Colliers: 30% din proprietarii de spaţii de birouri se aşteaptă să fie nevoiți să scadă chiriile până la sfârşitul anului. Companiile adoptă atitudinea “wait & see”
Birouri
O treime dintre proprietarii de spaţii de birouri previzionează se aşteaptă să fie nevoie să scadă chiriile până la sfârşitul anului sau cel târziu în primele trei luni din 2021, conform unui studiu dat publicităţii miercuri de Colliers Internațional.
"Ofertele comerciale mai bune ar putea preveni creşterea ratei de neocupare în rândul chiriaşilor care ar putea întâmpina dificultăţi în contextul actual. Mai mult de jumătate din proprietari spun că au resimţit efecte ale epidemiei de COVID-19 şi 39% se aşteaptă ca rata de neocupare să crească într-o oarecare măsură în următoarele 12-15 luni, în timp ce 35% sunt mai optimişti şi mizează pe rate stabile de ocupare. Companiile adoptă o atitudine de tipul 'wait & see' pentru a depăşi perioada de incertitudine", se arată în studiul realizat de specialiştii Colliers International, desfăşurat în rândul a 60 de proprietari de birouri care au portofolii diversificate de spaţii, atât în Bucureşti, cât şi în oraşele regionale.
"Proprietarii şi chiriaşii au nevoie de mai mult timp pentru a înţelege impactul economic generat de COVID-19 înainte de a lua o decizie de renegociere sau reînnoire a contractului de închiriere, oricare ar fi aceea. În plus, multe companii depind de decizii din ţările unde îşi au sediul central, unele grav afectate de COVID-19, ceea ce poate avea un impact asupra deciziei imediate. Pe de altă parte, din cauza distanţării sociale şi a noilor norme aplicabile în spaţiile de birouri, chiriaşii trebuie să îşi estimeze cu atenţie spaţiul necesar, crescând media de la 8 metri pătraţi la 15 metri pătraţi per angajat, care pare să compenseze impactul generat de munca de acasă. În acest context, luarea unei decizii pare mai dificilă, şi, pe fondul incertitudinilor existente, probabil că va duce la o amânare a deciziei, până cel mai devreme în toamnă", precizează Sebastian Dragomir, Partner & Head of Office Advisory în cadrul Colliers International România.
În primele trei luni din acest an, volumul tranzacţiilor în piaţa office s-a situat la jumătate faţă de nivelul de peste 100.000 de metri pătraţi tranzacţionaţi în aceeaşi perioadă a anului trecut, însă cererea netă a urcat uşor, de la 25.000 de metri pătraţi în primul trimestru din 2019, la 27.000 de metri pătraţi anul acesta. În perioada stării de urgenţă, majoritatea companiilor s-au concentrat pe securizarea businessului şi pe susţinerea acestuia prin intermediul telemuncii.
În ceea ce priveşte livrarea de spaţii noi de birouri, planurile iniţiale anunţate pentru 2020 prevedeau livrarea unei suprafeţe de puţin peste 200.000 de metri pătraţi, iar consultanţii Colliers Internaţional estimează că majoritatea acestor proiecte vor fi livrate anul acesta, cel târziu în primele luni din 2021.
În plus, anul viitor ar putea fi livraţi alţi peste 200.000 metri pătraţi din rândul proiectelor deja demarate, în timp ce clădirile care nu au demarat încă lucrările de construire, dar erau planificate a fi livrate anul viitor, vor fi cel mai probabil decalate pentru perioada 2022 - 2023. În funcţie de cum va evolua cererea, în perioada 2022 - 2023, proprietarii ar putea aduce în piaţă încă în jur de 200.000 metri pătraţi în fiecare dintre cei doi ani.
După transformările din ultima perioadă pentru revenirea în siguranţă la birou a companiilor, piaţa birourilor va fi nevoită să continue să se redefinească, pentru a asigura spaţii care promovează inovaţia şi colaborarea în noul context, potrivit consultanţilor Colliers International. Biroul va rămâne elementul central al companiilor, dat fiind că nevoia unei colaborări intense şi a interacţiunii sociale în sfera profesională e greu de satisfăcut în mediul virtual, efectele acestei perioade fiind aşteptate să se reflecte asupra modului de lucru şi a organizării spaţiului de lucru.
"Biroul viitorului va pune accent pe promovarea interacţiunii sociale şi a colaborării. Ne aşteptăm la un nou mod de lucru, care va presupune un mix între munca de la birou şi cea de la distanţă, de acasă sau din alte spaţii. Cel mai probabil, angajaţii vor prefera să desfăşoare remote acele activităţi care presupun lucrul concentrat şi să meargă în birou pentru lucrul colaborativ - întâlniri cu clienţii, sesiuni de brainstorming, întâlniri de proiect şi aşa mai departe. În acest context, credem că biroul va trece printr-un proces de redefinire, iar accentul va fi pus pe calitatea spaţiului şi pe experienţa angajaţilor, promovând identitatea şi cultura spaţiului", susţine Daniela Popescu, Associate Director Office Advisory la Colliers International România.
Colliers International Group este unul dintre liderii globali în domeniul consultanţei imobiliare şi al managementului investiţiilor, operează în 68 de ţări şi are peste 15.000 de angajaţi. În 2019, veniturile corporate au fost de peste trei miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliaţii), cu active gestionate de 33 miliarde de dolari.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS