Pana acum, existau date doar privind bugetele care au fost alocate in total Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), nefiind defalcate sumele pentru autostrazi, scrie Ziarul Financiar.

Un calcul simplu arata astfel ca fiecare kilometru nou a costat 25,8 mil. euro, in conditiile in care standardele de cost ale Ministerului Transporturilor stabilesc ca pretul maxim pe un kilometru nu trebuie sa treaca de 6,1 mil. euro.

Potrivit estimarilor ZF, care iau in calcul standardele maxime de cost din infrastructura rutiera, cu 2,3 mld. euro s-ar fi putut construi aproape 380 de km de autostrazi.

Ministrul transporturilor Anca Boagiu a recunoscut, intr-un interviu acordat ZF in februarie, ca ministerul a avut tot timpul bani pentru autostrazi, insa lucrurile nu s-au miscat din "ignoranta, nepasare, nestiinta sau rea-vointa".

In perioada 2005-2010, in fruntea Ministerului Transporturilor s-au aflat patru ministri: Gheor-ghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL), Radu Berceanu (PD-L) si Anca Boagiu (PD-L). In prezent Romania are 314 kilometri de autostrada si alti peste 270 de kilometri in executie. Daca ritmul de constructie din ultimii sase ani va fi mentinut, Romania va avea 1.000 de kilometri de autostrada abia peste 46 de ani.

Astfel, 2009 este anul in care s-a inregistrat un record de plati pentru autostrazi, an in care Romania intrase in criza, iar Ministerul Transporturilor era condus de Radu Berceanu.

In 2009 CNADNR a platit aproape 2,8 mld. lei (650,4 mil. euro) constructorilor care se ocupau de putinele santiere de autostrazi din tara. In acel an a fost inaugurat si primul tronson al Autostrazii Transilvania, de 42 km. Si in 2010, desi s-au luat o serie de masuri de austeritate, iar statul a fost nevoit sa "stranga cureaua" pentru a achita i¬prumutul de 20 mld. euro de la FMI, CNADNR a platit pentru constructia de autostrazi aproape 2,4 mld. lei (566 mil. euro), insa numai 10 km de astfel de drumuri au fost livrati, tot in cadrul Autostrazii Transilvania.

Citeste si

Economia Venetiei se scufunda, la propriu

Grecia va da faliment pana in martie anul viitor. Cum vede un economist de la FMI viitorul Europei