Controale la Carrefour. Protecția Consumatorilor propune închiderea temporară a două magazine. Reacția retailerului
Carrefour
Inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au propus închiderea temporară, pe o perioadă de până la 6 luni, a două magazine din reţeaua Carrefour în urma controalelor efectuate în 24 octombrie, scrie Agerpres.
Potrivit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), au fost verificate 14 magazine aparţinând retailerului, iar pentru abaterile constatate au fost aplicate 35 de amenzi în valoare de 301.000 lei şi trei avertismente.
De asemenea, comisarii ANPC au dispus retragerea temporară de la comercializare a unei cantităţi de 209 kilograme de produse alimentare în valoare de 3.798 lei, retragerea definitivă de la comercializare a 1.423 kg produse alimentare în valoare de 28.875 lei şi oprirea temporară a prestării serviciilor din raionul gastronomie pentru două magazine.
Potrivit ANPC, la Carrefour Bucureşti Mega Mall, produsul piept de mânzat avea data limită de consum depăşită, iar comercializarea diferitelor specii de peşte se făcea fără respectarea condiţiilor de păstrare impuse de către producător. De asemenea, a fost constatată expunerea spre comercializare a diferitelor sortimente de preparate culinare la temperaturi mai mici de 60 de grade.
În cazul Carrefour Bucureşti Militari, nu erau respectate condiţiile de păstrare impuse de către producător la diferite specii de peşte şi condiţiile de comercializare a preparatelor culinare la temperaturi mai mici de 60 grade Celsius pentru masa caldă, respectiv mai mari de 8 grade Celsius pentru masa rece. În plus, produsul "Crap sălbatic Grecia" era prezentat ca având un grad de prospeţime extra, deşi acesta aparţinea categoriei B.
La magazinul Carrefour Bucureşti Băneasa, se comercializau diverse specii de peşte fără a fi respectate condiţiile de păstrare impuse de către producător, în timp ce produse precum pulpe inferioare curcan şi trunchi de cod - ambalate şi congelate - prezentau caracteristici calitative necorespunzătoare (acumulare cantitativă de gheaţă în ambalaj şi arsuri de congelare). Totodată, preparatele culinare pentru masa caldă erau vândute la temperaturi mai mici de 60 grade Celsius.
La Carrefour Bucureşti Orhideea unele specii de peşte era comercializate fără respectarea condiţiilor de păstrare impuse de către producător, la fel fructele de mare ambalate şi congelate. Probleme au fost constatate şi la preparatele culinare pentru masa caldă şi la cele produse în unitatea proprie şi pentru care nu s-au putut prezenta documente din care să reiasă data fabricaţiei.
Controalele efectuate la Carrefour Bucureşti Grand Arena au scos la iveală faptul că în departamentul Gastronomie nu se respectau condiţiile de temperatură la masa caldă, iar unele produse aveau data limită de consum depăşită. În acelaşi timp, au fost constatate caracteristici calitative neconforme ale produselor expuse, produse nesigure din cauza lipsei elementelor de identificare sau de etichetare dublă, lipsa informării la locul de vânzare cu privire la prezenţa unor alergeni şi nerespectarea declarării ingredientelor iniţiale ale unor produse. La raionul de Pescărie, unele specii de peşte prezentau caracteristici calitative neconforme (alterare), iar condiţiile de temperatură la expunere în vederea vânzării nu erau respectate.
Controalele ANPC au arătat, de asemenea, că la Carrefour Bucureşti Colosseum comercializarea diferitelor specii de peşte se realiza fără respectarea condiţiilor de temperatură impusă de către producător, iar comercializarea de preparate culinare la masa caldă fără a se respecta condiţiile de temperatură impuse de legislaţia în vigoare (minimum 60 de grade Celsius). La produsele de peşte şi fructe de mare congelate şi preambalate existau arsuri de congelare şi acumulare cantitativă în ambalaj.
Neconformităţi au fost constatate şi la magazinele Carrefour din alte localităţi, cum ar fi în Satu Mare, unde produsul finit "Salată fasole uscată" nu avea menţionată data fabricaţiei, termenul de valabilitate fiind de 24 de ore, verificarea metrologică era depăşită la unul dintre cântarele utilizate în unitate (data limită pentru verificare era 18 septembrie 2019), la raionul de prăjituri, toate produsele expuse la comercializare aveau la raft două menţiuni privind valabilitatea, respectiv o etichetă neagră mare pe care este scris cu font alb "Termen de valabilitate 3 zile" sau "Termen de valabilitate 24 de ore", peste care mai erau lipite două buline pe care se menţiona data producţiei şi data expirării.
Nerespectarea condiţiilor tehnice pe timpul manipulării, depozitării şi desfacerii produselor şi comercializarea de produse care pun în pericol sănătatea consumatorilor au fost constatate şi la Carrefour Cluj-Napoca.
În acelaşi timp, în magazinul Carrefour Oradea Lotus Market, inspectorii ANPC au descoperit că pentru produsele din carne tranşate şi porţionate în unitate, ambalate şi expuse la vânzare nu s-a putut stabili o trasabilitate, nefiind regăsit lotul iniţial, ci un alt lot intern sau nefiind menţionat niciun lot. Mai mult, la produsele din zona gastro (ficăţei pui, piept pui, pulpă pui, salată cu ciuperci, salată paste cu şuncă, salată cu pui) nu s-a putut stabili ziua preparării, cantitatea cântărită fiind mai mare decât cea rezultată din evidenţele zilnice, iar normele sanitare la decongelarea produselor în vederea preparării nefiind conforme. Acestea erau puse în recipienţi cu apă la temperatura mediului ambiant.
Practică comercială înşelătoare prin menţionarea ca ingredient a maionezei pentru fabricarea unor preparate culinare (Salata de boeuf) a fost descoperită la Carrefour Baia Mare, iar Carrefour Constanţa cuptoarele erau insuficient igienizate, congelatorul mobil neigienizat în zona garniturilor, termograma necompletată din data de 23 octombrie, ligheanul din plastic nerecomandat alimentaţiei publice, cuţitele aveau mâner din plastic, pavimentul era deteriorat în zona sifonului, maşină de gheaţă prezenta urme de coroziune la profilul metalic, în timp ce file-ul somon avea temperatura de 7,03 grade Celsius, medalionul de somn 7,1 grade Celsius, creveţii prefierţi 7,1 grade Celsius, şi conopida arsă de ger.
În urma controalelor derulate la Carrefour Braşov, au fost constatate neconformităţi privind ţara de origine a sortimentelor din peşte. Pe de altă parte, în camera frigorifică, bucăţile de file de porc (materie primă) erau păstrate direct pe rastele din tijă din inox prinse prin sudură în puncte de un cadru tip cornier, iar în zonele de prindere suprafeţele sunt nelavabile fiind potenţiale medii de cultură. La raionul de carne, în camera frigorifică s-a măsurat temperatura produselor ambalate depozitate pe rafturi constatându-se că acestea nu se respectă: hamburger vită la 8 grade Celsius, pastramă ceafă la 6,6 grade Celsius, mici de vită-porc la 6,6 grade Celsius şi pulpă vită la 8 grade Celsius, faţă de maximum 4 grade Celsius specificat pe ambalajele produselor.
Nu în cele din urmă, tot la Carrefour Braşov nu se respecta temperatura de depozitare la carnea de pui refrigerată impusă de către producător (0-4 grade Celsius), în realitate fiind temperaturi de 6,4 - 8,5 grade Celsius. De asemenea, nu era respectată vecinătatea produselor, respectiv preparatele culinare dulci se aflau în aceeaşi vitrină cu preparatele de mâncare gătită. Alte abateri au fost: lipsă afişare compoziţie produse preparate şi produse proaspete şi lipsă gramaj şi etanşeitate la produsele ornament tort (caserolă cantitate netă de 60 grame, iar prin cântărire s-a găsit o cantitate brută între 46 grame şi 58 grame).
Reacția Carrefour România:
“În ziua de 24 octombrie, 14 magazine Carrefour din București și din țară au fost supuse unor controale realizate de inspectorii ANPC. În urma verificărilor din teren, au fost identificate anumite aspecte de neconformitate punctuale, diverse ca scală și impact. A urmat un proces de dialog cu autoritățile, pentru a definitiva un plan de măsuri pentru prevenție sau remediere, conform legii.
Unele dintre măsurile solicitate au fost în linie cu programele deja angajate pentru modernizarea magazinelor Carrefour, incluzând tranziția către etichete electronice (pentru a elimina posibilitatea diferențelor de preț), upgrade-ul progresiv al echipamentelor din raioanele de gastronomie sau pește, îmbunătățirea trasabilității produselor proaspete de la producător la raft. În anumite cazuri, am agreat accelerarea modernizării raioanelor, motiv pentru care unele ar putea fi indisponibile temporar în perioada următoare.
Tratam extrem de serios orice problemă referitoare la standardele sanitare și de calitate. În acest sens, am aprecia să nu fie aduse în spațiul public informații inexacte, trunchiate sau distorsionate - incluzând titluri despre închiderea magazinelor Carrefour pe termen mediu, înainte ca rapoartele ANPC să fie finalizate sau planul de măsuri să fie agreat. Aceasta deoarece ne găsim într-o situație ingrată, în care nu putem să clarificam diverse aspecte aflate pe agenda publică, deoarece procesele legale nu au fost finalizate.
În acelasi timp, din respect pentru încrederea pe care ne-o acordă deopotrivă producătorii români (care reprezintă peste 90% din oferta noastră de produse proaspete în sezon) și milioane de clienți, vom demara intern începând de astăzi un proces amplu de verificare a condițiilor de păstrare și comercializare a produselor proaspete, în linie cu standardele naționale și europene.
Dorim să îi asigurăm pe clienții noștri că eforturile noastre zilnice sunt pentru a garanta standarde de excelență în calitate și că vom lua toate măsurile necesare pentru că aceștia să își poată face în continuare cumpărăturile din magazinele noastre în deplină siguranță, ca și până acum. Vom reveni cu o comunicare detaliată privind măsurile de prevenție, îmbunătățire sau remediere, pe măsură ce ele vor fi implementate.”
Mai multe despre:
#Carrefour#ANPC
Pe acelasi subiect: