Gazpacho, delicatesa spaniolă care răcorește toată planeta. Cei trei giganți care au inundat frigiderele din întreaga lume cu zeci de milioane de litri de supă
Gazpacho, supa
Gazpacho, o supă rece de legume născută în sudul Spaniei, a invadat de mai mulţi ani restul Europei şi acum a plecat să cucerească lumea, iar trei giganţi îşi dispută trei sferturi din producţia industrială mondială.
În fiecare an, în timpul sezonului care începe după Paşte şi se termină în septembrie, zeci de milioane de litri de gazpacho inundă piaţa. Numai în luna iulie 2020, aproximativ 32 de milioane de litri au fost produşi, comparativ cu 67 de milioane de litri pentru întregul an 2019, susţine firma de cercetare de piaţă Nielsen, potrivit Agerpres.
Gazpacho a ajuns în frigiderele din Franţa, Germania, Slovacia, Finlanda, SUA şi chiar şi în Japonia.
Tomate, ardei, castraveţi, ceapă, ulei de măsline, oţet, sare: câteva ingrediente crude pentru un produs industrial care se poate lăuda că este vegan, bogat în vitamine şi cu un conţinut redus de zahăr. Acest produs se conservă între 70 şi 90 de zile, o provocare pentru jucătorii industriali atenţi la evoluţiile meteo: la fel ca şi pentru îngheţată, vânzările de gazpacho explodează în perioada valurilor de caniculă.
Succesul acestui produs a atras chiar şi gigantul american Pepsico, care în 1999 a cumpărat Tropicana Alvalle, cea mai cunoscută din cele trei mari nume din domeniul gazpacho. Însă liderul acestui sector este Garcia Carrion care comercializează mai multe mărci de gazpacho, la fel ca şi AMC Natural Drinks, al treilea exportator spaniol de produse agroalimentare.
Chiar dacă reţeta pentru gazpacho vine din Andaluzia, liderii acestui sector s-au implantat în regiunea vecină Murcia, în sud-estul Spaniei.
Cei trei giganţi concentrează aproape 75% din producţia mondială cu o cifră de afaceri globală de 119,2 milioane euro, creştere cu 12,4%, în perioada aprilie 2018-august 2019, potrivit cifrelor comunicate de Alimarket, observatorul de referinţă pentru industria agroalimentară din Spania.
La începutul anilor 2010 "Alvalle este cea care a deschis uşa. Apoi toate supermarketurile ne-au cerut gazpacho", spune Monica Perez Alhama, director de dezvoltare de produs la AMC. În prezent tone de legume sunt spălate şi procesate în fiecare zi de echipamentele uzinei AMC de la Espinardo, Murcia. În prezent, grupul AMC aprovizionează supermarketurile din Franţa, SUA, Canada şi chiar Japonia.
Uzina de la Alvalle exportă peste 50% din producţia sa, în special în Franţa, principala sa piaţă externă, dar şi în Belgia, Portugalia, Austria, Elveţia, Olanda şi Marea Britanie.
În ceea ce priveşte Garcia Carrion, acest grup exportă în special în Portugalia, Franţa şi Germania, şi acum vizează ţările din Est.
În prezent, inginerii de la cei trei mari producători au început să se gândească la moduri prin care să concureze cu gazpacho făcut în casă. Ultima tendinţă este gazpacho non pasteurizat, cu o dată de expirare mai scurtă, care să răspundă la cererea mondială pentru mai multă prospeţime.
Pe acelasi subiect: