Ungaria critică ExxonMobil, pentru că întârzie proiectul Neptun din Marea Neagră. De ce vrea Budapesta gazele României
Platforma maritima Ocean Endeavor deținută de ExxonMobil si OMV Petrom.
Ungaria va semna un nou acord de aprovizionare cu gaze naturale din Rusia, dacă grupul american ExxonMobil nu va lua o decizie finală privind investiţia în proiectul offshore Neptun, a declarat ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, pentru Reuters.
În apele teritoriale româneşti ale Mării Negre, companiile ExxonMobil şi OMV Petrom explorează împreună blocul Neptun, unde primele estimări arată existenţa unor zăcăminte de gaze între 42 şi 84 de miliarde de metri cubi, potrivit Agerpres.
Potrivit firmei de consultanţă Deloitte, rezervele de gaze naturale ale României din Marea Neagră ar putea pune în discuţie poziţia dominantă a grupului rus Gazprom pe piaţa de furnizare de gaze naturale din Europa Centrală şi de Est.
Accesarea resurselor din Marea Neagră ar putea diversifica sursele de aprovizionare din regiune şi ar aduce guvernului României venituri de 26 de miliarde dolari până în 2040.
"ExxonMobil poate revoluţiona piaţa furnizării de energie în Europa. Însă ar trebui să ia o decizie finală de investiţii", a spus Szijjarto într-un interviu acordat Reuters în oraşul american Houston, unde a inaugurat un consulat al Ungariei. "Dacă nu vor lua o decizie până în luna septembrie, voi fi nevoit să semnez un nou contract pe termen lung cu ruşii" a adăugat oficialul ungar.
La începutul acestei luni, directorul general al grupului austriac OMV, Rainer Seele, a declarat că divizia OMV Petrom este într-un "dialog intensiv" cu Guvernul României pentru a putea lua o decizie finală de investiţii cu privire la proiectul Neptun.
Potrivit lui Rainer Seele, este nevoie de o mai mare securitate cu privire la fiscalitate, de o piaţă a gazelor liberă şi de cele mai mici restricţii posibile cu privire la exporturile de gaze naturale. "Petrom spune că, pe bazele actuale, nu poate lua încă o decizie finală de investiţie", a spus atunci Seele.
La rândul său, purtătorul de cuvânt de la ExxonMobil, Julie King, a declarat pentru Reuters că grupul american analizează mai mulţi factori înainte de a decide dacă va investi în proiectul Neptun din România. O decizie finală necesită "condiţii fiscale competitive şi stabile, o piaţă a gazelor liberalizată în România care permite comerţul liber şi o interconectivitate suficientă cu pieţele vecine libere şi lichide pe durata contractului de concesionare" a spus King.
Poziţia Ungariei în Europa Centrală creează un dezavantaj pentru această ţară în a avea acces la importurile de gaze naturale, susţine Peter Szijjarto.
"Întrebarea dacă vom putea să ne diversificăm sursele de aprovizionare depinde de patru state aliate: Croaţia, România, SUA şi Austria. Este o situaţie ciudată în care suntem încurajaţi de prieteni şi aliaţi să ne diversificăm sursele, dar practic acest lucru este la latitudinea lor", a subliniat Peter Szijjarto.
OMV Petrom îşi doreşte foarte mult să continue proiectul de gaze din Marea Neagră, însă, deocamdată, nu se întrunesc condiţiile necesare pentru a fi luată decizia de a merge mai departe, a declarat, la finele lunii februarie, Christina Verchere, CEO al OMV Petrom.
Grupul austriac OMV este acţionarul majoritar al Petrom, cu o participaţie de 51,01%, iar Ministerul Energiei deţine 20,64% din acţiunile OMV Petrom.
Petrom este cea mai mare companie românească de petrol şi gaze, cu activităţi în sectoarele Upstream (Explorare şi Producţie), Downstream Oil (Rafinare şi Marketing), Downstream Gas (Gaze şi Energie).
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS