Desi criza ne-a invatat sa fim mai cumpatati si sa analizam de trei ori inainte de a cumpara, uneori pur si simplu nu reusim sa plecam din magazin doar cu produsele dupa care am venit. Iar asta tine de vointa proprie, dar uneori si de alti factori, pe care nici nu-i constientizam.

Plata cu cardul

Cum alegi sa platesti: cash sau cu cardul? S-ar putea ca raspunsul la aceasta intrebare sa mareasca substantial suma totala de pe bonul de casa. Potrivit unui studiu publicat in Journal of Experimental Psychology, consumatorii care platesc cu cardul cheltuiesc mai mult decat cei care achita cash. In special daca este vorba despre carduri de credit.

"Cardurile de credit ii fac pe consumatori sa se concentreze mai mult asupra a ceea ce isi cumpara si mai putin pe sumele cheltuite", spune Kit Yarrow, profesor de psihologie si marketing la Universitatea Golden Gate, potrivit Yahoo Finance. Cardurile "amortizeaza cheltuielile, pentru ca ne permit sa avem in continuare bani in portofel si intarzie plata propriu-zisa", adauga aceasta.

Muzica din magazine

Te-ai intrebat de ce in majoritatea magazinelor se asculta muzica? Pentru ca ea te mentine activ si motivat, inclusiv cand cumperi.

Expertii cred, de asemenea, ca volumul are un rol esential: "Muzica data tare in restaurante ii face pe oameni sa manance mai repede, sa comande mai mult si sa consume mai mult, pentru ca de vorbit nu pot, din cauza zgomotului", explica Paula C. Peter, profesor asistent de marketing si comportamentul consumatorului in cadrul Universitatii din San Diego. "Atunci cand esti coplesit de muzica, nu mai poti gandi clar, ceea ce te face sa cheltuiesti mai mult", spune ea.

Cumparaturile en-gros

Degeaba spui ca mergi la hipermarket o data pe saptamana, pentru ca e mai ieftin. Atunci cand cumperi produse in cantitati mari vei cheltui mai mult, asta este evident, dar vei si consuma mai mult.

Sa spunem ca mergi sa iti cumperi role de hartie de bucatarie. Un pachet de 10 te costa mai putin decat una singura, dar "atunci cand ai la indemana cantitati mai mari, esti predispus sa consumi mai mult", sustine Kit Yarrow.

Curele de slabire sau dezamagirile in dragoste

Cand ai grija la kilogramele in plus, trebuie sa ai grija si la banii… in minus. Kathleen Vohs, profesor de marketing la Universitatea din Minnesota spune ca atunci cand ne privam de anumite lucruri care ne fac placere, tindem sa cumparam impulsiv, sa dam mai multi bani pe un produs, sa plecam din magazin cu mai mult decat avem nevoie si, ca atare, sa cheltuim mai mult.

Atunci cand esti la dieta sau ai trecut printr-o dezamagire amoroasa, "esti mai putin capabil sa iti infranezi pornirile interioare, asa ca vei face orice te tenteaza, de exemplu sa dai bani pe toate nimicurile", arata Vohs.

Calcularea fiecarui banut cheltuit

Credeai ca daca tii socoteala cheltuielilor vei scoate mai putini bani din buzunar? Gresit! Noi cercetari arata ca cei care isi dau toata silinta sa nu depaseasca bugetul sfarsesc prin a cheltui mai mult. De altfel, consumatorii care incearca sa calculeze pretul exact al cumparaturilor inca dinainte de a ajunge la casa dau in medie cu 19% mai mult decat cei care nu fac acest lucru. Si asta pentru ca subestimeaza costul total si risca sa cumpere suplimentar fata de cat si-au propus.

Reducerile

Toata lumea asteapta cu nerabdare sezonul reducerilor, cand ne cumparam multe lucruri de care avem nevoie, dar mai ales lucruri de care nu avem nevoie. Problema este ca reducerile se aplica intr-o anumita perioada, iar numarul de produse este limitat.

"Tot timpul ai in minte ideea ca daca nu cumperi acum, nu o sa mai poti cumpara mai tarziu", arata Kit Yarrow. "Teama ca nu o sa mai prinzi nimic pe rafturi iti incetoseaza mintea si nu mai evaluezi corect produsele, astfel incat mai tarziu iti dai seama ca ai dat banii degeaba pe ceva ce nu-ti trebuie", sustine ea. Pentru a evita aceasta situatie, Yarrow sugereaza sa iti stabilesti o tinta precisa: adica sa intri in magazin pentru a cumpara un anumit produs si sa nu fii cuprins de frenezia multitudinii de cumparatori.

Cumparaturile fara lista

Atunci cand pleci la cumparaturi este foarte important sa-ti faci o lista cu produsele de care ai nevoie, dar si mai important este sa te limitezi la aceasta lista. Daca stii ca nu te poti abtine, ia la tine doar cash si lasa cardul acasa. Nu ai cum sa cumperi mai mult, daca nu ai cu ce sa platesti.

Tactici de prezentare a preturilor

"Sunt restaurante unde un hamburger costa 150 de dolari", scrie William Poundstone in cartea sa "Priceless: The Myth of Fair Value and How to Take Advantage of It", iar "primul lucru pe care clientul il face este sa dea din cap a nemultumire. Apoi se mai uita prin meniu si vede ca o friptura de vita costa 50 de dolari si dintr-o data nu i se mai pare un pret revoltator", desi el este in continuare foarte mare. Astfel esti pacalit sa crezi ca ai facut o afacere buna.

Pe de alta parte, in magazinele de haine se intampla opusul. Din vitrina esti imbiat cu haine frumoase, de calitate, la preturi bune, iar cand ajungi inauntru esti asaltat de colectiile noi, de trei ori mai scumpe decat de vazusei de afara. Cu toate acestea, s-ar putea ca ele sa-ti ia ochii, sa te lasi purtat de val si sa uiti sa mai ajungi si la ce vazusei in vitrina.