Mai mult decat profit pe hartie. Cum sa rulezi un business, la propriu
Cand Majid Hussain i-a cerut mamei sale un sfat cu privire la cariera pe care s-o urmeze, pozitia sa a fost una clara: „I-ar fi placut ca fiul ei sa lucreze in avocatura. S-a simtit destul de ofensata de ideea potrivit careia preferam sa fondez o companie producatoare de hartie igienica”, povesteste unul dintre asociatii afacerii Accrol Papers intr-un interviu acordat Financial Times.
Sunetul constant al rotatiei hartiei pe echipamentele fabricii din Blackburn, localitate situata in nord-vestul Angliei, arata cum Hussain a lasat deoparte irascibilitatea mamei sale si, ajutat de cei doi frati ai sai, a mers mai departe cu ideea sa de business. Incapatanarea britanicului de a reusi in afaceri face parte din simtul manufacturiei tipic englez, dar si de orasul textscil Blackburn, acolo un Accrol Papers isi are sediul, scrie FT.
In calitate de director general al companiei, Hussain conduce, dupa marime, a cincea companie de profil si unica de origine britanica, pe o piata a hartiilor igienice in valoare 1,6 miliarde de euro. Mai mult, omul de afaceri s-a orientat si spre articole conexe, precum prosoapele de bucatarie, pe care le produce si comercializeaza pe piata din UK. Doua treimi din afacerile intreprinderii provin din cele 600 de milioane de role de hartii igienice cumparate anual, noteaza publicatia britanica.
Infiintata in 1993 de catre Jawid Hussain, tatal lui Majid, care a ramas de altfel si presedintele companiei. Majid a fost ajutat de catre cei doi frati, Wajid si Mozam. Acestia din urma s-au retras din business cu patru ani in urma. Cu totii (inclusiv nevestele si nepotii) locuiesc in aceeasi casa cu 12 dormitoare, situata in apropiere de Accrington.
Majid vorbeste destul de zgmotos: „S-ar putea sa fie din cauza antrenamentului – esti nevoit sa ridici vocea pentru a te face auzit. De cand fac parte dintr-o familie atat de numeroasa, trebuie sa ma fac auzit, mai ales atunci cand fiecare dintre noi vrea sa-si exprime punctul de vedere”, spune acesta.
Afacerile de familie sunt deseori vazute ca fiind scandaloase. Majid (34 de ani) admite ca intalnirile de afaceri pot fi uneori galagioase. Acesta adauga insa: „Fiind deschisi, in final putem rezolva aproape orice problema.”
Cum conduci o afacere de familie:
- acord asupra unor strategii de management la debutul businessului
- definirea clara a responsabilitatilor intre membrii familiei
- exprimarea libera a ideilor si a criticilor constructive – fiecare trebuie sa-si spuna punctul de vedere si modul in care el crede ca pot functiona lucrurile, ramanand insa in niste limite ale bunului simt
- oferirea unui simt pentru fiecare membru al familiei/asociat – in cazul celor de la Accrol Papers acest lucru se traduce prin vacante separate
- permiterea unui membru din familie sa joace rolul de „intelept” si sa stabileasca relatii cu ceilalti oameni din companiile concurente
Desi considerata de altii ca fiind o investitie riscanta, familia britanica a cheltuit 25 milioane de lire sterline pentru echipamente si construirea fabricii Accrol in 2005. Firma s-a dezvoltat insa rapid. Vanzarile pentru aprilie 2012 sunt estimate sa ajunga la 70 milioane de lire sterline, de zece ori mai mari decat cele din 2005. Profitul s-ar putea situa la 7 milioane de lire.
Stiind ca urma sa beneficieze de ajutorul familiei sale in pornirea acestui business, Majid a renuntat la cariera sa de avocat pentru a deveni, la inceput, director de vanzari. „Ma intorc deseori la fabrica in weekend. Intotdeauna consider Accrington <<acasa>> si locul in care mi-ar placea sa traiesc pana la sfarsitul vietii mele”, spune el.
Jawid s-a nacut in Pakistan, dar a emigrat in Marea Britanie in 1967. Si-a infiintat acest business dupa ce a lucrat la o ferma de lapte, ca operator de masini. Vrand sa-si puna in practica tot ceea ce stia despre folosirea masinariilor, si-a investit toate economiile (in jur de 67.000 de lire sterline) pentru a-si cumpara echipamente second-hand cu care sa inceapa sa impleteasca produse din hartie, la inceput intr-o mica fabrica din Accrington. Sotia sa, Mahroof era secretara sa si-l ajuta in tot ceea ce avea nevoie.
Jawid si Mahroof au decis in 2009 sa-si vanda intreg businessul celor trei fii ai lor. Ulterior, Majid a preluat fraiele afacerii. Astazi, Jawid da doar cateva strategii de directii, in timp ce fiul sau Majid este ocupat cu distributia, Wajid (31 de ani) cu productia, iar Mozam (28 de ani) se ocupa de partea financiara a firmei.
Cei mai importanti concurenti ai afacerii Accrol sunt suedezii de la SCA sau americanii de la Georgia-Pacific, scrie FT. „Cand esti o companie mica intr-o industrie plina de giganti, exista tendinta de a crede ca acestia au procedat ca la carte. In realitate insa, exista o multime de nise in care o intreprindere de mici dimensiuni se poate dezvolta mai bine”, spune Majid despre asemanarea Accrol cu marii jucatori de pe piata.
Potrivit acestuia, dezvoltarea companiei se bazeaza pe calitatea hartiei produselor. „Din 2005, am investit foarte mult in noi echipamente care utilizeaza ultimele tehnologii. Astfel, putem fi mult mai flexibili decat competitorii nostri directi”, explica Majid.
Cele 25 milioane de lire investite in ultimii sase ani – fonduri stranse cu greu din credite bancare si alte tipuri de imprumut – au fost folosite la extinderea afacerilor. Accrol si-a targetat totodata cel mai mic pret de pe piata, avand in vedere ca principalii competitori ofera discount-uri serioase. „Economia britanica nu s-a manifestat foarte bine in ultimul timp”, afirma ntreprinzatoru.
„Foarte multi oameni prefera sa nu cheltuiasca doua lire pe un pachet de hartie igienica daca pot cheltui doar unul. Investind insa in cele mai bune echipamente, ne-am acordat noua o sansa de a rezista pe piata in aceste conditii”, spune patronul businessului cu hartie igienica. Compania sa cumpara hartie in forma de prelucrare, pe care o transforma in produsul final, cu ajutorul aparatelor. Are insa in vedere o investitie de 30 milioane de lire pentru construirea unei noi fabrici care sa fabrice hartie direct din celuloza, care il va ajuta sa renunte la furnizorii de materiale.
In ceea ce priveste vanzarile, Majid estimeaza o crestere a acestora la 100 milioane de lire pana in 2013-2014. „La ora actuala, detinem doar 4% din piata din UK. Asa ca este destul loc de crestere”, spune el.
Pe termen lung, Majid recunoaste ca exista sanse ca restul membrilor familiei sa accepte o oferta buna pentru vanzarea firmei. Marturiseste ca nu are regrete ca nu si-a ascultat parintele sa urmeze o cariera in avocatura. Adauga insa ca studiile in drept l-au ajutat sa intocmeasca contracte „fara concurenta”. „Daca as vinde vreodata Accrol, as deschide o alta companie in acelasi domeniu”, spune omul de afaceri, citat de Financial Times.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: