Consiliul Concurentei cere grabirea aplicarii Monitorului preturilor, pentru urmarirea impactului scaderii TVA si impiedicarea formarii de carteluri in piata
Supermarket
Monitorul preturilor la produsele alimentare ar putea sa ajute la urmarirea impactului scaderii TVA la alimente asupra consumatorului final, a declarat joi Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
"Am avut o discutie ieri la Ministerul Agriculturii cu producatori si firme de retail pentru a vedea cum putem face ca aceasta reducere a TVA sa se vada la raft si de asemenea sa vedem cum putem noi, cu Ministerul Agriculturii, sa monitorizam ceea ce se intampla. Este un moment bun pentru a grabi punerea in practica a monitorului preturilor, care ne-ar putea ajuta la urmarirea efectului scaderii TVA la alimente la nivelul consumatorului final. Vrem ca reducerea TVA sa se vada cat mai mult la consumator", a spus Chiritoiu, citat de Mediafax.
El a aratat ca implicarea Consiliului Concurentei va avea ca obiectiv sa ajute companiile de retail si producatorii pentru a nu lua masuri care sa fie antinconcurentiale, in urma reducerii TVA.
"Aceste practici ar putea fi de genul intelegeri privind reducerea simultana a preturilor la anumite produse cu acelasi procent. Asociatiile de profil nu trebuie sa impuna reduceri de preturi, ci pot face recomandari privind o scadere minima, de exemplu de minim circa 12%, cat ar fi impactul diminuarii TVA. Astfel, se da posibilitatea unora sa poata opera reduceri mai mari, daca vor", a explicat Chiritoiu.
Premierul Victor Ponta a solicitat sprijinul Consiliului Concurentei pentru primele luni dupa aplicarea TVA de 9% la alimente, pentru a preveni aparitia unor noi carteluri pe piata, aratand ca masura aplicata anterior de reducere a TVA la paine a avut si "parti mai putin pozitive".
Guvernul a decis ca, din luna iunie, TVA sa fie redusa la 9% la toate produsele agro-alimentare.
La finalul anului trecut, guvernul a aprobat un memorandum privind infiintarea unui sistem de monitorizare a preturilor bunurilor de consum. Obiectivele proiectului sunt, pe de-o parte, oferirea posibilitatii consumatorilor de a compara preturile din magazine, optand astfel pentru cele mai mici preturi, si pe de alta parte scaderea preturilor ca urmare a cresterii concurentei intre magazine.
Din Asociatia Marilor Retele Comerciale nu este de acord cu introducerea acestui instrument. Din asociatie fac parte Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach si Mobexpert.
Pe acelasi subiect: