Preferam sa stam la cozi decat sa ne platim facturile prin banca!
Romanii, in cea mai mare parte, nu sunt obisnuiti sa-si achite facturile altfel decat la ghiseul furnizorului, iar bancile nu prea le sunt mari prieteni indiferent cate instrumente de plata au inventat, arata un studiu realizat de GfK.
Astfel, in timp ce peste trei sferturi dintre romani achita facturile direct la ghiseele companiilor, aproape o treime apeleaza la serviciile bancare pentru efectuarea acestor plati, respectiv la casieriile bancilor, la bancomate si internet banking.
De asemenea, 39% dintre respondenti, cu varste intre 18 si 65 de ani, isi platesc facturile la posta.
In ceea ce priveste utilizarea serviciilor bancare pentru achitarea facturilor, 25% dintre romani merg direct la casieriile institutiilor de credit, 5% folosesc bancomatele si numai 2% serviciu de internet banking.
Totodata, 11% dintre respondenti au aratat ca folosesc serviciile disponibile in magazine sau benzinarii pentru plata facturilor.
Cea mai folosita metoda de plata a utilitatilor este cea la ghiseul furnizorului, preferata de mai mult de jumatate dintre cei care au facturi de apa si de aproximativ 40-45% dintre cei care achita facturi de gaze, electricitate sau salubritate.
Romanii apeleaza pentru achitarea facturii la apa si la casieriile bancilor (10%) sau la posta (9%), iar pentru plata electricitatii folosesc oficiile postale (35%) si bancile (15%).
Pentru factura de gaze, pe langa plata la ghiseu, la banca (25%) si la posta (12%), romanii se orienteaza si spre plata in magazine si benzinarii (8%) si la ATM-uri bancare (6%).
Dintre cei care platesc facturi pentru servicii de telecomunicatii din gospodarie (internet, televiziune, telefonie fixa), 34% dintre respondenti au aratat ca obisnuiesc sa achite toate aceste servicii deodata direct la ghiseul furnizorului (66%), la posta (18%) sau la casieriile bancilor (10%).
Si factura pentru telefonia mobila este platita in procent foarte mare la ghiseul furnizorului (55%), la banca (18%) sau in magazine si benzinarii (11%).
Respondentii au aratat ca aleg plata la ghiseul furnizorului pentru ca este o metoda sigura (27%), din obisnuinta (21%) sau pentru ca este mai simpla (21%), si achitarea la posta pentru ca oficiul postal este aproape de casa sau de serviciu (31%), este simplu de utilizat (15%) sau este comod (15%).
Persoanele care opteaza pentru achitarea facturilor la casieriile bancilor spun ca aceasta metoda este simpla (26%) sau rapida (20%), dar si ca o aleg pentru ca nu au un card bancar sau nu stiu sa il foloseasca (14%).
Doar 6% din respondenti platesc facturile cu cardul, cei mai multi preferand sa foloseasca numerar.
Cei mai economi sunt oltenii
O gospodarie cheltuie in medie 340 lei pe luna pentru plata utilitatilor si serviciilor de telefonie fixa, Internet si televiziune.
Sume mai mari sunt cheltuite in Bucuresti, unde media este in jur de 370 de lei, in timp ce in Moldova si Oltenia valoarea facturiloe este considerabil mai mica, indicand o medie de 270 de lei in Moldova si 255 de lei in Oltenia.
La aceste facturi se mai adauga aproximativ 61 de lei pentru plata telefonului mobil la fiecare membru al familiei care utilizeaza acest serviciu.
Informatiile provin din studiul GfK Omnibus realizat in luna iunie 2010, pe un esantion de 1.000 de persoane din mediul urban si rural.
Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 18 ani si peste, cu o marja de eroare de +/-3%.
Pe acelasi subiect: