Calatoresti de Sarbatori? Trebuie sa-ti stii drepturile ca pasager al unei companii aeriene
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), institutia competenta cu supravegherea respectarii drepturilor pasagerilor prevazute de Regulamentul (CE) 261/2004 de stabilre a unor norme comune in materie de compensare si asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor, reaminteste consumatorilor principalele drepturi in cazul transportului aerian!
Drepturile sunt urmatoarele:
- dreptul de fi informati de catre liniile aeriene (de exemplu, cu privire la drepturile pe care le au, la evolutia situatiei, la anulari si durata intarzierilor);
- dreptul la asistenta (bauturi racoritoare, mese, cazare, dupa caz) – in cazul refuzului la imbarcare, al anularii zborului, al intarzierii, al fortei majore;
- dreptul de a alege intre rambursarea pretului si redirectionarea catre destinatia finala - in cazul refuzului la imbarcare, al anularii zborului, al fortei majore. In cazul in care intarzierea este mai mare de cinci ore, pasagerii au dreptul la rambursare;
- dreptul la compensare - in cazul refuzului la imbarcare, al anularii zborului. Conform hotararii Curtii Europene de Justitie, pasagerii au dreptul la compensare in cazul intarzierii prelungite, daca acestia ajung la destinatia finala cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevazuta initial de operatorul de transport aerian, cu exceptia cazului in care zborul a fost intarziat din cauza unor circumstante extraordinare.
„Desi principalele cauze pentru care transportatorii aerieni au inregistrat intarzieri sau anulari de zboruri sunt conditiile meteorologice, respectiv ninsorile abundente si viscolul, consider ca drepturile pasagerilor nu ar trebui sa fie incalcate sau uitate. Firmele de transport aerian trebuie sa inteleaga ca incheie un contract cu pasagerii atunci cand le vand bilete, contract care se cere respectat”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Pentru mai multe informatii privind drepturile pasagerilor pe transportul aerian puteti accesa site-ul ANPC!
Probleme apar si in privinta bagajelor.
Bagajele se inalta ca niste munti pe aeroporturile din Bucuresti. Au fost pierdute si sunt rezultatul curselor anulate in intreaga Europa, din cauza acestui decembrie cainos.
Printre ghinionisti l-am gasit si pe cantaretul Marcel Pavel, care spune ca a fost usurat de bijuterii in valoare de 3.500 de euro, pe care a riscat si le-a pus in valiza trimisa la cala. O lectie dura, din care poate vor invata si altii cate ceva, inainte sa plece cu avionul.
Zilnic, peste 10.000 de oameni au plecat ori s-au intors din vacanta pe Otopeni. Vorbim doar despre luna decembrie. Aproape 100 dintre ei au descoperit ulterior ca li s-au ratacit lucrurile pe un alt aeroport. Dintre acestia, cinci nu-si vor recupera gentile niciodata.
85% din bagajele pierdute sunt gasite in primele cinci zile, restul pana la 95% in trei saptamani.
Tarom este pe locul cinci in Europa in clasamentul companiilor care pierd cele mai putine bagaje cu sapte valize ratacite din 1.000. Codase sunt Alitalia, Air France, KLM, British Airways si, mai nou, Lufthansa, care incurca pana la 30 de valize la 1.000 de pasageri.
Impreuna aduna 5.000 in fiecare luna, numai la Bucuresti. Compania aeriana plateste cel mult 20 de euro despagubire per kilogram. Exista insa si asigurari speciale de calatorie, care pot acoperi si cumparaturile valoroase.
Sfatul specialistului spune ca singurul bagaj care nu se pierde este cel pe care nu il ai. Daca aveti totusi nevoie de un geamantan mare, mai bine luati unul colorat sau puneti-i un semn distinctiv. Asa va fi mai usor de recuperat dintr-un munte de bagaje.
Pe acelasi subiect: