coanda, firmele care ne asigura combustibilul”.
Incercam sa sterilizam Blue Air de furtuna Romstrade. Nu vom intra in insolventa
Seful general al companiei Blue Air, Gheorghe Racaru, care detine o participatie de 1,5% din actionariatul firmei de transport, a declarat in interviul acordat Incont.ro ca insolventa Romstrade nu va atrage dupa sine si insolventa Blue Air, intrucat in prezent se fac eforturi pentru a externaliza serviciile operatorului low-cost in afara problemelor Romstrade.
El recunoaste ca scandalul i-a adus operatorului aerian prejudicii de imagine si sustine ca strategia pusa la cale cu administratorul judiciar al Romstrade, Casa Transilvania, este aceea „de a steriliza” activitatea Blue Air: „Incercam sa-l tragem cat mai mult in afara impactului mediatic, rezultat din insolventa Romstrade.”
„Blue Air si-a construit bugetul pentru 2013 inainte sa apara sa apara problemele Romstrade. L-am gandit astfel incat sa-l poate sustine singura, lucru care s-a intamplat, mai mult sau mai putin, si in 2012”, a adaugat acesta.
Racaru spune ca Blue Air nu poate intra in insolventa, fiind vorba despre detalii tehnice si juridice care exclud aceasta ipoteza. Aceasta nu ar fi prima data cand compania low-cost ar intra in insolventa. In 2010, mai multi furnizori au cerut insolventa Blue Air din cauza neplatii unor datorii, ce se ridicau la cateva sute de mii de euro. „Da, au fost cateva procese de insolventa pe rol. La ora actuala mai exista un singur proces pe rol, unde avem deja incheiata o intelegere si unde suntem la curent cu toate platile”, se justifica Racaru.
Administratorul judiciar al Romstrade: „Am izolat riscul ca Blue Air sa intre in insolventa. Suntem in plin proces de evaluare a firmei, vrem ca ea sa creasca”
De cealalta parte, reprezentantii Casei de Insolventa Transilvania, administrator judiciar al companiei Romstrade, sustin ca, momentan, nu se pune problema intrarii in insolventa a Blue Air, ca urmare a unui joc de domino. „Am izolat acest risc. In momentul de fata suntem in plin proces de evaluare a activitatii afacerilor Romstrade, incercam sa vedem daca grupul se poate sau nu restructura. Am vrea insa ca Blue Air sa-si continue activitatea. Am sesizat o crestere la inceputul acestui an”, a explicat pentru Incont.ro Andrei Cionca, manager de proiect in dosarul Romstrade, avocat al Casei de Insolventa Transilvania.
Ce s-ar intampla daca Blue Air ar intra in insolventa
Daca intr-un final, Blue Air ar intra in insolventa, acest lucru nu ar reprezenta oprirea activitatii companiei aeriene, precizeaza seful sau, subliniind faptul ca insolventa ar putea aduce si beneficii: „Esti protejat de anumite actiuni, de anumite taxe. De exemplu, companiile aeriene americane manifesta o veselie nebuneasca de a intra sub protectie legii falimentului –celebrul Chapter 11- care reprezinta legea insolventei la noi. Intra sub protectia statului, care le blocheaza penalitatile. Nu plata datoriilor este principala grija cand ajungi intr-o situatie de pierdere, ci cresterea penalitatiilor, care implicit te aduc intr-o stare mai proasta.”
Aproape 90.000 de firme din Romania au intrat in insolventa de la declansarea crizei financiare, in 2008, dintre care aproape 16.500 firme au intrat in incapacitate de plata in 2012, potrivit datelor Oficiului National al Registrului Comertului. Peste 70% dintre firmele care au intrat in insolventa anul trecut activeaza in domeniul comertului, transporturilor si depozitarii, industriei prelucratoare si constructiilor.
„Orice contabil se poate duce si spune ca are niste probleme financiare si are nevoie de o perioada de restructurare. Faci un program de reorganizare, il accepta Curtea si te apuci de treaba. Nu pledez pentru asta in cazul Blue Air, nu este cazul”, a adaugat Racaru.
Orice business este de vanzare, totul depinde de pret. Au fost cateva discutii, dar nu cu tenta oficiala. Momentan, nu exista un cumparator
Racaru sustine ca “scenariul cel mai negru” poate avea, cel mult, nuante de gri. Pe scurt, in cel mai rau caz, operatorul aerian nu-si va mai permite sa se dezvolte in anii care vin, sa faca investitii. Directorul Blue Air spune ca, in mod surprinzator chiar si pentru el, in luna ianuarie vanzarile au crescut cu 12% fata de aceeasi perioada de anul trecut, lucru care a aratat ca pasagerii au ramas fideli brandului romanesc. „Am fost placut surprins de atitutidinea lor, dar si a partenerilor nostri din turism, care ne sprijina. Au inteles ca, facand parte din companiile grupului Romstrade, suntem implicit afectati, dar au incredere”, spune CEO-ul.
Cu toate astea, directorul singurului operator romanesc de low-cost de pe piata locala a precizat pentru Incont.ro ca “orice business este de vanzare, totul depinde de pret”. Racaru a adaugat ca daca exista potential cumparatori, atat din zona asta strategica, cat si zona financiara, Blue Air este deschisa „la orice oferta, fie ea de preluare, de vanzare sub forma de actiuni s.a.m.d”. Nelu Iordache, actionarul majoritar, spune Racaru, presat fiind de Casa de Insolventa Transilvania, care are obligatia principala de a proteja bunurile societatii pe care o gestioneaza ca administrator judiciar, are mai multe alternative: ori s-o vanda, ori s-o tina la un nivel de operativitate care sa nu prejudicieze si mai mult „pravalia” pe care o au sub administrare.
Andrei Cionca, avocat al Casei Transilvania, sustine ca “in prima faza a acestui dosar nu s-a pus in discutie vanzarea bunurilor Romstrade, deci implicit a actiunilor Blue Air”. In ceea ce priveste un potential cumparator, Racaru afirma ca nu am primit pana acum, oficial, nicio oferta. „Au fost cateva zvonuri, discutii, dar nu cu tenta oficiala. Oferta depinde foarte tare. In ce sens? Poate fi o oferta foarte buna din punct de vedere financiar, dar nu foarte atractiva din punct de vedere al dezvoltarii businessului, ori poate fi o oferta mai slaba din punct de vedere financiar, dar una care sa asigure operativitatea companiei in viitor”. Deci nu banii sunt miza principala, concluzioneaza seful Blue Air, ci depinde si de companiile care vin cu oferta.
Orizonturi albastre, la propriu si la figurat. Cum arata 2013 pentru compania low-cost
„Aviatia este un business atipic fata de celelalte business-uri. Sunt perioade cu cash flow foarte bun, dar rezultate financiare foarte proaste si invers”, sustine CEO-ul Blue Air. Racaru a precizat ca firma pe care o conduce a transportat si anul trecut si intentioneaza sa transporte si anul acesta in jur 1,4-1,5 milioane de pasageri, planuind sa-si mentina activitatile, in concordanta cu proiectiile bugetare efectuate in 2012. „Nu estimam o crestere spectaculoasa, ci vrem o mentinere a rezultatelor obtinute anul trecut. 2013 va fi pentru noi mai mult un an de consolidare pentru ca au aparut acest probleme ale grupului Romstrade, actionarul majoritar al Blue Air, care a intrat in insolventa.”
Anul trecut a adus businessului Blue Air o usoara crestere a cifrei de afaceri, ajungand la aproape 160 milioane de euro, de la 150 milioane de euro in 2011, dar si pierderi de aproximativ 1,5 milioane de euro la nivelul profitului net. In ceea ce priveste profitul operational, acesta s-a situat la doua milioane de euro.
2011 a fost anul cu cele mai mari pierderi pentru operatorul de transport aerian, datorat si-n urma programului de restructurare pe care l-a demarat la sfarsitul lui 2010, cand a disponibilizat aproape 300 de angajati, ajungand astazi sa numere aproape 400 de oameni.
Nu vom deschide rute noi, dar nici nu vom anula cursele
Blue Air nu va deschide rute noi in 2013, intrucat, spune seful companiei, „orice ruta noua presupune o investitie, dar nici nu vom anula cursele”. In prezent, firma opereaza 30 destinatii operate, de la bazele sale din Bucuresti, Bacau si Sibiu.
Cea mai vanduta destinatie din portofoliul Blue Air este Italia (Roma si Torino), unde operatorul are cele mai multe rute. Anul trecut, pasagerii care au calatorit cu ei au platit, in medie, 85 euro pe segment, cu toate taxele incluse, potrivit datelor companiei.
De curand, Blue Air a implementat un sistem de call-center, unde clientii pot face rezervari telefonice. Totodata, pregateste un sistem de achizitionare a biletelor de avion prin transfer bancar. Pana acum, toate biletele operatorului aerian puteau fi cumparate doar online.
Cum se vede industria aeriana in urmatorii 10 ani
In ceea ce priveste dezvoltarea companiilor aeriene in urmatorii ani, Gheorghe Racaru sustine ca aviatia a avut de suferit din cauza crizei financiare si ca principala problema va ramane pretul petrolului, care se mentine la un standard inalt, ce aduce in componenta costurilor un proces greu de suportat. „Acest lucru te obliga pe tine, ca operator, sa recurgi la alte masuri, ca de exemplu cresterea tarifelor. Cand pretul este de 1.000 dolari/tona de petrol in ceea ce priveste alimentarea aeronavelor, asta aduce o crestere cu 30-35% in totalul costurilor.”
Pretul biletelor este dat, de cele mai multe ori, de concurenta, sustine Racaru. „Nu se poate trece peste acest lucru. Poti sa folosesti, fireste, alte strategii de vanzare ori de mentinere a operarii care sa asigure un minimum de profit. Cautam sa asiguram un grad de ocupare a avioanelor cat mai ridicat. Cu cat reusim mai mult acest lucru, cu atat ne putem duce si la un cost mai scazut al biletelor. Wizz Air este un competititor care foloseste tarifele mici pentru a castiga cota de piata”, adauga acesta. Potrivit datelor Blue Air, in perioada ianuarie – august 2012, avioanele companiei romanesti au inregistrat un grad de ocupare de 92%.
Racaru nu crede insa ca industria aeriana va arata cu mult diferit peste 10 ani, desi subliniaza ca diferentele dintre operatorii cu buget redus si cei de linie „incep sa se subtieze”. Sustine insa ca in viitor, companiilor de low-cost nu-si vor diversifica prea mult facilitatile, intrucat ele ar aduce cu sine cresteri de tarife.
Ryanair, model de succes pentru Blue Air
In viziunea sefului Blue Air, operatorul irlandez de low-cost, Ryanair, reprezinta o reteta de succes in domeniul industriei aeriene cu buget redus. „Ryanair, in ceea ce priveste numarul de pasageri transportati, se apropie foarte tare de companiile de linie. Este adevarat ca au o alta politica de promovare destul de agresiva. Problema succesului lor in Romania a depins in mare masura de aeroporturi. Nu s-au inteles cu managerii in privinta preturilor. I-au intrebat: <<Cat ne dai ca sa operezi pe aeroporturile noastre?>>”
Ryanair s-a inspirat din reteta Southwest Airlines, din SUA, cea mai mare companie de low-cost din lume, crede Racaru. „Cum se explica succesul Ryanair? A prins o piata foarte buna, care-si permite sa calatoreasca frecvent cu avionul. Rata calatoriilor cu avionul, in Irlanda si UK, se ridica undeva la 20%. La noi abia se apropie de 5%.”
In asteptarea unui verdict. Se reorganizeaza sau nu Romstrade?
Termenul limita pentru inregistrarea declaratiilor de creantelor pe care creditorii Romstrade trebuie sa le depuna la Tribunalul Giurgiu a fost fixat, initial, la 25 februarie, prima sedinta a adunarii creditorilor urmand sa aiba loc pe 21 februarie. Termenul de depunere a declaratiilor a fost insa amanat, a explicat pentru Incont.ro managerul de proiect in dosarul Romstrade, avocatul Andrei Cionca. Motivul? „Romstrade a lucrat cu un numar foarte mare de creditori, multi dintre acestia fiind nume mari, care n-au avut suficient timp la dispozitie pentru aceste declaratii. S-a obtinut o derogare de doua saptamani”, a declarat Cionca pentru Incont.ro.
Potrivit Casei Transilvania, prima adunare generala a creditorilor Romstrade va avea loc la mijlocul lunii martie, cand acestia „vor evalua toate datoriile pe care Romstrade le-a adunat, incercand sa arate cum s-a ajuns la intrarea in insolventa”. Totodata, administratorul judiciar, Casa de Insolventa Transilvania, va propune o eventuala restructurare a activitatii firmelor detinute de grup, in cazul in care aceasta restructurare va fi posibila. „Doar creditorii au cuvantul final”, subliniaza Cionca.
„Nu pot sa ma pronunt in legatura cu acest caz. Este treaba justitiei sa intre in detalii. Din semnalele pe care Romstrade le are la ora actuala, cred vom reusi sa trecem de insolventa. Mai avem cateva proiecte fiabile, ele vor insemna un fel de re-start al grupului”, a declarat directorul general al Blue Air, Gheorghe Racaru, companie detinuta in proportie de 89% de Romstrade.
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a reziliat in ultima perioada mai multe contracte incheiate cu Romstrade, invocand, printre altele, progresul redus al lucrarilor si nerespectarea termenelor asumate de constructor. In jur de 20% dintre contractele incheiate de Romstrade au mai ramas in picioare, suficiente cat sa asigure continuarea activitatilor companiei de constructii, a precizat Gheorghe Racaru.