"Majoritatea respondentilor din Romania contesta existenta mitei si a coruptiei in apropierea afacerilor pe care le desfasoara. Astfel, 61% dintre respondentii din Romania sunt de parere ca practicile de coruptie sunt intalnite pe scara larga in Romania, dar numai un procent de 17% considera ca firmele locale isi supraevalueaza rezultatele din situatiile financiare si doar 1% recunosc faptul ca firmele lor sunt angajate in astfel de practici, cum ar fi supraevaluarea veniturilor si subevaluarea costurilor in vederea atingerii obiectivelor pe termen scurt si respectarea bugetului", se arata intr-un comunicat al firmei de consultanta si audit.

Mai mult, dintre romanii chestionati, doar 19% au indicat ca in sectorul in care firma lor isi desfasoara activitatea, mita este o practica des intalnita pentru a castiga contracte, comparativ cu o rata de raspuns de 37% inregistrata in Europa de Est.

Aceasta afirmatie a fost sustinuta si de cei 59% dintre respondentii romani, care considera ca oferirea de cadouri, bani sau alte atentii pentru a castiga sau mentine o afacere nu poate fi justificata pentru a ajuta o companie sa supravietuiasca, nici macar in situatia unei recesiuni economice.

Europa de Est cuprinde Statele Baltice, Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia si Ucraina.

Rezultatele studiului scot in evidenta faptul ca majoritatea respondentilor percep coruptia ca pe un fenomen raspandit pe scara larga in tarile lor, dar cand vine vorba despre existenta acestui fenomen in cadrul sectorului de afaceri in care firmele lor activeaza, perceptia lor se schimba.

"Pentru a reduce riscurile de frauda, mita si coruptie, managementul trebuie sa constientizeze faptul ca si compania pe care o conduce, si nu doar piata locala, este expusa la astfel de riscuri. Acceptarea faptului ca aceste riscuri exista reprezinta primul pas in crearea si implementarea unor programe eficiente de descurajare a fraudei", a declarat Kenan Burcin Atakan, lider al Fraud Investigation&Dispute Services din cadrul Ernst & Young Romania.

Pe de alta parte, studiul, realizat in 36 de tari din Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa (EMEIA), releva ca respondentii romani sunt mai optimisti decat ceilalti est europeni in ceea ce priveste evolutia pietei locale. Astfel, 40% dintre ei se asteapta la o imbunatatire a conditiilor de piata pentru afacerea lor in urmatoarele 12 luni, comparativ cu 27% dintre respondentii din Europa de Est, respectiv media de 32% inregistrata pentru toate cele 36 de tari.

Studiul arata ca un numar considerabil de companii din EMEIA resimt o presiune crescanda din partea investitorilor si a actionarilor pentru atingerea obiectivelor si pentru o imbunatatire a performantelor lor financiare. Multe companii se confrunta cu presiunea de a reduce costurile, care este reflectata la nivelul angajatilor si managerilor prin reducerea remuneratiei lor.

Astfel, 79% dintre respondentii din Romania au mentionat ca se asteapta la inghetarea salariilor, reducerea bonusurilor sau chiar la reducerea salariilor si eliminarea completa a bonusurilor in ultimul an, in comparatie cu 59% din totalul participantilor la studiu.

Desi respondentii romani sustin ca au o viziune optimista in ceea ce priveste imbunatatirea conditiilor de piata, acest lucru este contrazis de asteptarile lor. Ei se asteapta ca obiectivele financiare sa devina si mai greu de atins si la o presiune suplimentara asupra pachetului salarial, ceea ce sugereaza ca, de fapt, perspectiva lor este una pesimista.

Studiul a fost realizat intre noiembrie si decembrie 2012, prin intervievarea a 3.459 de angajati ai unor companii mari din 36 de tari din Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa. Rezultatele inregistrate in Europa de Est au la baza 1.256 de interviuri in 12 tari, dintre care 100 de interviuri efectuate in Romania.