Munca de acasă și restrângerea afacerilor vor duce la eliberarea a 20% din suprafaţa spaţiilor de birouri ocupate. Cererea va scădea cu aproximativ 30%
Cladire de birouri
Până la 20% din totalul spaţiilor de birouri ocupate se va elibera în perioada următoare, iar cererea office va suferi o scădere de aproximativ 30%, la cel mult 250.000 mp tranzacţionaţi în acest an, arată o analiză a agenţiei de consultanţă imobiliară 24REAL.
"Situaţia generată de starea de urgenţă din ultimele luni, măsurile luate de autorităţi la nivel local, dar şi climatul global afectat de extinderea cu repeziciune a COVID-19 au făcut ca efectele pe piaţa de birouri din România să apară imediat. Companii care în urmă cu trei luni căutau un spaţiu de 1.000 mp, de exemplu, astăzi analizează suprafeţe şi de până la trei ori mai mici. Vorbim despre companii cu activitate în zona de tehnologie, care pot activa aproape exclusiv în mediul online. Totodată, am observat o tendinţă a mai multor companii care experimentau şi înainte de criza sanitară lucrul de acasă pentru o zi pe săptămână. Estimările noastre arată că până la 20% din suprafaţa spaţiilor de birouri ocupate se va elibera, principala cauză fiind restrângerea business-urilor şi optimizarea proceselor de funcţionare ale întreprinderilor", a declarat Constantin Căpraru, managing partner 24REAL.
Potrivit comunicatului de presă al companiei, odată cu aceste schimbări, proprietarii spaţiilor de birouri vor deveni mult mai flexibili în relaţia cu chiriaşii şi mai ales cu perioada contractuală agreată, în contextul în care predictibilitatea activităţii de business se apropie de 0 în această perioadă, pentru multe sectoare de activitate.
"Dacă în anii 2007-2008 se încheiau contracte de închiriere pe perioade de 5-7 ani, în 2010 intervalul a scăzut la 5 ani, pentru ca în prezent să ne aşteptăm ca perioadele contractelor de închiriere să scadă chiar şi la sub 3 ani. Depăşirea impasului economic va fi trecut cu bine de proprietarii care vor şti să gestioneze cel mai bine suprafeţele de care dispun, în opţiunile de repoziţionare, delimitare şi reaşezare a spaţiilor şi fluxurilor din clădirile pe care le deţin. Există domenii de activitate (IT/telecom, pharma) unde clienţii au continuat cu succes programul de relocare şi închiriere al unor spaţii de birouri mai mari, mizând pe o creştere vizibilă a business-ului lor din această perioadă", a adăugat Constantin Căpraru.
Specialiştii 24REAL susţin că în discuţiile purtate cu potenţialii clienţi, pe fondul redimensionării afacerilor, care erau interesaţi până la începutul acestui an de proiecte de birouri moderne, cu suprafeţe chiar şi de peste 1.000 mp, cererea s-a mutat în cea mai mare parte către proiecte de birouri în vile modernizate din zone centrale sau situate în nordul Capitalei, cu spaţii verzi, cât şi pentru spaţii de birouri care dispun de terase ori grădini/curţi generoase.
"Ne aşteptăm la o scădere a spaţiilor de birouri clasice şi o creştere a celor din vile sau spaţii de lucru neconvenţionale şi cu costuri mai mici, ori clienţii să opteze pentru clădiri de birouri de tip boutique. Pe fondul situaţiei cauzate de COVID-19, proprietarii spaţiilor de birouri au primit în această perioadă solicitări de la chiriaşi pentru amânarea plăţii chiriilor sau diminuarea acestora. Flexibilitatea este cuvântul de ordine pe piaţa birourilor în prezent", a punctat Căpraru.
Potrivit datelor 24REAL, volumul tranzacţiilor nete din acest an ar urma să se situeze la aproximativ 250.000 mp, faţă de peste 350.000 mp, cât a fost înregistrat anul trecut, în timp ce volumul livrărilor de birouri clasă superioară ar trebui să aducă pe piaţă un plus de 260.000 mp, ceea ce ar urca stocul total de birouri moderne la circa 3,5 milioane mp.
24REAL este şi în această perioadă partenerul de încredere în a propune soluţii versatile, a identifica flexibilitate în relaţia cu proprietarii, a gestiona relaţii contractuale şi a oferi o analiză profundă pentru dinamica business-ului sau optimizarea activităţii de birou.
"Suntem partenerul clienţilor care caută în această perioadă să identifice subchiriaşi - şi să realizeze o subînchiriere a spaţiului deţinut, practic să reuşim o optimizare a contractelor şi să evităm anumite riscuri în cazul chiriaşilor care nu mai pot susţine costurile suprafeţelor închiriate anterior. Există cazuri în care chiriaşii au semnat înţelegeri pe o perioadă de 5 ani cu clauză contractuală de a nu părăsi spaţiul (clauză penală), iar în această situaţie trebuie identificate soluţii inteligente. Suntem un liant, un consultant mediator, mai ales că pot apărea anumite probleme de natură juridică în perioada următoare", a subliniat Constantin Căpraru.
Pentru o mai bună identificare a soluţiilor potrivite, echipa 24REAL a relansat portalul 24real.ro pentru a veni în sprijinul clienţilor cu o platforma complet nouă şi adaptată perioadei în care ne aflăm, punând accentul tot mai mult pe o schimbare a modului în care se va realiza consultanţă pe piaţa de birouri.
Totodată, pentru o îmbunătăţire a timpilor şi o eficientizare a activităţii, specialiştii 24REAL au lansat un nou serviciu de tip "Video-On-Demand" (video la cerere - trad. RO), în care clientul stabileşte cu echipa de consultanţi un interval orar pentru vizionarea virtuală şi live a spaţiului pe care doreşte să îl închirieze, fără a mai fi necesară deplasarea acestuia la faţa locului.
Fondată în 2014, 24REAL (www.24real.ro) este o agenţie de consultanţă imobiliară specializate în tranzacţionarea proiectelor de birouri cu suprafeţe de până în 1.000 mp. 24REAL deţine, în portofoliu, 99% dintre clădirile de birouri moderne din Bucureşti şi oferă servicii specializate de închiriere, vânzare şi intermediere pentru orice tip de clădire cu profil comercial. 24REAL este singura agenţie imobiliară ce oferă gratuit servicii gratuite de space planning viitorilor chiriaşi, cu un arhitect specializat, cât şi servicii juridice pentru mutarea sediului social.
Pe acelasi subiect: