Romania ajunge anul acesta la 3 milioane de metri patrati de mall-uri. Ce giganti noi apar pe harta spatiilor moderne de retail
Stocul spatiilor moderne de retail din Romania va depasi in acest an 3 milioane de metri patrati, fata de 2,86 milioane de metri patrati in 2013. Proiectele din Bucuresti cumuleaza o treime din total, iar gradul de neocupare variaza de la sub 4% la 25%, potrivit DTZ.
"In 2015 stocul spatiilor moderne de retail din Romania va depasi 3 milioane de metri patrati, in timp ce in Bucuresti stocul modern de spatii de retail va fi de peste 1 milion de metri patrati. Rata de neocupare a proiectelor de retail prime va continua sa descreasca, intr-un ritm mai lent in comparatie cu 2014, tinand cont de faptul ca anul acesta trei proiecte majore de retail vor fi livrate. In ceea ce priveste nivelul chiriilor prime, nu sunt asteptate schimbari majore in prima parte a anului", a declarat Bogdan Marcu, seful departamentului de retail al DTZ Echinox.
In opinia sa, retailerii internationali cu o prezenta puternica in tari precum Polonia, Cehia, Ungaria si Turcia analizeaza conditiile si caracteristicile pietei din Romania, iar pana la sfarsitul primului semestru al anului ne asteptam sa intre oficial pe piata locala. In comparatie cu 2014, DTZ estimeaza ca anul acesta numarul noilor intrari va fi in crestere.
Anul acesta nivelul livrarilor de spatii noi va fi cu 196% mai ridicat. Spatiile moderne de retail care urmeaza sa fie finalizate anul acesta depasesc 220.000 de metri patrati. Aproximativ 75% din aceasta suprafata va fi livrata de catre NEPI, care in afara de finalizarea centrelor comerciale Mega Mall si Timisoara Shopping City are planificata extinderea anumitor proiecte din portofoliu - City Park Mall, Severin Shopping City si Deva Shopping Center.
Cele mai importante proiecte noi de retail in 2015 sunt centrele comerciale Mega Mall in Bucuresti, Coresi Shopping City in Brasov (Immochan) si Timisoara Shopping City.
Astfel ca, la sfarsitul anului 2015, densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori va fi de 153 metri patrati. In prezent, densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 142 metri patrati. In Capitala, densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 490 metri patrati.
"Anul acesta vom asista la o serie de livrari si extinderi de spatii comerciale, ceea ce demonstreaza ca piata de retail din Romania este una activa atat pe partea de cerere, cat si pe partea de livrari. In Bucuresti, piata de centre comerciale se va repozitiona odata cu deschiderea Mega Mall, in Brasov se va livra primul centru comercial modern, iar in Timisoara, al doilea oras din tara ca numar de locuitori, anul acesta se va finaliza primul proiect modern de retail dupa 10 ani de stagnare", a adaugat Marcu.
Stocul total de spatii moderne de retail din Romania este de 2,86 milioane metri patrati, 32% din aceasta suprafata fiind inregistrata in Bucuresti. Centrele comerciale reprezinta 59%, in timp ce parcurile de retail si galeriile comerciale detin 25%, respectiv 16% din stocul total. Dupa Bucuresti, in Constanta au fost construite cele mai multe proiecte- 157.000 metri patrati, in Cluj-Napoca -149.500 metri patrati, Iasi - 146.000 metri patrati, Pitesti -116.000 metri patrati, Ploiesti - 107.000 metri patrati, Timisoara-106.500 metri patrati si Brasov - 43.500 metri patrati.
Cea mai mare densitate de mall-uri din tara se inregistreaza in Pitesti, cu 748 metri patrati la 1.000 de locuitori, Constanta, cu 553 mp/1.000 locuitori, Ploiesti - 511 mp/1.000 locuitori, Iasi - 502 mp/1.000 locuitori.
La polul opus, in Brasov este cea mai mica densitate de mall-uri la 1.000 de locuitori, respectiv de 172 metri patrati, care insa se va dubla in acest an dupa deschiderea Coresi si in Timisoara - 334 metri patrati.
In 2014, livrarile de spatii noi au insumat 75.000 de metri patrati, fiind cel mai scazut nivel din ultimii zece ani. Aproximativ 65% din suprafata a fost livrata in Bucuresti. In total au fost finalizate trei proiecte moderne de retail, o galerie comerciala - Auchan Tricodava si un parc de retail - Vulcan Value Center in Bucuresti si un centru comercial in Targu Jiu - Shopping City Targu Jiu.
Rata de neocupare s-a aflat pe un trend descendent, atat in Bucuresti, cat si in orasele regionale, fiind influentata de nivelul minim de noi dezvoltari si de nevoia retailerilor de a se extinde. Diferenta dintre proiectele de retail prime si cele secundare a continuat sa fie semnificativa. Proiectele dominante inregistreaza o rata de neocupare sub 4%, atat in Bucuresti, cat si in orasele regionale, in timp ce proiectele secundare inregistreaza o rata de neocupare intre 20 si 25%.
Chiriile prime nu au inregistrat schimbari pe parcursul anului 2014, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti situandu-se intre 60-70 euro/ mp/ luna, in timp ce in proiectele secundare chiria prime variaza intre 25-40 euro/ mp/ luna. In afara Capitalei chiria in centrele dominante variaza intre 20-25 euro/ mp/ luna. In orase ca Timisoara, Cluj Napoca, Iasi sau Constanta chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate.