"Sunt foarte optimist in privinta a ceea ce pot face in Romania micile companii nou-infiintate", a spus, intr-un interviu telefonic, presedintele Microsoft Europa, Jan Muehlfeit, scrie Mediafax.

Baza locala de talent in IT este unul din principalele motive pentru care Microsoft a investit in Romania, a adaugat el.
"Beneficiind de tehnologia «cloud computing», poti deveni o companie globala foarte rapid", a precizat Muehlfeit, referindu-se la serviciile si aplicatiile care sunt oferite sectorului de afaceri prin internet de Microsoft, dar si de companii mici. Stocarea de date sau accesarea online de programe pentru care clientul plateste in functie de gradul de utilizare, precum si alte forme de cloud computing, prezinta oportunitati de externalizare a unor activitati in domeniul IT.

Compania Microsoft este prezenta in Romania din 1996. In urma cu cinci ani a deschis un centru tehnic despre care afirma ca este cel mai mare de acest tip din Europa, potrivit NYT. Centrul functioneaza acum ca partener pentru compniile mici, precum dezvoltatorii de software, aflandu-se in centrul unei retele de peste 4.000 de companii IT, a spus Muehlfeit.

Parte a operatiunilor din Romania, Microsoft ofera tehnologie gratis, ajuta companiile sa ia legatura cu investitorii si sustine initiativele de marketing prin programul BizSpark, destinat companiilor mici nou-infiintate. In schimb, companiile partenere au dezvoltat noi aplicatii pentru platforma Microsoft.

Companiile private, dispretuite si interzise de fostul regim comunist, au reaparut in Romania doar de doua decenii, odata cu instalarea unui regim democratic. Tara, la fel ca vecinii sai, depinde puternic de investitiile straine pentru a se reconstrui din ruinele fostei economii centralizate de stat, scrie NYT.

In incercarea de a prinde din urma competitorii din Vest, o noua generatie de antreprenori trebuie, inca, sa faca fata unei culturi a mediului de afaceri ramasa in urma.

Totusi, Romania are o serie de avantaje fata de vecinii din Vest, considera publicatia americana. Profesionistii din IT dau exemplu baza larga de tineri pregatiti si infrastructura broadband dezvoltata, impreuna cu salariile mici si apetitul antreprenorial. Companii precum Intel, Oracle sau Microsoft sunt prezente in Romania, cu investitii in call center-uri, dezvoltare software si servicii.

Companiile mici proaspat infiintate din Romania s-au numarat, recent, printre cele mai promitatoare din Europa pe acest segment. Cotidianul britanic The Telegraph a relizat, impreuna cu blogul TechCrunch, un top 100 pe acest an al noilor companii din sectorul IT European. Lista a inclus trei companii din Romania.

UberVu, o paltforma de agregare si monitorizare pentru retelele de socializare, a fost una dintre companiile romanesti selectate de cotidianul britanic. Infiintata in 2008, compania are acum birouri atat in Marea Britanie, cat si in Romania, respectiv clienti si investitori internationali.

Dragos Ilinca, cofondator al uberVu, a afirmat ca finantarea initiala a venit din Marea Britanie. "Ceea ce a fost dificil de facut in Romania a fost gasirea capitalului necesar pentru dezvoltarea unui produs si scoaterea acestuia pe piata. Asta era la inceputul anului 2008, cand toata lumea investea in imobiliare, sector care genera profituri nebune", a spus el.

Odata cu prabusirea pietei imobiliare, unii investitori si-au mutat atentia in alte domenii, iar investitiile au devenit mai usor accesibile, a adaugat Ilinca. Era insa prea tarziu pentru uberVu, intrucat compania reusise sa atraga o prima parte a fondurilor necesare in Marea Britanie, dar a reprezentat o oportunitate pentru antreprenorii din Romania.

Pentru companiile mici din sectorul tehnologic care vor mai multe optiuni de finantare sau sa se extinda, Europa de Vest ofera inca un mediu mai favorabil. Totusi, exista un rol pentru companii precum uberVu si in Romania, afirma el.

"Daca vrem sa ajutam Romania sa ajunga intr-o situatie economica si sociala mai buna, calea este antreprenoriatul si crearea de produse si servicii romanesti cu valoare ridicata", a subliniat Ilinca.

Marius Ghenea a condus afaceri de mici dimensiuni in Romania de la inceputul anilor '90 si este implicat in programul School for Startups, destinat pregatirii de antreprenori, scrie NYT. Una dintre problemele Romaniei este lipsa unor modele in afaceri, considera Ghenea.

"Cand sunt intrebati, multi tineri indica mai degraba modele antreprenoriale internationale, precum Steve Jobs sau Bill Gates, si mai putin un model local. Succesul antreprenorial inca nu este respectat in Romania asa cum ar trebui, din motive culturale care vor fi depasite complet de generatia tanara, nascuta dupa 1989", a spus el.

Bazata pe o curricula britanica, School for Startups are 200 de studenti in acest an, in Bucuresti si Cluj. Pentru anul urmator, a inceput sa accepte studenti si din tarile straine. Fondatorii programului spera ca Romania sa devina un centru regional pentru dezvoltarea antreprenoriala.

Karen E. Wilson, membru al fundatiei americane Kauffman, a vizitat Romania in toamna. Fundatia Kauffman sustine initiative globale precum Startup Weekend and Global Entrepreneurship Week, in cadrul careia au loc evenimente la nivel local.

"Am fost uimita de cat de multe se intampla in aceasta regiune acum. Oamenii isi dau seama ca exista multe oportunitati prin antreprenoriat si inovatie", a spus Wilson.

Startup Weekend, un eveniment de 54 de ore, este programat pe 11-13 noiembrie la Bucuresti. Pe parcursul unui weekend de discutii, participantii vor incerca sa-si dezvolte ideile de afaceri.

Cu doua zile inainte, pe 9-10 noiembrie, la Bucuresti va avea loc si conferinta How to Web, care va reuni antreprenori de succes si specialisti pentru discutii legate de inovare, directii de dezvoltare pe internet, analiza afacerilor si tehnologii avansate.

La ambele conferinte, un aspect important va fi depasirea decalajului cultural dintre inovatie si antreprenoriat.

Cursurile de antreprenoriat sunt obligatorii la liceele romanesti si la un numar tot mai mare de universitati, a afirmat Lucian Gramescu, manager la organizatia nonprofit Junior Achievement Romania, care preda cursuri de antreprenoriat tinerilor.
Acestea se concentreaza, insa, mai mult pe partea de teorie a infiintarii unei afaceri decat pe cea practica, a spus el.

"Cursurile nu sunt distractive si nu sunt atractive pentru studenti. Pentru multi dintre ei este doar un alt curs la scoala si nu o invitatie de a incepe o afacere", a adaugat Gramescu. O alta problema este educarea oamenilor pentru a comunica cu investitorii: "Exista bani, trebuie doar sa-i inveti pe oameni cum sa-i ceara".

Citeste si:

Marul lui Jobs, sursa de inspiratie pentru start-up-urile de pretutindeni. Cu cine se judeca Apple pentru logo-ul aclamat de milioane de fani

Google dezvaluie costurile cu energia. Cat consuma utilizatorii atunci cand trimit un e-mail