Reportajul realizat de CNN aduce in prim-plan trenurile de marfa, care circula spre portul Constanta, transportand de la cereale si ulei nerafinat, dar si cel mai cunoscut brand autohton: Dacia, prezentat ca fiind o poveste de succes.

Anul trecut, un procent foarte mare din totalul autoturismelor transportate in Constanta a fost reprezentat de masini Dacia (aproximativ 90.000 din 110.000 de masini).

“Portul Constanta are o mare importanta strategica in desfasurarea operatiunilor de logistica pentru livrarea de autovehicule noi. 40% dintre livrarile internationale trec prin acest port. Tot prin Constanta exportam componente auto catre cel putin 12 destinatii din intreaga lume”, a declarat Stefan Gaibu, director de logistica la Dacia, pentru CNN.

Jurnalistii americani au facut o incursiune la fabrica Dacia din Mioveni, unde prezinta procesul de productie in care sunt angrenati 1.500 de muncitori. Cu ajutorul lor, o masina este produsa la fiecare minut.

“Lucrez la Dacia de 18 ani”, spune Marinica Dutescu, muncitor in fabrica. “Cand linia de asamblare functioneaza in parametri normali, atasez usile de la aproximativ 470 de masini. Este un loc de munca foarte bun. Uitati-va la economia Romaniei si problemele fortei de munca. Fabrica Dacia ne ofera sansa de a avea un loc de munca decent.”

Dacia reprezinta cea mai profitabila componenta de export a tarii. In jur de 90% dintre masinile produse aici sunt destinate pietelor externe, ajungand in afara pe cale terestra, aeriana sau maritima. In fiecare zi, in medie, trei trenuri sunt incarcate la capacitate maxima. Au cate 700 de metri lungime si transporta fiecare cate 300 de masini, de-a lungul a 350 de kilometri de sine de cale ferata, care fac legatura intre fabrica de la Mioveni si portul Constanta.

Reportajul americanilor prezinta circuitul acestor transporturi, subliniind in acelasi timp felul in care producatorul auto roman a reusit sa faca fata cu brio perioadei de apogeu a crizei, intre 2008 si 2010.

Potrivit lui Dorin Iacob, CEO al Romcargo Maritim, Dacia l-a ajutat sa isi dezvolte afacerea in perioada de criza. In 2008, firma pe care o conduce a exportat 36.000 de masini, iar in acest an se asteapta la o cifra de export de 150.000 de autoturisme. O crestere consistenta si neasteptata care, in opinia jurnalistilor CNN, face ca Romania sa devina unul dintre jucatorii cheie de pe piata auto europeana.