Românii cumpără mai mult decât înaintea crizei, iar magazinele raportează cifre de afaceri mai mari ca de Paşte şi Crăciun. Prețurile cresc accelerat
Cumpărăm tot mai mult. Consumul creşte de 40 de luni încontinuu, iar vara aceasta s-au atins recorduri nebătute din 2008. În iulie, de exemplu, magazinele au raportat cifre de afaceri cu 10% mai mari ca de Paşte şi Crăciun.
Cumpărăm mai multe televizoare şi telefoane, dar şi mobilă, mâncare şi carburanţi. Analiştii spun că românii au cea mai mare poftă de shopping din regiune, iar boom-ul din comerţ este întreţinut de banii pompaţi în economie în ultimii 3 ani, de către guvernanţi. Atenţie, însă, deja preţurile au început să crească, la fel şi dobânzile creditelor.
Este al treilea an consecutiv în care consumul creşte galopant. În acest grafic avem cele mai noi date despre vânzările de alimente, de carburanţi şi de produse nealimentare. Cu roşu vedem cum le merge firmelor care vând mâncare - magazinele de cartier şi supermarketurile prosperă.
Cât despre noi, consumăm fructe, carne şi legume mai multe decât de obicei, în dauna pâinii şi a cartofilor. Cu verde sunt cifrele benzinăriilor. Benzină şi mai ales motorină au fost la mare căutareanul acesta, după ce importurile de maşini au explodat odată cu scoaterea taxei auto în februarie.
Dar acest indicator va scădea probabil după ce Guvernul a decis deja să pună supra-acciza pe litrul de combustibil din 15 septembrie. Cele mai mari creşteri, cu albastru, sunt la produsele nealimentare.
Iată produsele vedetă: cu 29% au crescut vânzările de electrice şi electronice. Aici avem mai ales televizoare, telefoane, frigidere şi maşini de spălat. Românii au investit bani mai mulţi şi în haine, dar în acelaşi timp se pare că şi-au înnoit şi mobila prin casă.
Ca o curiozitate: avem foarte multe magazine - din ce în ce mai multe. Peste 111 mii - adică tot atâtea cât au Suedia, Norvegia şi Finlanda la un loc. E adevărat, sunt ţări care abia împreună au o populaţie cât a noastră. Iar comportamentul românilor la cumpărături este diferit de al altor europeni, spun specialiştii.
Raluca Răschip, director consumer goods GfK România: “Românilor le face plăcere să meargă la cumpărături şi asta impulsionează destul de mult consumul mai ales în comparaţie cu ţările vestice, mai dezvoltate, unde oamenii au un pic alte plăceri deja shoppingul nu mai e pe lista micilor plăceri”.
În plus, se pare că nu mai cumpărăm doar ce scriem pe lista de cumpărături, atunci când mergem la magazin, ci mai multe produse. Atât analiştii cât şi Banca Naţională au anunţat că au început deja să se scumpească alimentele şi utilităţile, dar şi împrumuturile de la bănci, toate din cauza stimulării consumului de către autorităţi.
Pe acelasi subiect: