Acesta a fost mesajul pe care noul proprietar al Washington Post, Jeff Bezos, l-a transmis ieri jurnalistilor luati prin surprindere de decizia proprietarilor prestigiosului ziar de a vinde publicatia fondatorului Amazon.com.

Si nu numai jurnalistii de la Washington Post au fost luati prin surprindere, ci si analistii media si oamenii care lucreaza in domeniu, in conditiile in care achizitia vine pe fondul unor miscari similare in cazul altor publicatii.

Interesant este ca, in unele cazuri, noii proprietari nu sunt implicati in domeniu, dar vor sa se dezvolte in aceasta directie, desi, dupa expansiunea internetului si a retelelor sociale din ultimii ani, mass-media se afla intr-o perioada de cautare a identitatii.

De la lupta pentru a ajunge la public, la stradania de a-l pastra

Jurnalistii de la Washington Post au incercat, marti, dupa aflarea vestii, sa ofere ei insisi o explicatie pentru miscarile din piata din ultima perioada.

Sistemul de stiri s-a schimbat considerabil. La inceput cel mai mare impediment consta in strangerea de informatii si aducerea lor in mana cititorului. Numai ziarele importante dispuneau de propriile imprimerii si retele de distributie, un sistem practic inchis pentru nou veniti. Iar companiile, la randul lor, depindeau de reclamele din presa pentru a-si promova serviciile, fie ca era vorba de oferte de masini sau de locuri de munca, scriu jurnalistii pe blogul publicatiei.

In prezent, cea mai mare problema nu o mai constituie distribuirea informatiei ci, din contra, transformarea acesteia intr-un continut cat mai relevant pentru cititor. In plus, desi costurile au scazut enorm, competitia este mai acerba ca niciodata.

In acest context, marii castigatori vor fi aceia care vor fi dispusi sa isi asume riscuri considerabile, mai ales din punct de vedere financiar, fiind constienti totodata ca este posibil ca miscarile pe care le fac acum sa nu dea roade decat peste cativa ani. O rabdare pe care putine institutii media sunt dispuse sa o arate.

Modelul economic din media s-a transformat atat de mult in ultimul deceniu, incat masinaria, odata de monopol, a publicitarilor, nu a mai putut sa faca din presa principala sursa de venit, lucru la care a contribuit si raspandirea internetului (publicitatea online aduce venituri mai mici per cititor, decat reclamele aparute in print). Dezvaluirile de informatii secrete si exclusivitatile sunt tot mai rare, iar continutul se modeleaza acum in functie de rapiditatea cu care trebuie transmisa informatia. Toate aceste lucruri au dus, in timp, la disparitia mai multor grupuri de presa, candva adevarati giganti ai domeniului.

Trei scenarii posibile de evolutie a mass-media

In acest context, toata lumea se intreaba, pe buna dreptate, de ce miliardarii mizeaza in continuare pe mass-media si investesc sume considerabile in domeniu. Cum vor evolua mijloacele de comunicare in masa in urmatorii ani, cum se vor transforma si, mai ales, cat din modelul traditional de presa se va mai regasi in jurnalismul viitorului?

Sunt doar cateva intrebari la care un grup de peste 80 de personalitati din domeniu, printre care si CEO-ul Tim Armstrong, de la AOL, Jeffrey L. Bewkes (CEO Time Warner), Peter O. Price (presedinte Premiere Previews), Sir Martin Sorrell (CEO WPP Group) si consultantul Oliver Wyman au incercat sa raspunda, strangand laolalta opiniile a peste 200 de directori din zona media.

Dupa ce s-au intrebat in ce fel va afecta noua tehnologie modelele actuale de business, in conditiile cresterii accelerate de pe pietele emergente, specialistii au venit cu o serie de scenarii posibile, scrie Forbes.

Primul se refera la fragmentare. S-a observat ca partea de continut a presei incepe sa piarda din valoare, la nivel calitativ, ceea ce presupune o pierdere a talentelor din aceasta piata. De asemenea, o baza prea mare in tehnologie va duce la o retea de presa slabita.

Cel de al doilea scenariu vorbeste despre un echilibru, in cazul in care mass-media ar imbratisa schimbarea, oricum inevitabila, si ar incepe sa construiasca noi modele de business in jurul acesteia. Retelele de presa vor continua sa functioneze, ajutate in acelasi timp de partea digitala si de start-up-uri.

Scenariul numarul trei face referire la o concentrare a presei, unde jucatorii din piata isi unesc fortele din punct de vedere al continutului, al tehnologiei si al conectivitatii, creand un plus valoare care sa duca la o crestere a sumelor pe care companiile sunt dispuse sa le cheltuie in presa. Cea mai optimista varianta ia in calcul o crestere a numarului de locuri de munca, datorita acestei conlucrari.

Ce este de asteptat sa se intample?

-In masura in care mass-media vor tine pasul cu orientarea consumatorului catre multi-tasking, acesta va putea fi mai usor atras sa petreaca un timp mai indelungat consumand presa.

-Continutul de masa si cel de nisa vor fi cele care vor domina piata, lasand in urma publicatiile care nu au o structura bine definita.

- Continutul personalizat va fi din ce in ce mai cerut si mai apreciat de catre consumatori, acestia dorind sa primeasca informatii in functie de dorintele si nevoile pe care le au.

- Distributia digitala a datelor va face ca presa viitorului sa fie mai accesibila, atat ca modalitate de procurare, cat si ca pret.

- Aceeasi evolutie tehnologica va modifica si modul in care vom plati pentru informatii, abonamentele devenind de asemenea tot mai personalizate.

- In functie de preferintele consumatorilor si datorita programelor de tracking, publicitarii vor putea sa isi orienteze mai usor reclamele, in functie de persoanele la care doresc sa ajunga mesajul transmis. Acestea ar putea scadea ca numar, dar creste ca eficienta.

- Informatiile din media vor ajunge pe tot mai multe medii de stocare, atingand un public mai numeros.