Managementul defectuos al cash-flow-ului este cauza pentru majoritatea falimentelor inregistrate de catre firmele <<tinere>>, aflate in primul an de activitate. Pe locul al doilea in topul principalelor cauze de insucces al start-up-urilor se afla nerealizarea sau realizarea defectuoasa a strategiei si planificarii de marketing, urmata de implicatiile necunoasterii la timp a tuturor elementelor legale, contabile, fiscale si de resurse umane implicate in business-ul respectiv”, spune Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, intr-un comunicat.
 
„Multi intreprinzatori cauta initial o idee de afaceri <<geniala si unica>>, <<o inventie>> etc. De fapt, s-a dovedit ca ideea valoreaza mai putin decat modul in care aceasta este pusa in practica”, sustine Mirela Serban.

Foarte putini intreprinzatori incep o afacere avand la baza un plan de business, arata expertii R&M Audit Contabilitate, desiun plan de afaceri este un instrument foarte util, care ii ajuta sa deseneze <<o harta>> a acelei afaceri si sa inteleaga unde si cum pot ajunge, ce le trebuie pentru aceasta etc.
 
Si mai putini intreprinzatori stiu sa genereze o proiectie de cash-flow, astfel incat sa intrevada pe un anumit interval de timp cum vor evolua sumele pe care le vor avea de plata (la stat si la furnizori), cum si cand trebuie acoperite etc. Faptul ca nu stiu nu este o problema. Daca insa nu se intereseaza la cei care stiu, atunci pot avea o problema”, subliniaza specialistul.

Desigur, ar fi bine ca planul de afaceri si proiectiile financiare sa fie realizate de specialisti, dar pot fi folosite si forme intuitive si mai putin elaborate, subliniaza expertii R&M Audit Contabilitate.

Dupa ce decid sa infiinteze o firma, un intreprinzator ar trebui sa faca doua lucruri decisive pentru primul an de viata al business-ului respectiv: sa contacteze un avocat si o firma de contabilitate, pentru a cunoaste din start principalele obligatii legale, contabile si fiscale care ii revin sau care l-ar avantaja.

Va infiinta un SRL, o intreprindere individuala sau o microintreprindere? Cum, cand si cat trebuie sa plateasca impozit pe venit? Va avea tranzactii comunitare? Daca da, ce trebuie sa considere? Salariati? Punct de lucru? Trebuie o casa de marcat? Majoritatea nu stiu multe lucruri si este normal, dar este esential sa se informeze din start. Am intalnit, de exemplu, cazuri in care firma functiona de ceva timp avand vanzari directe catre populatie si se chinuiau sa administreze situatia bonurilor de la casa de marcat desi, serviciile fiind prestate prin deplasare la diversi clienti (servicii de instalare, reparatii la domiciliul clientului), conform legii, nu era necesara o casa de marcat”, povesteste Serban.

Prioritatile oricarui start-up

In topul recomandarilor consultantilor R&M Audit Contabilitate pentru intreprinzatori se numara, de asemenea, eliminarea costurilor care nu sunt absolut necesare, achizitionarea cat mai multor produse si servicii in sistem barter, precum si angajarea personalului specializat, care sa permita derularea business-ului in conditii de buna calitate.
 
Specialistii sustin ca principalul avantaj pe care il au cei care lanseaza o noua afacere in aceasta perioada este posibilitatea de a evalua din start toate greutatile economice si financiare ale mediului in care evolueaza,  pot planifica business-ul in consecinta.

„<<A sti>> este elementul vital intr-un business, iar cei care intra in prezent in lumea antreprenoriatului nu pot fi luati prin surprindere de criza din Europa (stim ca exista si este profunda), nu au de ce sa aiba palpitatii privind cursul Euro-Leu (caci am vazut ce variatii poate avea), nu au iluzia ca isi vor incasa facturile in termen de 3 zile (intrucat se cunosc intarzierile) si nu se asteapta ca actualul cadru legislativ si fiscal sa ramana neschimbat macar un an. Noii intreprinzatori cunosc toti acesti factori (de risc) si au avantajul de a putea planifica modul in care <<sa o ia de la zero>>, tinand cont de cele mai excentrice evolutii posibile. Actuala conjunctura economica nu trebuie sa opreasca pe nimeni sa porneasca o afacere: sansele de succes raman la fel de mari, daca planificarea de business merge pe scenariul realist-pesimist privind mediul economic si se actioneaza in consecinta“, concluzioneaza expertii.

Infiintata in anul 2000, R&M Audit-Contabilitate ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
 
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, firma a avut prilejul de a cunoaste particularitatile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
 
R&M Audit- Contabilitatet (R&M Audit SRL) este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).