Economia Romaniei merge pe patru roti. Masinile Dacia si Ford au reprezentat jumatate din exporturile care au crescut spectaculos in primele doua luni
Dupa cateva mii de masini vandute in strainatate, exporturile au facut un salt spectaculos. Si desi in tara pare ca nu se misca nimic, vanzarile peste granita au crescut cu aproape 10 la suta, in primele doua luni ale anului. Este o veste buna pentru economie, dar mare grija: daca pietele producatorilor auto scad, riscam sa ne intoarcem iar pe minus.
Din acest terminal din portul Constanta pleaca in fiecare luna intre 5 si 10 vapoare. Fiecare vas duce la export intre 600 si 6.000 de masini produse la noi in tara. Autoturismele ajung in tari precum Italia, Spania, Franta, Maroc sau Egipt, iar mai nou masinile noastre ajung si in Turcia.
Saptamana trecuta aici au fost incarcate 6.000 de automobile pe una dintre cele mai mari nave din lume, cu destinatia Algeria. Operatiunea a durat 4 zile si nopti si a fost un record pentru portul Constanta. Una dintre pietele noi este Marea Britanie, unde Dacia s-a prezentat simplu.
Tot din dana Constanta pleaca si 90 la suta dintre masinile si motoarele fabricate de Ford la Craiova, unde se produc 360 de B-MAx-uri pe zi si o mie de motoare de 1 litru.
"In urmatoarele saptamani Ford va demara si productia unui al doilea motor la uzina noastra din Craiova, este vorba de motorul de 1,5 litri EcoBoost, produsele noastre ajung in intreaga Europa, inclusiv in marile piete occidentale gen Marea Britanie, Franta, Germania, Italia, Spania si asa mai departe", spune Ana-Maria Timis, purtator de cuvant Ford Romania.
Jumatate din crestere se datoreaza exporturilor auto si este prea riscant ca o economie sa depinda doar de vanzarile a doi producatori.
"Din pacate aceasta crestere este sustinuta de Dacia si Ford. Daca aceste companii isi pierd pietele de export avand in vedere ce se intampla in Europa, Romania va avea o problema. Trebuie sa facem astfel incat sa nu depindem numai de producatorii auto la export.", spune Cristian Hostiuc, ZF.ro.
"Exista realmente riscul ca volume de fabricatia a automobilelor la uzina Dacia sa scada prin dirijarea lor in alta parte, si mai direct in Maroc, unde sunt doua fabrici. Costul salarial in Maroc reprezinta 54 la suta din costul salarial la Dacia", spune Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia.
Chiar daca destinatiile de export s-au diversificat, nici asta nu e o garantie ca aceasta crestere uriasa va fi mentinuta si de acum inainte. In ianuarie si februarie exporturile Romaniei au fost de peste 7,5 miliarde de euro, adica aproape 10 miliarde de dolari. "Este prima data cand avem intr-adevar un deficit al balantei comerciale mai bun ca in urma cu zece ani - de zece ani incoace nu am avut un deficit atat de redus", spune Victor Ponta.
Pe acelasi subiect: