Incepand de la 1 iulie, Guvernul a introdus obligativitatea platii de contributii sociale si pentru persoanele platite pe drepturi de autor sau PFA, termenul limita pentru depunerea declaratiilor fiind 25 august.

Doua dintre contributii ar urma sa se plateasca la filialele Casei Nationale de Pensii si ANOFM, respectiv contributia la asigurarilor sociale si contributia la somaj, iar cea de-a treia se va achita la filiala Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.

Toate platile se fac insotite de declaratiile corespunzatoare!

Cel putin in teorie lucrurile asa stau. In practica insa, chiar daca faceti un drum pana la una din institutiile enumerate mai sus, s-ar putea sa constatati ca functionarii nu prea stiu nici ei ce au de facut si cum se fac aceste plati.

Birocratia este maxima!

Insa, potrivit normelor metodologice, amenzile ar putea fi intre 2.500 si 5.000 de lei!

Intrebat de incont.ro ce ii sfatuieste pe contribuabili sa faca, avocatul specializat in fiscalitate Gabriel Biris, partener fondator la Biris Goran, a spus ca situatia este in continuare la fel de neclara ca si acum cateva saptamani.

"Exista publicate toate cele trei declaratii, dar inca ramane neclaritatea cine la plateste: platitorul de venit sau primitorul de venit? Ordonanta spune una, normele zic altceva. Nici nu stiu ce sa le spun oamenilor sa faca. Noi ii sfatuim pe clientii nostri sa plateasca totusi", a explicat Biris.

"Autoritatile nu au venit cu o clarificare sau cu informatii lamuritroare pe acest subiect. La Senat, este acum o modificare in legea de aprobare a ordonantei, prin care primitorul de venit plateste, dar ea nu intra in vigoare decat dupa publicarea in Monitorul Oficial. E foarte confuz totul", a punctat fondatorul casei de avocatura Biris Goran.

La randul sau, Cristian Radulescu, expert in fiscalitate si partener la TaxHouse, spune ca sunt foarte nelamuriri la care autoritatile nu dai niciun raspuns clar.

El a spus ca, de exemplu, este neclar daca o PFA care factureaza in iulie si primeste banii in septembrie sau peste alte cateva luni, este obligata sa plateasca la facturare sau la incasare?

Mai mult, intr-o situatie similara se afla si cei platiti pe drepturi de autor.

Potrivit lui Radulescu, o alta situatie care ramane total "in ceata" este legata de plata esalonata a unei sume facturate o singura data pe an.

"Teoretic, este o singura data deci este ocazional, dar daca se plateste esalonat intra la venit incasat repetitiv sau nu?!", se intreaba retoric expertul in fiscalitate.

Ce trebuie platit?

Conform modificarilor aduse la Codul Fiscal, pentru orice venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj, in cuantum de 16,5%, incepand cu 1 iulie.

Astfel, pentru drepturi de autor se vor plati 10,5% contributii sociale, 0,5% somaj si 5,5% contributii pentru sanatate.

In cazul PFA-urilor, se face distinctia intre cele care desfasoara o activitate cu caracter dependent si cele cu activitate independenta.

Pentru cele cu activitate dependenta, contributiile se vor plati ca in cazul unui salariu. Daca PFA-ul are o activitate cu caracter independent, se vor plati impozit de 16% si contributii sociale de 16,5%.

Potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pe 25 august este termenul limita si pentru depunerea urmatoarelor documente:

- declaratia privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoane fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania (Formular 224)

- situatia centralizatoare privind achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile de catre destinatarii inregistrati si reprezentantii fiscali pentru achizitiile si livrarile intracomunitare de produse accizabile.

- declaratia privind accizele (Formular 103) de catre orice platitor de accize armonizate si alte produse accizabile

- decontul de taxa pe valoarea adaugata (Formular 300) de catre persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA

- decontul special de taxa pe valoarea adaugata (Formular 301) de catre persoanele impozabile care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila

- declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat (Formular 100) privind calcularea si virarea impozitului pe venitul persoanelor fizice pentru luna precedenta de catre contribuabilii persoane juridice sau fizice care retin la sursa impozitul pe venit.

Care sunt formularele?

Ai AICI Ordinul sefului Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (poti consulta documentul aici), care prezinta formularul ce trebuie completat pentru asigurarea de somaj.

Formularul pentru contributia la pensie poate fi descarcat de AICI!

Potrivit insa lui Cristian Radulescu de la TaxHouse, se poate considera ca nefiind publicat in Monitorul Oficial, formularul in cauza nu este legal.

Expertul in fiscalitate a mai spus ca si formularul pentru plata contributiilor la asigurarile de sanatate este unul cel putin incorect pentru ca desi autoritatile indica folosirea formularului vechi, acesta de fapt nu include niciun fel de prevederi legate de plafonare.

Conform ordinului, publicat in Monitorul Oficial, baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj se va determina prin insumarea veniturilor nete realizate, dar nu mai mult de echivalentul a de cinci ori valoarea salariului mediu brut pe economie.

Totodata, cuantumul sumei reprezentand contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj datorata se va determina prin aplicarea cotei contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj asupra bazei de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurărilor pentru somaj.

Cum se fac platile in Bucuresti?

Pentru a evita aglomeratia de la ghisee, Casa de Pensii Bucuresti a decis ca documentele sa poata fi trimise si prin posta la adresa Casei de Pensii a Municipiului Bucuresti, respectiv Calea Vitan nr. 6.

De asemenea, platile pot fi facute si in urmatoarele conturi:

sectorul 1: RO 45 TREZ 7012 2210 304X XXXX
sectorul 2: RO 57 TREZ 7022 2210 304X XXXX
sectorul 3: RO 89 TREZ 7032 2210 304X XXXX
sectorul 4: RO 14 TREZ 7042 2210 304X XXXX
sectorul 5: RO 36 TREZ 7052 2210 304X XXXX
sectorul 6: RO 58 TREZ 7062 2210 304X XXXX

Expeditorii trebuie sa specifice ca beneficiarul este Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti si Codul Fiscal 13601150, iar pe ordinul de plata, la obiectul platii, trebuie specificat OUG 58/2010.

Reprezentantii Casei de Pensii Bucuresti au precizat ca oamenii trebuie sa pregateasca un dosar care sa contina o copie dupa buletinul titularului, procura sau imputernicire daca este necesar, certificat de inregistrare fiscala pentru persoanele fizice autorizate, copie dupa decizie de impunere de la circa financiara unde este inregistrata persoana cu venituri suplimentare si declaratie pe propria raspundere ca detine venitul mentionat in declaratie.

Totodata, persoanele care vor intarzia in aceasta luna cu depunerea dosarului nu vor fi penalizate.

Agentie Municipala pentru Ocuparea Fortei de Munca Bucuresti, insa, are mai multe probleme de natura organizatorica, una dintre ele fiind aceea ca nu a deschis un cont in care sa fie virati banii.

Astfel, trebuie sa va duceti personal la ghiseul institutiei pentru a depune declaratia si pentru a face plata.

ATENTIE: Institutia nu pune la dispozitia contibuabililor formularul care trebuie completat, acestia trebuie sa vina cu el printat deja.