Dubai prinde aripi. Cifrele impresionante care claseaza Orientul Mijlociu pe harta aviatiei mondiale
Competitia pe cerul Orientului Mijlociu este mai acerba ca oricand. Traficul aerian este de asteptat sa se dubleze in urmatorii 15 ani, iar cei mai mari operatori din regiune se lupta sa atraga cat mai multi pasageri.
In numai cateva decenii, industria aeriana din Dubai a luat un avant spectaculos, incat a trecut de la anonimitate la statutul de lider al aviatiei globale, scrie CNN.
Emirates Airline, operatorul national al Dubaiului, este al treilea jucator ca marime din lume, potrivit Centrului pentru Aviatie CAPA. In ritmul in care se dezvolta, n-ar trebui sa dureze mult pana sa depaseasca inclusiv Delta si United Airlines, noteaza jurnalistii americani.
Spectacolul aviatic Dubai Airshow, care va incepe anul acesta pe 17 noiembrie si va dura cinci zile, promite sa fie un eveniment de exceptie. Tinut pe noul Aeroport International Dubai Al-Maktoum, ce a costat 32 milioane de dolari, va gazdui 1.000 de expozanti si peste 60.000 de vizitatori.
Pentru show-ul de anul trecut s-au comandat avioane in valoare de peste 63 miliarde de dolari, iar jumatate din fonduri au fost acoperite de Emirates. Jucatorul a cumparat, atunci, cel mai nou model Airbus (A380).
Inaugurat luna aceasta, cel mai nou aeroport din Dubai va fi cel mai mare din lume, cand constructia sa se va finaliza, in 2027. Insa nici competitorii nu se lasa mai prejos. Istanbulul promite un aeroport cu sase piste, ce va primi 160 de milioane de pasageri anual, in timp ce terminalul Midfield, din Abu Dhabi, care ar trebui sa fie gata in 2017, a atras o investitie de 6,8 miliarde de dolari (cu 17.000 de metri patrati dedicati numai spatiului de retail). Tot la capitolul intindere vrea sa exceleze si noul aeroport din Doha, in valoare de 15 miliarde de dolari, ce va avea o suprafata de 0,6 milioane de metri patrati, adica doua treimi din marimea orasului Doha.
Industria aeriana, motorul statelor din Orient
Datele din 2012 arata contributia majora pe care sectorul aviatic o are in economia tarilor din Orientul Mijlociu. De exemplu, iata cat la suta din PIB reprezinta aviatia in statele urmatoare: Dubai – 18,6% (14,7 miliarde de dolari), Qatar – 9,7% (11,4 miliarde de dolari), Arabia Saudita – 2,9 % (19,45 miliarde de dolari), Abu Dhabi – 1,4% (3,5 miliarde de dolari).
Numai pe Aeroportul International Dubai, cel mai mare din Emiratele Arabe Unite, numarul pasagerilor a crescut, intre 2006 si 2012, de la 28,7 milioane, la 57,7 milioane. Desi cu un trafic mai redus, aeroporturile din Doha si Jeddah si-au dublat si ele numarul de calatori, in timp ce numarul celor care au tranzitat Aeroportul International Abu Dhabi s-a triplat in sase ani.
“Pozitia geografica a Golfului se intampla sa fie una excelenta in contextul economic al secolului XXI”, spune John Strickland, consultant independent in transporturi. “Operatori ca Emirates, Etihad si Qatar pot accesa pietele emergente din Africa, Asia si America Latina si interconecta intr-un mod care sa ii ajute pe calatori, iar operatorii europeni nu au cum sa intervina. Daca vrei sa zbori din Africa in China, nu are sens sa treci prin Europa”, explica acesta pentru CNN.