De asemenea, 43% considera ca in perioada crizei preturile la produsele alimentare au ramas neschimbate, iar 7% au remarcat o diminuare a preturilor. Pentru produsele nealimentare, 45% au afirmat ca preturile au ramas la fel, iar 12% ca sunt mai mici.

Pe de alta parte, consumatorii sunt de parere ca recesiunea a adus mai multe promotii, oferte speciale, tombole si concursuri la produsele alimentare si nealimentare. Mai exact, 46% dintre romani au remarcat o crestere a numarului de promotii la produsele alimentare, iar 40% dintre cei chestionati au declarat ca au fost mai multe oferte speciale pentru cele nealimentare.

Perceptia romanilor este doar pe jumatate confirmata de ceea ce s-a intamplat in realitate. Potrivit Institutului National de Statistica (INS), anul trecut au existat si produse care s-au scumpit, dar si multe care au ramas la acelasi pret sau care s-au ieftinit.

Astfel, cele mai mari cresteri de preturi au fost inregistrate in ultima luna a anului trecut la oua (4,63%), legume si conserve de legume (2,96%) si cartofi (1,24%). Execptie au facut citricele si alte fructe meridionale, care s-au ieftinit cu 3,47%, uleiul, care a costat cu 0,78% mai putin sau malaiul, care s-a ieftinit cu 0,18%. Scaderi de preturi s-au mai inregistrat la carnea de porc si faina, cu 0,05%, zahar, cu 0,03% si vin, cu 0,02%.

Pe partea de marfuri nealimentare, in afara de tutun si tigari, care s-au scumpit semnificativ, cu 3,5%, din cauza accizelor, alte preturi care au crescut au fost la carti, ziare si reviste, cu 0,98%, si la medicamente, cu 0,27%. Preturile la energie electrica, gaze si incalzire centrala au stagnat, in decembrie, la nivelul din luna anterioara.

Studiul a fost realizat de Mercury Research, la sfarsitul lunii octombrie 2009, pe un esantion de 780 de persoane si a urmarit perceptiile romanilor peste 18 ani privind masurile luate de companiile de bunuri de larg consum in perioada de criza in comparatie cu perioada de dinainte.