Povesti nespuse din interiorul bancilor, episodul 2. Ce inseamna sa lucrezi intr-o banca greceasca, in plina criza, si care sunt conditiile absurde pentru acordarea creditelor
Continuam seria dezvaluirilor „Secrete din interiorul bancilor”. In episodul de astazi va prezentam un alt fost angajat, care a lucrat timp de sase ani in mai multe institutii de credit din Romania. Ultimii patru i-a petrecut intr-una dintre cele mai mari banci grecesti prezente pe piata locala.
Target: 40 de dosare de credit rezolvate pe zi, program all day long
„Daca am debutat in domeniul bancar lucrand in front office, unde programul era infernal, intotdeauna stateam peste ora de plecare, solutionand contracte, facand contabilitate si multe altele, ultimii trei ani am trecut in back office, la analiza dosarelor de credite. Din front aveam impresia ca munca in back era mai ofertanta, din toate punctele de vedere, insa m-am inselat. De fapt, era mult mai solicitanta”, dezvaluie sursa noastra, pe care am numit-o Tatiana, la rugamintea de a-i proteja identitatea.
Lucrand in centrala bancii grecesti, Tatiana povesteste ca era presata sa rezolve, uneori, si 40 de dosare de credite pe zi. Perioada aglomerata, cand banca s-a bucurat de succes, a fost cea in care institutia la care lucra a inceput programul Prima Casa. Erau cele mai bune credite, cu cea mai ridicata rata de performanta (undeva la 70%), iar bancherii tineau cu tot dinadinsul sa accepte cat mai multe imprumuturi.
„Nu puteai sa rezolvi 40 de dosare pe zi si sa le analizezi si bine. Apareau probleme, discutii, eram sfatuiti sa aprobam unele credite doar pentru ca trebuiau aprobate. Ordinele veneau de sus, bineinteles, si nu se putea face nimic”, adauga Tatiana.
Asemenea Alinei, sursa noastra de ieri, si Tatiana lucra in regim all day long. Ziua sa de munca incepea la ora 09:00 si se termina, pe hartie, la ora 17:00. Practic insa, avea zile, multe la numar spune ea, cand iesea pe poarta bancii la ora 20-21:00, din cauza volumului urias de munca.
Criterii de acordare a imprumuturilor. Telefonul fix, una dintre cerintele obligatorii
Cum se derulau lucrurile in analiza dosarelor de credit? „La noi se punea accent pe telefonul fix, era musai ca clientul sa aiba telefon fix, independent de mobil. Daca nu avea telefon fix, nu primea creditul, ceea ce era aberant”, spune Tatiana.
Mai mult, in cazul creditelor de nevoi personale, clientilor li se cerceta tipul de abonament telefonic, numarul de telefon, comportamentul de plata. La fel se proceda si-n cazul angajatorului – se investiga daca a avut probleme, daca a avut vreun proces, daca isi platea datoriile la timp.
Cuplurile cu copii, cele mai avantajate
Printre criteriile cele mai importante in acordarea imprumuturilor se numara, asadar, istoria in biroul de credite, stabilitatea la locul de munca, starea civila – cei casatoriti erau avantajati, vechimea la domiciliul curent si la locul de munca (cel putin trei luni la ultimul angajator si un an vechime in munca, preferabil contract de munca pe perioada nedeterminata), tipul firmei la care lucra clientul (cele mai avantajate fiind SA-urile, cele mai dezavantajate, SRL-urile), numarul de angajati ai firmei, istoricul companiei, precum existenta unui abonament de telefonie fixa, explica sursa noastra.
Cele mai avantajate, in cazul creditelor, sunt cuplurile. Acestea din urma primesc jumatate din punctajul acordat dosarului de credit daca un cel putin un copil. Adica, practic, au imprumutul asigurat, precizeaza Tatiana. Burlacii, fara copii, sunt priviti cu neincredere, iar dosarul lor primeste un punctaj redus.
Tatiana marturiseste ca trecea, uneori, peste unele dintre conditiile de acordare a imprumuturilor, avand in vedere ca in anumite perioade lipseau cu desavarsire... clientii. Angajatii bancii erau, astfel, stimulati sa incerce sa acorde cat mai multe credite in perioadele slabe.
Dupa sase ani petrecuti in cele mai mari banci de pe piata romaneasca, Tatiana a renuntat la domeniul corporatist, dedicandu-se antreprenoriatului. Marturiseste ca ii place mult mai mult ce face astazi, decizie pe care a luat-o, de altfel, din cauza stresului si a presiunilor foarte mari la fostul loc de munca.
Citeste si:
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS