Lucrul de acasă, între flexibilitate și necesitate. De ce companiile care foloseau deja munca remote au câștigat lupta cu pandemia. Reinventare prin digitalizare
Munca de acasa, angajati
Un program de lucru flexibil și posibilitatea muncii de acasă s-au aflat tot mai frecvent, în ultimii ani, între condițiile puse de candidați la angajare.
Unele companii au oferit angajaților acest beneficiu și înainte de începutul anului 2020, altele s-au încăpățânat să-i cheme zilnic pentru a face prezența la birou. Iar acest lucru a făcut diferența între a rezista crizei sau a claca, după izbucnirea pandemiei de COVID-19 în România.
“Trecerea foarte rapidă de la un mod de lucru la altul, făcută aproape peste noapte, a scos foarte tare în evidență diferențele dintre companiile care digitalizaseră deja o parte a activității lor și cele care nu făcuseră acest pas. Dacă primele au putut lucra încă din primul moment de acasă, cele din urmă s-au lovit de o serie de obstacole și au trebuit să găsească soluții alternative într-o perioadă în care întreruperile au venit cu costuri foarte mari”, explică Adrian Bodomoiu, director general Wizrom Software.
Perioada în care companiile s-au văzut nevoite să închidă birourile peste noapte și să trimită angajații să muncească de acasă a avut și beneficii și a adus o perspectivă nouă asupra lucrului remote, prin angajați care se declară mai productivi pentru că pot lucra fără întreruperi sau angajați care au mai mult timp pentru viața lor personală datorită faptului că nu mai stau în trafic în drum spre și de la birou.
“Mulți experți cred că, după această perioadă, munca remote va fi mult mai des întâlnită în companii din toată lumea, inclusiv în România, cel mai probabil în condiții hibride, care îmbină munca de la distanță cu prezența fizică în birouri. Condiția esențială este, însă, ca organizațiile să implementeze tool-urile tehnologice care să facă posibilă productivitatea angajaților remote, tool-uri precum soluții de colaborare și videoconferință și programe ERP, de contabilitate și de self-service HR disponibile de la distanță (via web sau aplicații mobile)”, mai precizează Adrian Bodomoiu.
Vor înlocui roboții cu totul forța de muncă umană?
În viitor, tehnologia va fi instrumentul ce va permite înlocuirea intervenției manuale repetitive în procesele organizaționale, ducând la o creștere a acurateței, a vitezei de execuție și a disponibilității angajaților, iar organizațiile deschise acestor transformări vor valorifica complementaritatea resurselor umane și a celor digitale.
Un studiu realizat de firma de analiză Oxford Economics în 2019 a arătat că o creștere de 30% a instalărilor de roboți tehnologici la nivel mondial ar aduce un plus de 5 trilioane de dolari la GDP-ul global, iar rata de creare de noi joburi ar fi cel puțin egală cu rata în care dispar altele.
“Dincolo de aceasta, cred că reprezintă o exagerare să spunem că automatizarea va putea înlocui cu totul forța de muncă umană, deși unele procese elementare anterior realizate de angajați vor fi, în schimb, susținute de roboți și, deci, anumite joburi vor dispărea. Dimensiunea completă a acestei schimbări este, însă, că vor apărea alte locuri de muncă și alte sarcini, ce vor putea fi îndeplinite doar de către oameni, folosind caracteristicile specifice lor: creativitatea, adaptabilitatea, abilitatea de a rezolva probleme”, este de părere directorul Wizrom Software.
Momentul COVID-19. Punct și de la capăt
După mai bine de o lună în care totul s-a oprit, pentru a limita răspândirea infectărilor cu coronavirus, companiile își reîncep activitatea, în noile condiții. Această criză a adus la suprafață o serie de provocări la un nivel fără precedent și a impus schimbări rapide în modul tuturor de a ne mișca, a interacționa sau a ne desfășura activitatea.
A fost un moment care a scos în evidență foarte clar avantajele pe care tehnologia le poate oferi. Și chiar dacă interacțiunea umană directă nu poate fi înlocuită 100%, acele companii care deja făcuseră pași către un viitor bazat pe tehnologie au fost mai bine pregătite pentru a înfrunta perioada de criză și chiar a reduce, pe alocuri, impactul său.
“Soluțiile de mobilitate, deci, vor deveni un adevărat must-have. Vom vedea apetit sporit pentru soluții de automatizare a activității din partea companiilor mari, în timp ce zona de IMM va explora mai îndeaproape cum se traduce conceptul de digitalizare în activitatea lor curentă – fie la nivel de soluții de cloud, fie prin soluții software care să ușureze activitatea de la distanță. În același timp, cred că incertitudinea actualei crize a demonstrat, pentru multe companii, cât de importantă este abilitatea lor de a extrage tendințe din datele pe care le dețin, iar acest lucru va accelera cererea pentru soluții de business intelligence sau, mai mult decât atât, integrarea AI în sistemele tehnologice existente pentru analize mai profunde și mai rapide”, susține Adrian Bodomoiu.
Potrivit acestuia, la capitolul tehnologie, în ultimii 20 de ani, România a concurat cu succes cele mai puternice țări europene. În încercarea de a recupera timpul pierdut, companiile de pe plan local au îmbrățișat rapid tot ceea ce înseamna tehnologie – este suficient să ne uităm doar la succesul fintech-urilor sau al platformelor de economie colaborativă, precum Uber sau Airbnb, pe piața locală.
“Cred că oportunitatea se află la acele companii din industrii afectate, dar care ar putea lua în calcul noi modalități de a-și desfășura activitatea, utilizând tehnologia și conectivitatea. Spre exemplu, am văzut în această perioadă multe magazine care și-au îmbunătățit prezența online sau chiar au creat-o de la zero sau restaurante care au profitat de aplicațiile mobile de food delivery și care au reușit, astfel, să continue să genereze venituri chiar și în aceste săptămâni. Soluția, desigur, variază de la caz la caz, însă cred că această perioadă ne-a reamintit nevoia de a fi deschiși către noi oportunități și de a continua să căutăm și alte moduri de a ne desfășura activitatea, chiar dacă, la prima vedere, ni se pare radical diferite de ceea ce știm și cu care ne-am obișnuit”, spune directorul Wizrom Software.
Companiile care au câștigat lupta cu pandemia, prin digitalizare
Companiile din distribuție au fost printre primele care au văzut în digitalizare un răspuns la problemele de eficiență a costurilor cu care se confruntau. În cazul lor, a fost vorba de complexitatea proceselor operaționale, ce a făcut ca administrarea lor manuală să devină ineficientă. Vom continua să vedem cerere puternică și din partea companiilor din zona de producție, în condițiile în care deja de anul trecut, am observat un apetit crescut al companiilor mari și foarte mari pentru automatizarea prin retehnologizare.
“În același timp, observăm un potențial de creștere accelerată și pe segmentul de servicii. Urmând tendința statelor mai dezvoltate din Vestul Europei, acest segment economic se află pe un trend ascendent în ultimii ani, iar soluțiile digitale reprezintă un suport pentru continuarea acestei dinamici pozitive. Mai mult, vedem tot mai multe companii mici și mijlocii care fac primii pași către digitalizare, fie prin soluții de cloud, fie prin implementarea de sisteme software de HR, contabilitate sau de automatizare a vânzărilor, ce susțin creșterea eficienței operaționale chiar și în condiții de muncă remote”, spune Adrian Bodomoiu.
Wizrom Software este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori și integratori de soluții IT pentru afaceri din România. Compania dezvoltă și furnizează softuri de HR, salarizare, contabilitate și gestiune, automatizări în vânzări, producție și Business Intelligence (BI). Wizrom Software a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 5,7 milioane de euro.
Pe acelasi subiect: