Criza instalata de mai bine de un an si problemele din Spania si Italia au scazut sau chiar secat castigurile romanilor plecati sa munceasca, iar acestia nu au mai putut contribui financiar la plata facturilor familiilor ramase in tara.

De exemplu, anul trecut, numai Enel, care controleaza fostele Electrica Banat, Electrica Dobrogea si Electrica Muntenia Sud, a inregistrat o crestere cu circa 30% a numarului de clienti care si-au achitat factura dupa perioada de gratie, de 10 zile, pentru consumatorii casnici si de 15 zile pentru agentii economici.

In cazul CEZ Romania, companie care controleaza fosta Electrica Oltenia, sunt, de asemenea, in prezent, cateva mii de clienti care au “restante vechi si foarte vechi”.
                                                                                     
Cei mai multi restantieri la plata luminii sunt reprezentati de familiile sarace fara nici un venit sau cu unul - maximum doi salariati cu venituri foarte mici, au declarat, pentru incont.ro oficialii CEZ Romania.

“Au fost inregistrate si numeroase cazuri de familii care pana nu demult inregistrau venituri din propriile afaceri, insa, din cauza crizei, afacerile fie au functionat in pierdere, fie au disparut si nu implicit, a disparut aceasta sursa de venit”, au subliniat oficialii companiei  in cauza.

De altfel, CEZ se confrunta cu problema facturilor foarte mari neachitate la termen in toate cele sapte judete in care este furnizor implicit. Numai anul trecut, numarul de deconectari in reteaua companiei a depasit 32.000, inregistrandu-se o crestere de aproximativ 11% fata de 2008. Din numarul total de deconectari, clientii casnici reprezinta aproximativ 94%, iar agentii economici  - 6%. CEZ Vanzare numara peste 1,37 milioane de clienti, preponderent in Oltenia. 

Un consumator casnic din aceasta regiune a ajuns si la restante la plata luminii de peste 130 de milioane de lei vechi. “Pe langa restantierii ''traditionali'' inregistram restantieri "noi" care nu au mai fost in situatia de a fi deconectati. Acest lucru se inregistreaza atat la casnici, cat si la agentii economici. La casnici - numarul mare de someri (oficiali si neoficiali) face ca multi utilizatori casnici sa nu-si mai poata plati energia consumata, iar la agentii economici -blocajele financiare si numarul tot mai mare a celor care intra in reorganizare si faliment,” au mai declarat oficialii CEZ.

"Un exemplu in acest sens il constituie clientii casnici care plateau facturile de energie dupa ce primeau banii de la rudele (sot, sotie, copii) ce lucreaza in strainatate. Reducerea acestor surse de venit s-a resimtit si in numarul restantierilor", au adaugat reprezentantii firmei in cauza.

Potrivit lor, numarul restantierilor a crescut in ultimul an cu aproape 48%  fata de 2008 . Este o evolutie care demonstreaza scaderea puterii finaciare a clientilor”.

“Intarzierile la plata pot fi impartite in trei transe: Intarzieri sub 3 luni; intre 3 luni si 1 an; peste 1 an. In ceea ce priveste evolutia numarului de facturi care au ajuns intr-una din aceste trei segmente de intarziere la plata, pentru segmentul  sub 3 luni situatia este aproape identica cu cea din 2008. S-a inregistrat insa o crestere cu aproximativ 35%  a celor cu intarziere intre 3 luni si 1 an si o crestere cu peste 220%  a celor cu intarziere peste 1 an”, au explicat acestia amploarea fenomenului de neplata.

Potrivit cehilor de la CEZ, scaderea puterii de cumparare a populatiei pe fondul crizei financiare, dar si insolventele si falimentele agentilor economici sunt principalele cauze ale acestui tablou sumbru plin de restantieri.

Si Enel, compania italiana care controleaza fostele Electrica Banat, Electrica Dobrogea si Electrica Muntenia Sud, trebuie sa faca fata, de asemenea, in toate zonele in care furnizeaza electricitate unor probleme de neplata, unele dintre ele fiind din ce in ce mai grave.

“In cazul consumatorilor casnici, restantierul – tip este o persoana fara serviciu, care locuieste de regula in zonele defavorizate”, au comentat oficialii Enel.

Ei au adaugat ca in sectorul privat, restantierul tipic este societatea comerciala care are conturile blocate de fisc sau depinde de plati sau subventii de la bugetul de stat. De altfel, Enel are in Romania peste 2,5 milioane de clienti.

“Cele mai frecvente cauze care au dus la intarzieri de plata a facturilor au fost cresterea somajului, in cazul clientilor casnici, iar in cazul institutiilor bugetare intarzierile au fost cauzate de primirea cu intarziere a sumelor alocate de la bugetul de stat”, au punctat responsabilii Enel.

In cazul retelei Enel, cele mai mari facturi restante ale persoanelor fizice au fost, in medie, in valoare de 5.000 de lei, pentru o perioada de intarziere la plata de circa 3-4 luni.

Ce faci daca nu ai bani pentru plata facturilor de curent

Vestea buna este ca Enel, furnizor de electricitate pentru Bucuresti si proprietar al fostelor Electrica Banat, Electrica Dobrogea si Electrica Muntenia Sud, a introdus o facilitate de plata.

„In cazul inregistrarii unor valori foarte mari ale facturilor restante, companiile noastre de furnizare a energiei electrice accepta inclusiv plata acestora in mod esalonat, pe o perioada de aproximativ 3-4 luni, in cazul in care consumatorul solicita intemeiat acest lucru”, explica oficialii Enel.

Ce ti se poate intampla daca nu platesti factura de curent

In cazul CEZ, care controleaza fosta Electrica Oltenia, clientii cu facturi restante vechi si foarte vechi risca, pe langa faptul ca li s-a intrerupt deja furnizarea energiei electrice, sa fie executati silit. Actionarea in judecata si executarea se face atat pentru clientii casnici cat si pentru agentii economici, spun reprezentantii CEZ.

“Precizam ca furnizorul depune toate eforturile pentru solutionarea pe cale amiabila a tuturor litigiilor, insa daca aceste proceduri nu functioneaza, singura alternativa este instanta de judecata”, adauga acestia.
 
Masurile care pot ti se aplica daca esti rau-platnic

1.   Prima masura care se poate lua este deconectarea locului de consum.
2.   Daca nici dupa deconectare nu sunt achitate debitele restante, se apeleaza la procedurile legale (instanta judecatoreasca care poate duce la executarea silita).

Penalitatile ce iti pot fi percepute

In conformitate cu reglementarile legale in vigoare, clientii casnici au pe langa cele 15 zile de la data emiterii facturii (termenul de scadenta) inca 30 de zile de gratie in care pot plati factura fara penalitati.

Daca in cele 45 de zile nu fac acest lucru, penalitatile se calculeaza din prima zi dupa data scadentei si sunt egale cu nivelul dobanzii datorate pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare, stabilite conform reglementarilor legale in vigoare adica 0.1% pe zi (valoarea totala a penalitatilor nu poate depasi valoarea facturii!).