REPORTAJ. Afaceri nascute din pasiuni creative. Cat de profitabile sunt accesoriile handmade
Vremea buna (peste 25 de grade Celsius aratau termometrele la orele diminetii) m-a determinat ieri sa fac o mica plimbare prin centrul Capitalei. Coloristica, zgomotul oamenilor care roiau in curtea Muzeului de la Universitate, dar mai ales varietatea produselor lucrate manual, expuse pe masutele din plastic ale zecilor de expozanti veniti din diverse colturi ale tarii, m-au convins sa vizitez ceea ce se numeste un targ de handmade.
O idee nascuta in urma cu trei ani, „cand pe piata din Romania nu se stiau prea multe despre cuvantul <<handmade>>. Erau cativa artisti raspanditi prin tara (in special in zona de vest a tarii), dar nu exista un loc unde sa ii gasesti pe toti”, dupa cum povesteste Andra Spalatelu, organizatoarea acestui eveniment, care se desfasoara aproape lunar din 2008 incoace.
Peste 1.000 de oameni se plimbasera, sambata, pana la orele 11:00, printre standurile celor peste 50 de expozanti prezenti la targ, veniti din zone precum Bucuresti, Brasov, Constanta sau Covasna. Pretutindeni, zaream cercei si margele din lut, lemn sau pasta fimo, accesorii din matase si tul, brose fantezie, genti, rame foto accesorizate, dar si articole de imbracaminte. Toate produse manual.
Preturile variaza in functie de fiecare produs in parte, de complexitatea acestuia si mai ales de originalitatea cu care fusese decorat. Cele mai accesibile sunt brosele fantezie, pentru care artizanii petrec de la „o ora in sus”, iar vizitatorii nu trebuie sa scoata din buzunar mai mult de trei lei. Cele mai sofisticate dintre brose urca insa si la 20 de lei.
Din seria creatiilor handmade: brose fanteziste, genti "IT-iste" sau jurnale din piele
Madalina Spirleanu (23 de ani) este prezenta pentru prima data la acest targ. Este consultant financiar si masteranda la ASE, dar intotdeauna s-a simtit atrasa de design. In urma cu patru luni a decis sa ia atitudine si s-a inscris la niste cursuri de specialitate. „De cand ma stiu, mi-a placut sa creez diverse accesorii, tinute”, mi-a marturisit aceasta. Desi e noua in bransa, incearca sa-si promoveze mica afacere pe internet si nu in ultimul rand, apeland la retelele de socializare.
Madalina s-a specializat in brose fantezie, dar realizeaza si o varietate de lanturi, bentite si accesorii pentru camasi. Pentru crearea unui asemenea ornament, petrece de la o ora in sus. „In general, dureaza cel putin o ora. Cel mai mult am stat vreo cinci ore pentru acest medalion (si-mi arata produsul cu pricina)”. Nu-si vinde creatiile la preturi exorbitante, caci se afla la inceput de drum si trebuie sa-si castige clienti. Cele mai ieftine brose costa trei lei, iar cele mai scumpe 20 de lei. A investit „cateva sute de lei” in pasiunea sa. „Mai bine intreaba-ma cate accesorii am daruit prietenilor si familiei decat cat am castigat”, glumeste tanara.
A avut pana acum doua expozitii in caminul Academiei de Studii Economice (acolo unde locuieste in prezent), iar de curand s-a inscris la cursurile de design tinute de Adrian Oianu. „Vreau sa ma specializez, sa invat noi tehnici de design”, spune ea.
Ca ea am gasit multi alti artisti veniti in targul de la Bucuresti pentru a-si expune creatiile muncite cu sarg si drag. Alin Teglas (35 de ani), de pilda, este actor la teatrul Toma Caragiu din Ploiesti. Pentru reprezentantiile sale pentru care este nevoit sa faca naveta saptamanal primeste 650 de lei. „Mai putin decat salariul minim, daca poti sa crezi. Banii astia mi-ar ajunge doar pentru transport si cazare. N-ai cum sa traiesti asa”, explica tanarul care reuseste sa-i uimeasca pe toti cei care-i viziteaza standul.
„Cat de ingenios!” exclama un vizitator care s-a oprit si-i contempla brosele, magnetii, cerceii sau butonii realizati din tastele computerelor.
„Am auzit de la <<Cat de interesant!>> pana la <<N-am mai vazut asa ceva. E foarte tare!>>”, imi povesteste actorul. „M-am obisnuit cu asta. Creez accesorii din piese de calculator de peste trei ani de zile si le expun la diverse targuri din tara si strainatate”, spune el.
Totodata, piesele sale pot fi personalizate in functie de cerintele clientului. „Clientul vine si-mi spune ce anume vrea. Am avut o clienta care a vrut la un moment dat sa-i fac o balerina. Si i-am facut. Uite...”, imi arata el. O astfel de piesa costa 25 de lei, dar preturile pot urca pana la 80-100 de lei daca vorbim despre gentile realizate din dischete. „Aici am doar doua (genti) expuse, dar mai ales afara vand din astea. Iar acolo le vand mai scump”, marturiseste artistul.
Daca la inceput a folosit tastaturile primite de la cunostinte si prieteni, astazi Alin colaboreaza cu cateva firme de reciclare, de unde isi achizitioneaza materia prima.
De curand, s-a intors de la o expozitie in aer liber din Praga. „Am avut ghinion pentru ca a plouat ingrozitor. Am stat cu umbrela in mana si cu un celofan pe accesorii, pentru a le proteja de ploaie. Am reusit sa vand vreo 200 de euro pe zi”, imi exlica Alin, care intr-o zi buna reuseste sa vanda pana la 1.500 de lei. „In Londra am vandut de aproape 200 de lire intr-o zi, iar in tara intr-o zi profitabila scot si 15 milioane de lei”, spune tanarul care-si surprinde clientii cu diverse concepte artistice. O broasca, o balerina, un paianjen, o hawaiiana, un nor care „plange” sunt doar cateva dintre piesele expuse la acest targ.
Intr-o mare de accesorii vintage, zaresc un stand cu jurnale din piele, cu hartie ingalbenita de vreme. Exact asa cum aratau jurnalele clasice, inchise cu nasturi mari, metalici, in filmele de mult apuse. Andra (26 de ani) si Daniel (25 de ani) sunt doi tineri studenti in ultimul an la Regie Film si Imagine, pasionati de astfel de obiecte. Daca la inceput a fost o joaca, de un an cei doi se ocupa exclusiv de acest business. „Voiam sa-mi cumpar un astfel de jurnal si nu gaseam pe nicaieri. Atunci m-am gandit ca ceea ce nu gasesc, trebuie sa fac eu”, mi-a spus Andra zambind. Au infiintat astfel Bespoke Leather.
Produsele lor au fost primite cu entuziasm de catre vizitatorii targurilor de handmade, spun tinerii, dar mai ales de catre turistii straini. Ceea ce i-a facut sa treaca de la jurnale, la portofele si genti.
„A fost mai greu cu materia prima, pentru ca sunt doar doua depozite in Bucuresti de unde ne putem aproviziona cu piele”, marturiseste Daniel. Azi, isi promoveaza creatiile pe internet, dar si in randul prietenilor si cunostintelor care le devin clienti.
In secolul XXI se "poarta" magnetii din portelan si canile cu roboti
La cativa pasi de ei, isi intampina clientii Ruxandra Popa (41 de ani). Femeia vinde de la ornamente tematice pana la decoratiuni interioare. Magneti multicolori realizati din placute ceramice si lemn, rame foto pictate manual, semne de carte confectionate din lemn, inscriptionate cu proverbe si citate cunoscute ori pahare decorate intr-un stil „vintage”, toate acestea le zaresc expuse pe masuta artistei, care vine la acest targ in fiecare luna.
Povesteste ca se ocupa de Coloritoria din 2004 si tocmai s-a intors de la Festivalul Medieval de la Sighisoara. O face din pasiune, iar in zilele bune reuseste sa obtina vanzari de 1.500 de lei. Preturile creatiilor sale variaza intre 12 si 45 de lei, in functie de model. „Printre cele mai cautate sunt semnele de carte si magnetii”, precizeaza ea.
Exact „peste drum” de Ruxandra am gasit-o pe Diana Porutiu, un asistent social din Brasov, care participa insa la diverse expozitii din tara. „Ma ocup de asta din pasiune si de multe ori le creez seara tarziu, cand ajung acasa de la serviciu”, povesteste aceasta. La standul sau am gasit o multitudine de ornamente si accesorii, printre care cani cu deja celebrii roboti Foca si Mo, magneti pe care expozanta poate inscriptiona, pe loc, diverse mesaje personalizate, cercei, medalioane, agrafe de par sau cutii de bijuterii pictate in culori vesele.
Daca pentru un magnet personalizat, vizitatorii scot din buzunar doar 5 lei si pentru o cana 12 lei, preturile cutiilor multicolore variaza intre 15 si 60 de lei. Ochii imi raman atintiti asupra unui copac-suport de bijuterii de culoarea azurului. „Acela nu este de vanzare”, imi spune zambind Diana. „L-am cumparat special pentru a-mi expune bijuteriile. Daca ar fi sa-l vand totusi, ar fi peste 80 de lei”, adauga ea.
Cand pasiunea inceteaza sa mai fie doar o joaca: arta de aproape jumatate de miliard de lei
Asezat oarecum in centrul curtii targului sta Mako Csaba (43 de ani), un sculptor in lemn din Covasna, care-si expune „bijuteriile” pe care le confectioneaza cu pasiune de peste 20 de ani. „Totul a inceput dintr-o joaca, am invatat de la un prieten sa fac asta”, marturiseste barbatul care a sosit pentru prima oara in Capitala si pentru prima data la un astfel de targ de handmade.
Mako povesteste ca se ocupa de acest business de peste doua decenii si ca, inainte de criza, reusea sa obtina un profit anual de 40.000 de lei. „Dupa criza, vanzarile au scazut si cu 20-25%”. Este increzator insa ca oamenii vor continua sa-i aprecieze creatiile. „Am cateva magazine in imprejurimile Covasnei. Lucrurile merg bine”, spune intreprinzatorul. Printre produsele expuse, se gasesc oglinzi, calendare, cutii de bijuterii, suporturi de servetele sau cuiere, toate scumptate in lemn. Preturile incep de la 25 de lei si ajung pana la 900 de lei (un suport vechi in care se tinea biblia in trecut).
Un lucru facut din pasiune
„Acum trei ani am hotarat sa lansam un site care sa publice articole despre creatori, tutoriale despre cum poti sa faci manual diverse lucruri sau articole de prezentare despre magazine si idei de handmade”, mi-a spus fondatoarea si organizatoarea conceptului ILoveHandmade, Andra Spalatelu.
Pentru ca intre timp, site-ul a devenit foarte cunoscut in domeniu, Andra s-a gandit sa realizeze si targuri unde artizanii sa se poata intalni fata in fata cu clientii. Insasi organizatoarea, in varsta de 24 de ani, a confectionat la randul sau diverse genti.
Majoritatea celor care vin la acest targ sunt studenti sau tineri care au terminat Arte Plastice si mai castiga niste bani in plus pe langa job. „Ca expozanti, avem oameni care vin din Brasov, Constanta, Covasna, iar la un moment dat am avut pe cineva care venise direct din Istanbul – era o romanca stabilita acolo si a venit aici special pentru targ”, adauga Andra.
„Exista o taxa de participare in valoare de 150 de lei pentru cele doua zile cat tine evenimentul. Acest targ are loc cam o data pe luna, datele sunt comunicate din timp, totul e facut transparent prin intermediul site-ului”, imi explica ea.
Numarul expozantilor depinde foarte mult de sezon. „De exemplu, in vara au fost mai putini pentru ca si vizitatorii erau mai putini. In general, sunt cam 60 de participanti, iar toamna lucrurile incep sa se mai aseze pentru ca studentii vin in Bucuresti. In ceea ce priveste vizitatorii, in cele doua zile de targ avem cam 10.000 de persoane, fiind in centrul Bucurestiului. Cum ii estimam? De cele mai multe ori realizam pliante de promovare si le impartim acestora. Dupa numarul de pliante date, contorizam cati vizitatori am avut”, sustine organizatoarea.
„Targul a avut succes inca de la prima editie, ba chiar a fost declarat pe internet cel mai misto targ. Desi pana atunci se mai faceau targuri de handmade, ele erau desfasurate prin mici baruri. Acesta a fost practic primul loc in care oamenii au avut ocazia sa se intalneasca unii cu altii, pentru ca avem oameni care participa inclusiv de la prima editie si care au ramas prieteni si cu noi si intre ei", mi-a povestit Andra despre inceputurile acestui concept.
Pe la orele 13:30, curtea din fata Muzeului de Istorie incepuse sa se aglomereze. Vizitatorii misunau printre standurile multicolore, promovate care mai de care mai inedit de catre artizani. Am parasit targul cu cateva accesorii achizitionate si cu incantarea ca niciunul dintre expozanti nu m-a „agresat” in incercarea de a-mi vinde un produs, asa cum se intampla deseori in marile targuri, unde comerciantii au tendinta de a-si manipula clientii care „indraznesc” sa cerceteze marfa expusa spre vanzare.
Pe acelasi subiect: