Isarescu: Razboiul dintre clienti si sistemul bancar trebuie incheiat. Si bancile sa inteleaga ca veniturile castigate din comisioane au ajuns la limita
Mugur Isarescu. Foto: Mediafax
Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a declarat joi ca "razboiul" dintre banci si clienti trebuie incheiat, pledand pentru o intelegere a sistemului bancar intr-o perioada dificila, de restructurare, in care creditul nu poate "exploda", si pentru o indrumare a acestuia de a se apropia de clienti.
"Suntem intr-o perioada in care sistemul nostru financiar-bancar traverseaza o accentuata restructurare. Cand te restructurezi bineinteles ca e greu sa faci o chirurgie adanca si sa alergi. N-are cum sa explodeze creditul si nici sa creasca supernatural, si asta trebuie privita ca o perioada de relativa normalitate. Bineinteles ca este o perioada dificila, de restructurare, de scoatere in afara bilantului a creditelor neperformante", a afirmat Isarescu la un seminar pe teme bancare, scrie Mediafax.
El s-a aratat totusi optimist, pe fondul cresterii inregistrate de creditarea in lei, in contrapartida cu finantarea in valuta, care s-a redus fara "masuri administrative".
"Eu sunt pozitiv aici, nu numai pentru ca vedem cum creste creditul in lei, scapam de acea povara ingrozitoare cu care am plecat la drum, obsesia pentru valuta, increderea in moneda nationala. Creditul in valuta, care ne-a subminat politica monetara, ponderea lui scade fara masuri administrative, ci pentru ca urca ponderea cealalta, iar el sa ramana acolo unde nu prezinta riscuri", a spus seful BNR.
Guvernatorul apreciaza ca sistemul bancar trebuie inteles pentru perioada "nu usoara" pe care o traverseaza si, de asemenea, indrumat si ajutat pentru a se apropia de clienti.
"Acest razboi intre clienti si sistemul bancar, cu acuze reciproce, trebuie pur si simplu incheiat. Si bancile trebuie sa inteleaga ca au limite in a-si castiga venituri din altceva, din comisioane, comisioane care s-au dezvoltat aproape toate, au ajuns la limita. Fara creditare, nu au din ce sa traiasca 40 de banci. Creditare sanatoasa catre corporatii, firme sanatoase, care sa duca la o crestere economica sustenabila", a punctat Isarescu.
El a aminit cum in trecut a fost finantat "Dallas"-ul de la Slobozia. "Eu nu pot sa nu va mentionez acest lucru, ca sunt veteran si stiu discutiile cu Dallas-ul de la Slobozia. Am vazut atatea inceputuri tumultoase in 25 de ani, cu gandurile cele mai bune si care au dus Romania pe cai gresite, incat nu pot sa nu le mentionez", a mai spus guvernatorul.
Declaratiile guvernatorului BNR vin in contextul in care un raport dat publicitatii de Consiliul Concurentei arata ca bancile din Romania percep unele dintre cele mai mari comisioane din Europa. Astfel, cele mai mari costuri lunare de administrare a unui cont curent sunt percepute in Romania de catre UniCredit Tiriac Bank, de 7,5 lei, urmata de OTP Bank, cu 5 lei. Banca Transilvania si Marfin Bank nu taxeaza clientii pentru acest serviciu, potrivit raportului citat.
In topul celor mai mari comisioane se regasesc de asemenea BCR, cu 4,5 lei/luna, si BRD, cu 0,8 euro (circa 3,55 lei), iar Volksbank, Banca Romaneasca, ProCredit Bank si Credit Europe Bank se situeaza pe palierul de mijloc, cu o taxa lunara de 3 lei.
Reactia bancilor comerciale
Presedintele Consiliului de Administratie al Bancpost, Mihai Bogza, considera exagerat un raport al Consiliului Concurentei privind sistemul bancar, care arata ca bancile au o pozitie de forta fata de consumatori, in conditiile in care pierderea bancilor in criza este estimata la 2 miliarde euro.
"Nu luati niciodata date semestriale cand analizati sistemul bancar. Luati-le la sfarsitul anului, cand datele sunt consolidate. Poti sa ai un trimestru, doua profitabile, dar la sfarsitul anului sistemul sa se duca in jos. Analiza dumneavoastra ( a Consiliului Concurentei, n.r.) pentru 2014 arata ca in primele doua trimestre sistemul bancar este profitabil. Dar pentru sfarsitul anului este estimata o pierdere de circa doua miliarde de lei a sistemului bancar, iar pe ansamblu, pe toata perioada crizei, pierderea sistemului bancar este de peste un miliard de euro. In conditiile acestea, sa spui ca sistemul bancar are o pozitie de forta fata de consumatori, pe un anumit sector, este exagerat", a spus Bogza.
El adaugat ca saluta astfel de analize, insa atrage atentia ca trebuie sa se acorde o mai mare atentie la intocmirea lor, deoarece ”sunt anumite chestii de finete”.
Pe acelasi subiect: