Oficialii Colliers au facut, in martie, un sondaj printre 150 de retaileri din Romania cu lanturi comerciale extinse, care au raspuns la mai multe intrebari legate de obiceiurile de consum ale romanilor si mai ales ale bucurestenilor.

Din sondaj a reiesit ca magazinele cu cele mai mari vanzari adica exact alea in care noi cheltuim cei mai multi bani sunt Bucuresti Mall si centrul comercial Unirea.

"Cele mai performante magazine din Bucuresti au, in medie, vanzari cu cel putin 40% mai mari decat cele mai bune magazine situate in alte orase din tara", mai noteaza specialistii Colliers.

"Asa cum era de asteptat, exista o lupta stransa intre Bucuresti Mall si Centrul Comercial Unirea pentru titlul de cel mai bun centru comercial in ceea ce priveste performanta in vanzari. Indiferent de segmentul de retail, majoritatea comerciantilor pozitioneaza cele doua centre comerciale foarte aproape unul de altul. Acest lucru vine sa dovedeasca faptul ca, in ciuda cresterii concurentei, cele doua centre profita in continuare de vechimea pe piata si reputatia consolidata in timp ca destinatie pentru cumparaturi si divertisment", sustin autorii sondajului.

Pe cel de-al treilea loc se afla Baneasa Shopping City, care desi relativ nou pe piata a reusit, potrivit Colliers, sa se pozitioneze foarte bine pentru captarea segmentului de populatie cu venituri superioare si de mijloc.

Acest lucru este demonstrat prin faptul ca retailerii care l-au vazut ca un centru de top sunt cei din categoria de moda "high-end" sau care comercializeaza accesorii sau bijuterii.

Locurile al patrulea si al cincilea sunt impartite foarte indeaproape de Plaza Romania si nou-venitul AFI Palace.

In provincie, Constanta este orasul preferat de retaileri, desi a fost greu sa fie realizat un top clar al centrelor comerciale, din cauza distributiei eterogene a retelelor respondentilor.

Astfel, Constanta pare a fi orasul cu cele mai mari vanzari inregistrate in centrele comerciale, in conditiile in care peste 40% din respondenti au indicat centre comerciale din acest oras pe primul loc, urmat de Timisoara si Cluj.

Autorii raportului precizeaza ca deoarece Timisoara a avut o istorie mai lunga decat Clujul in ceea ce priveste centrele comerciale moderne, este dificil de evaluat care dintre cele doua orase are un potential de retail mai mare.

Iasiul a fost, de asemenea, mentionat in topul celor mai performante trei centre, dar numai de 15% din respondenti si niciodata pe prima pozitie. 

Majoritatea retailerilor prezenti pe piata romaneasca au raportat anul trecut o scadere a vanzarilor cu 10%-30%, potrivit unui sondajului. Pe de alta parte insa, in ciuda acutizarii crizei economice, peste 30% dintre proprietarii de magazine, respectiv 35% in Bucuresti si 32% in tara, au raportat o crestere a vanzarilor intre 10 si 30%. 

In opinia consultantilor Colliers, aceasta situatie denota ca, in ciuda perioadei dificile, unii retaileri au reusit sa creasca performanta afacerii lor atat printr-o gestionare eficienta a stocurilor, in ceea ce priveste cantitatea si varietatea acestora, cat si prin adaptarea la sensibilitatea crescuta a populatiei la nivelul preturilor.

Mai pe romaneste spus, au avut grija sa aduca in magazin doar lucruri care sa fie pe gustul majoritatii si in acelasi timp, acestea sa fie si la preturi bune!