REPORTAJ: De ce vin italienii la noi sa vanda giuvaeruri de milioane de euro si cum arata bijuteriile ce nu pot fi fotografiate
Grandoare, clasicism si rafinament. Acestea au fost ingredientele ultimei editii a evenimentului „Bijuterii italiene”, care a avut loc pe 14 si 15 iunie, intr-un hotel de lux din Capitala. Adeptul clasicelor perle ori al elegantului aur alb, indragostit iremediabil de diamante sau mai degraba de pietrele semipretioase, nu aveai cum sa ramai indiferent in fata pieselor de arta de milioane de euro, aflate in vitrinele expozantilor italieni sau tinute in secret pentru a nu fi fotografiate.
Forfota, lux si zeci de standuri cu vitrine impecabil colorate si ornate cu flori, fluturi sau perne confectionate din satin. Asa a aratat ieri sala Atlas a hotelului Radisson din Bucuresti, unde 33 de producatori din Peninsula au fost prezenti timp de doua zile.
Expozantii veniti din cele mai mari regiuni ale Italiei, cunoscute in special pentru productia de bijuterii, si anume Valenza (Piemont), Vicenza, Arezzo (Toscana), Milano si Napoli, au prezentat distribuitorilor prezenti pe piata romaneasca, dar si cumparatorilor, bijuterii in valoare de peste doua milioane de euro.
„Acesta este un eveniment de tip itinerariu, care a debutat in Varsovia in 2008. Succesul pe care l-a inregistrat anul trecut la Bucuresti i-a determinat pe producatori sa revina, datorita relatiilor si conexiunilor pe care le-au stabilit cu distribuitorii din Romania”, spune Mario Iaccarino, directorul Institutului Italian de Comert Exterior.
Bugetul editiei din acest an a fost de aproximativ 80.000 de euro, cu 20.000 de euro mai putin decat costul evenimentului din 2010. 80% din costuri au fost suportate de statul italian, iar restul de 20% de producatori, potrivit lui Iaccarino.
Scopul acestui eveniment il reprezinta intalnirile dintre producatori si cumparatori, pentru eventualele testari si negocieri.
"Nu vorbim aici doar despre cumparatorii romani, ci si despre cumparatorii din cele 14 tari invitate la aceasta expozitie - state preponderent din Estul Europei si Vestul Asiei - printre ele se numara tari precum Georgia, Polonia, Ungaria etc. Doar cativa dintre producatorii prezenti la eveniment au si magazine in Romania, cei mai multi dintre ei preferand sa-si vanda bijuteriile prin intermediul distribuitorilor", mai explica Mario Iaccarino.
170.000 de euro, cea mai scumpa bijuterie de la eveniment
Dupa un tur al standurilor de bijuterii, scoase in evidenta de diversele accesorii florale, dar si de neoanele puternice, menite sa le faca sa straluceasca, curiozitatea m-a indemnat sa vad cum arata cea mai scumpa piesa de la eveniment. Asa am ajuns la producatorul Mirella Francia, directorul companiei RCM Gioielli, care se afla pentru prima data in tara noastra. Aceasta mi-a arata un colier din aur alb, de 18 carate, incrustat cu diamante, estimat la aproape 170.000 de euro. Colierul nu se inchide (doar se uneste la baza gatului) si prezinta niste terminatii florale, incrustate la randul lor cu diamante albe. Nu mi se permite sa-l fotografiez, iar motivul invocat este urmatorul: "Atunci cand cumpara astfel de bijuterii exclusiviste, clientii au pretentia ca ele sa nu fie cunoscute publicului larg".
Pretioasa bijuterie are asortata un set de cercei confectionati din aceleasi metale si evaluati la „doar” 65.000 de euro.
RCM Gioielli, fondata in 1969 de trei bijutieri, nu are magazine de desfacere in Romania, producatorii fiind interesati pentru moment doar de distributie.
„Pana acum am stabilit trei contacte cu partenerii de aici, din Romania”, spune Francia.
La atelierul din Italia lucreaza cinci bijutieri, care gandesc si personalizeaza produsele in functie de dorintele si asteptarile clientilor sai. Insa 20 dintre cei mai priceputi bijutieri italieni colaboreaza in permanenta cu RCM Gioielli.
De altfel, cea mai scumpa piesa pe care compania italiana a creat-o si a vandut-o catre un cumparator din Emiratele Arabe, a constat intr-un set de aur alb, incrustat in diamante ce includea colier, cercei, bratara si inel, de nici mai mult nici mai putin de 10 milioane de euro.
Plimbandu-ma printre standurile expozantilor din Peninsula, dau peste un jucator important al acestei industrii, prezent deja pe piata romaneasca, care are expus in vitrina o copie a coroanei ce a apartinut lui Miss Italy din 2010.
De la managerul companiei, prezent la stand, aflu ca de fapt, firma se ocupa cu designul si crearea coroanelor pentru concursul italian de frumusete inca din 1998.
„Aceasta este doar o copie a faimoasei coroane, va dati seama ca nu puteam aduce originalul aici”, ma lamureste Riello Devi, managerul Cielo Venezia.
Fata de primul model creat de Cielo Venezia, coroana de anul trecut s-a transformat intr-un accesoriu mai subtire si mai putin voluminos.
Confectionata din aur alb si incrustata cu 1.800 de diamante, pretioasa bijuterie expusa doar pentru vizionare, este evaluata la aproximativ 180.000 de euro.
Atrasi de o piata in curs de dezvoltare, italienii de la Cielo Venezia s-au orientat in 2007 spre consumatorii romani. „Am inceput in urma cu patru ani cu magazinele Royal Caro, dar in cele din urma ne-am asociat si am devenit un tot unitar”, mi-a povestit Devi.
Acum, compania italiana are peste 300.000 de clienti, 15 ateliere situate in cele mai importante orase italiene (printre care Roma, Milano, Venezia etc.) si 10 magazine in tara noastra, dintre care opt in Bucuresti, unul in Timisoara si unul in Constanta. Pana la sfarsitul anului, urmeaza sa mai deschida un magazin in Unirea Shopping Center.
„Cand ne-am extins aici, am fost surprins sa vad ca romanii nu erau obisnuiti sa primeasca suficiente informatii despre bijuteriile de care erau interesati, nu erau obisnuiti sa fie tratati cu rabdare, profesionalism si atitudine, asa cum se intampla, de exemplu la noi. Iar lucrul asta ne-a ajutat sa ne castigam clientii, faptul ca am stiut cum sa ne purtam cu ei”, mi-a marturisit Devi.
Fascinatia pentru perle m-a facut sa-l intreb pe singurul producator de la eveniment care avea expuse integral bijuterii cu perle, daca sunt interesati romanii de astfel de accesorii. „Perlele reprezinta bijuteriile clasice, care nu se vor demoda niciodata”, mi-a raspuns Alberto Fasoli.
Dar asta pentru ca Mayumi, compania pe care o reprezinta, este „o intreprindere tanara, inovatoare, mereu in pas cu moda”, tine producatorul sa ma lamureasca.
Preturile bijuteriilor expuse de producatorul italian la acest eveniment variaza intre cateva sute si 2.000 de euro (un set din aur alb ce include inel si cercei cu perle). Cea mai scumpa bijuterie a companiei, care nu a fost vanduta inca, este evaluata la 38.000 de euro si simbolizeaza o pereche de pantofi de dama, incrustata cu perle si diamante negre.
La fel ca majoritatea producatorilor prezenti la targ, Fasolli creeaza bijuterii extravangante pentru un target alcatuit preponderent din femei, intre 30 si 40 de ani, realizate din punct de vedere profesionale si cu un anumit statut financiar.
Semne de revigorare pe piata bijuteriilor. Piata europeana, perfecta pentru desfacere
„In Italia, piata bijuteriilor este foarte dezvoltata. La noi, bijuteriile se ofera, in general, adolescentilor si tinerilor atunci cand participa la diferite ceremonii religioase, diverse etape importante ale vietii lor spirituale”, explica Alberto Fasoli despre comportamentul consumatorilor italieni.
„Noi ne adresam tuturor tipurilor de clienti. Produsele noastre pornesc de la 50-60 de euro si ajung pana la 15.000 de euro. Nu avem un target alcatuit exclusiv din oameni bogati, doar 30% din bijuteriile noastre sunt dedicate segmentului de lux. In rest, avem creatiii pentru toate buzunarele si credem ca asta reprezinta cheia business-ului”, spune managerul Cielo Venezia, companie prezenta pe piata Romaneasca din 2007 si fondata in 1270.
„Nu stiu la ce sa ma astept in Romania. Cunosc foarte multi romani, insa mi-e greu, momentan, sa-i descriu precum clienti. Insa noi, italienii, va invidiem. Voi sunteti insetati de cunoastere, deschisi spre tot ce este nou. In Italia toti sunt plictisiti, nu sunt impresionati de arta bijuteriilor. Mi se pare ca vad aici o Italie a anilor `50-`60, cand existau foarte multe asteptari din partea acestei industrii”, marturiseste producatorul italian care isi comercializeaza produsele in tari precum Franta, Germania, Bulgaria, Cehia, dar si China si Japonia.
Despre piata americana, unul dintre producatorii prezenti la expozitie sustine ca este un public prea pretentios deocamdata pentru compania sa, care activeaza de doua 20 de ani in industrie.
China reprezinta insa o amestecatura fantastica de consumatori, „este o piata cu foarte multi oameni saraci si totodata foarte multi oameni <<nesimtiti>> de bogati”. Cat despre Japonia, piata functioneaza aici mai mult online, pe internet.
„Japonezii mizeaza foarte mult pe trend. Cumpara o anumita bijuterie pentru ca le place modelul, pentru ca este fashion, direct de pe internet”, marturiseste el.
Ce spun insa producatorii despre efectele crizei financiare asupra industriei bijuteriilor? „Atelierul nostru a fost inchis pentru mai multe luni, dar creativitatea si perseverenta noastra de a concepe modele noi, inovatoare ne-a ajutat sa ne redresam”, relateaza producatorul Morelli Francia.
Compania pe care o conduce Francia detine si un sediu si in New York (SUA). „Piata europeana este mai mica decat piata americana. Acolo, sunt alte gusturi, alte cerinte, alta putere financiara”, explica diferentele dintre gusturile consumatorilor europeni si cele ale clientilor americani.
„Cand a venit criza economica, patura oamenilor de mijloc a cam disparut. Au ramas doar oamenii bogati, extrem de bogati, care nu au fost atat de afectati precum ceilalti. 2008 insa ne-a afectat destul de mult, vanzarile ne-au scazut cu 20-25 de procente. Abia in decembrie 2009, afacerea a inceput sa se redreseze, a durat cam opt luni ca lucrurile sa se repuna pe picioare”, spune si Riello Devi.
In 2010, Cielo Venezia a avut un profit de 2,4 milioane de euro. „Nu este foarte mult, avand in vedere situatia actuala. Toata lumea sustine ca Romania nu este o piata stabila. Pentru mine insa, este important interesul retailerilor, noile colectii pe care le prezentam”, subliniaza Devi.
Insa nu toti producatorii au fost afectati de recesiune. „Avand in vedere ca anul trecut, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 50%, nu putem spune ca ne-a mers rau”, a maispus Alberto Fasoli.
Care este trendul in 2011
Bijuterii din aur alb, galben sau roz. Diamante albe ori negre. Coliere lungi, sofisticate, ce prezinta diverse impletituri, asimetrii sau poate simboluri religioase. Cercei cu perle albe, clasice si brose voluminoase, cu pietre mari, stralucioare, intens colorate. Bratari late, din pietre pretioase sau din piele. Asa au aratat bijuteriile din vitrinele expozitiei. Producatorii insa m-au lamurit despre trendul din industrie in 2011: "Anul acesta se poarta pandante foarte mari, colierele lungi si voluminoase, care acopera mainile si gatul."
Cine sunt clientii interesati de bijuteriile italiene
Criza financiara a afectat cele mai multe companii de bijuterii din Italia, cele mai multe dintre acestea inregistrand scaderi ale vanzarilor cu 20-30 de procente. Iar unele dintre ele chiar si-au inchis atelierele pentru mai multe luni. Odata cu revenirea economica insa, clientii au inceput sa se arate interesati din nou de micile accesorii de infrumusetare, astfel ca producatorii se adreseaza acum mai multor tipuri de public.
„O femeie poate purta oricand, un colier elegant, lung la o rochie de seara”, spune Mirella Francia despre femeile in pas cu moda si puternice din punct de vedere financiar, care aleg sa poarte bijuteriile RCM Gioielli.
Expozitia de bijuterii italiene a debutat in 2008 la Varsovia, urmand ca in 2009 sa aiba loc in capitala Ungariei (Budapesta). Anul trecut, expozitia „Bijuterii Italiene” s-a tinut tot la Bucuresti, unde peste 40 de producatori din Peninsula si-au prezentat bijuteriile pentru cele peste 200 de companii din industrie care s-au aratat interesate de aceste produse.
Italia este lider in topul celor mai mari tari exportatoare de bijuterii pentru piata romaneasca, potrivit datelor Eurostat.
In 2009, Romania a importat bijuterii si aur in valoare de 30 de milioane de euro din Italia, lucru care i-a determinat pe multi producatori italieni sa priveasca Romania ca o excelenta piata de desfacere.
Pe acelasi subiect: