Seful UniCredit: Dupa OUG 50, bancile trebuie sa aiba un cod de conduita ca sa recastige increderea clientilor!
Bancile trebuie sa adopte un cod de conduita privind relatiile cu clientii, mai ales dupa ce populatia a trecut printr-un proces dur de educatie atat privind drepturile, cat si obligatiile contractuale, in urma adoptarii OUG 50/2010, considera directorul general al UniCredit Tiriac Bank, Rasvan Radu
Directorul general al UniCredit Tiriac Bank a recunoscut ca increderea clientilor bancilor a fost afectata de implementarea Ordonantei 50 privind creditele populatiei.
"Consider ca pentru recastigarea increderii clientilor trebuie adoptate o serie de masuri, in special pornind de la ARB. Bancile trebuie sa se autoreglementeze intr-o masura mult mai mare in privinta atitudinii si modului in care se comporta cu clientii si in care concureaza, si sa adopte un anumit cod de conduita care sa fie puternic implementat in cadrul tuturor jucatorilor de pe piata", a spus Radu.
El crede ca odata ce a trecut "valul cu OUG 50" si incep sa fie rezolvate cazurile in instanta, clientii invata intr-o masura mult mai mare decat pana acum care sunt "mai exact" drepturile lor, le vor cere mai insistent bancilor, dar vor invata si "pana unde merge dreptul lor".
"Intr-un fel, OUG 50 a fost o educare a populatiei, facuta intr-un mod foarte dur, desi putea fi realizata mult mai bine utilizand alte metode", a concluzionat Radu.
OUG 50/2010 a fost adoptata de Guvern in luna iunie 2010, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.
ANPC a extins in cadrul proiectului prevederile directivei europene, astfel incat reglementarile sa fie aplicate contractelor de creditare aflate in vigoare, ceea ce a obligat bancile sa modifice, pana in luna septembrie, contractele incheiate cu clientii prin acte aditionale.
Astfel, unele dintre persoanele care au contractat imprumuturi s-au dus la banca pentru semnarea actelor aditionale si au inceput sa se informeze din ce in ce mai mult in privinta legislatiei care reglementeaza contractele de credit. In plus, mai multe persoane au dat in judecata bancile, in mod individual sau colectiv, reclamand introducerea unor clauze abuzive in contracte sau pentru modificarea unilaterala a unor conditii, precum dobanda, marja fixa sau alte elemente.
Camera Deputatilor a decis in luna decembrie modificarea mai multor articole astfel incat doar cateva conditii sa fie aplicate imprumuturilor vechi, respectiv limitarea sau eliminarea comisionului de rambursare anticipata.
Cerintele de transparentizare a creditelor in derulare au fost eliminate, dupa ce institutiile de credit au cerut Comisiei Europene si Fondului Monetar International sa intervina in favoarea comunitatii bancare, invocand eventuale pierderi ale sistemului bancar de sute de milioane de euro pe an.
Pe acelasi subiect: