"Daca vrei sa iti cumperi ceva de mancare, o sticla de apa, tigari sau racoritoare, seara sau in timpul noptii, in Occident iti este aproape imposibil sa gasesti un magazin deschis. La noi insa, astfel de servicii sunt inca bine reprezentate, buticurile de cartier rezistand expansiunii agresive a multinationalelor de profil", arata o analiza a companiei de consultanta KeysFin.

Numarul firmelor cu activitate in comertul cu alimente, bauturi, chioscuri si standuri, care au sedii secundare, adica mai multe puncte de lucru, a crescut spectaculos in ultimii ani, de la 33.287 de firme in 2011, la 36.181 in 2013 si 37.587 in 2014, ultimul an pentru care exista statistici finale.

In acelasi timp, numarul firmelor cu un singur sediu (buticurile de cartier) a scazut, in acelasi interval, de la 16.885 in 2011 la 15.197 in 2013, respectiv 15.112 in 2014. Cifra totala de afaceri a acestor firme a scazut, de asemenea, de la 2,85 miliarde lei in 2011 la 2,12 miliarde lei in 2014.

Statistica KeysFin arata ca cele mai multe astfel de business-uri erau inregistrate in judetele din Regiunea de Sud - Muntenia (2.878), urmate de cel din Sud-Est (2.648), Sud-Vest Oltenia (2099) si Bucuresti-Ilfov (1.916 unitati).

Buticurile de la tara rezista datorita vanzarilor "pe caiet"

Potrivit analistilor, prezenta unui numar semnificativ de astfel de afaceri mai ales in mediul rural are legatura, in principal, cu existenta unui lant de aprovizionare adaptat conditiilor economico-geografice.

“Buticurile au inca un cuvant greu de spus pentru ca, dincolo de proximitate, reusesc sa isi optimizeze foarte bine costurile si implicit preturile si, in plus, ofera servicii pe care supermarketurile nu le pot asigura, cum ar fi plata la salariu sau pensie, cunoscuta sub numele de plata pe caiet”, au explicat analistii.

Expansiunea retailului modern are legatura, in principal, cu existenta unui lant de aprovizionare optimizat (marfuri diversificate, produse proaspete) si dezvoltarea unor politici de marketing atractive.

Romanii isi fac, cel mai des, cumparaturile in hypermarket

Potrivit unui studiu realizat de GfK Romania, retailul modern a atins o cota de piata record, de 60%, in primul trimestru al anului 2016.

Hipermarketurile inregistreaza cea mai mare rata de crestere dintre toate canalele. Acestea castiga pana la 29% cota de piata datorita cresterii valorii cosului de cumparaturi.

Supermarketurile sunt vizitate de mai multe gospodarii si ajung la 17% cota de piata. Discounterii arata o traiectorie diferita si reusesc sa creasca si frecventa de cumparare.

Mancam mult, dar prost

Potrivit Institutului National de Statistica, mai mult de 40% din veniturile romanilor se duc in prezent pe mancare, insa conform analistilor "mancam mult, dar prost".

"Mancarea junk, de tipul produselor ieftine de patiserie, covrigilor, este in prim-plan, se promoveaza la orice colt de strada, iar statul asista tacit la acest fenomen pentru ca, pe moment, are de castigat. Pe termen lung, pierdem cu totii", spun expertii KeysFin.

Romania este pe locul trei in Europa in clasamentul supraponderalilor, potrivit datelor Institutului de Endocrinologie C.I. Parhon. Si tot pe locul 3 la nivel european suntem la capitolul deceselor cauzate de boli cardiovasculare, dupa Bulgaria si Ucraina.