In UE sau in afara ei? Puterea care analizeaza posibilitatea de a alege drumul cu marcaj EXIT. Pe ce se duc banii Uniunii
Uniunea Europeana este tot mai criticata pentru ca a ajuns sa cheltuiasca enorm si sa ofere prea putin. Ce s-ar intampla daca o tara membra i-ar spune adio, si-ar face bagajele si ar pleca? De pe cea mai scumpa viitoare autostrada a Frantei, macar privelistea va fi una “magnifique”.
Construita pe coloane inalte, ce rasar din mare, si intinsa pe 8 mile de-a lungul coastei cu plaje si mult azur, aceasta sosea va costa undeva la 1,3 miliarde de lire sterline. Si o mare parte din acesti bani vin de la Uniunea Europeana. Adevaratul soc al platitorului de taxe nu este nota de plata, ci locatia. Acest drum nu este un proiect de pe Riviera Franceza, ci in insula Reunion, un mic teritoriu francez, fix in Oceanul Indian.
Nu este prima oara cand Uniunea este generoasa cu aceasta insula. In ultimii sase ani, a primit 800 de milioane de lire sterline din "buznarul" Bruxelles-ului. Iar intr-o perioada in care UE se afla fata in fata cu cea mai dura criza financiara, intrebarea care se pune este urmatoarea: a ales Uniunea cea mai buna modalitate de a cheltui banii?
Proiecte ca acesta ilustreaza ceea ce multi contribuabili din Marea Britanie obiecteaza: costuri imense, trecute printr-un proces in care ei au prea putine de spus si prea putine beneficii.
Acum doi ani, Comisia Europeana a cheltuit 300.000de lire doar pentru a-si updata logo-ul. Si exemplele pot continua: proiectul rutier care a inghitit nu milioane, ci miliarde de lire sterline, din arhipelagul portughez Madeira. Doua miliarde de lire au fost cheltuite pentru a construi o retea de autostrazi similare celei din Reunion, scrie Telegraph. Un altul este autostrada A3, ce trece prin sudul italiei, care din cauza unor procese controversate sta neterminata de 50 de ani, dar pentru care UE a alocat in ultimii ani opt miliarde de lire sterline.
Este oare corect in aceasta situatie ca Marea Britanie sa se gandeasca poate ca cel mai bun drum pentru ea este acela marcat cu semnul "UE Exit"? Cat de multi bani am salva? De pe urma unor astfel de proiecte Marea Britanie chiar beneficiaza cu adevarat? Care sunt beneficiile faptului ca esti membru UE? Merita pretul platit, se intreaba jurnalistii de la The Telegraph.
De cand Marea Britanie a aderat la UE, a fost un contribuitor net. Cu alte cuvinte,a dat Bruxelles-ului mai multi bani decat a primit. A fost o perioada cand, paralizata de greve si cu o industrie in declin, era considerata "bolnavul" Europei, iar Germania, liderul. Insa reformele economice ale lui Thatcher si veniturile din petroul Marii Nordului au facut din UK un membru mult mai dinamic al clubului. Marea Britanie este astazi al treilea cel mai mare contributor net la bugetul UE, dupa Germania si Franta. In 2012, a adaugat peste 12 miliarde de lire in visteria UE, din care doar 4 s-au cheltuit in Regat. Asta inseamna o contributie neta de 8 miliarde de lire sterline, in jur de 127 de persoana.
Desigur, si Marea Britanie a avut parte de multe beneficii ca membru UE. Iar pentru fiecare "ce-ar fi daca" exista si un "dar", scriu cei del a Telegraph. Sunt multe lucruri pe care Londra nu le-ar fi putut implementa fara UE. Sunt putini, de exemplu, utilizatorii de telefoane mobile care obiecteaza la felul in care Uniunea a obligat operatorii sa reduca tarifele de roaming. Ceva ce guvernele nationale nu ar fi putut face.
Si chiar daca ar parasi UE, Marea Britanie tot va trebui sa respecte reguli pentru a putea face afaceri in blocul comunitar.
Razboiul argumentelor pro si contra UE este unul lung. Printre cei multumiti sunt si producatorii auto care beneficiaza de o piata de 500 de milioane de clienti. Mai mult daca ar alege iesirea, acestora li s-ar impune in UE o taxa de import de 10 %.
Europa este pentru Marea Britanie de departe cel mai mare partener comercial. Bineinteles, daca Marea Britanie ar parasi UE, aces comert nu s-ar evapora pur si simplu, UK va putea exporta in continuare, dar in alte conditii si la alte tarife. Insa gigantii precum China si India ar putea face o prioritate din piata de 500 de milioane de clienti, in loc de 60 de milioane, cand va veni vorba de facut afaceri cu Regatul.
"Sa ramai in UE este crucial pentru toti producatorii auto britanici", spune Tony Burke, cel care reprezinta muncitorii la uzinele Nissan.
Dezbaterea nu se refera insa doar la economie, ci si la probleme mai "emotionale", cum ar fi imigratia din Europa.
Ramane de vazut ce va alege pana la urma Marea Britanie.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS