Calculul lui Radu Berceanu: zero kilometri de autostrada in 2010!
Ministrul Transporturilor spune ca abia ajung fondurile pentru repararea milioanelor de gropi din asfalt. Exista, insa, o metoda folosita in toata lumea, prin care statul face drumuri pe banii constructorului. Se numeste concesiune, iar la noi "circula" doar pe autostrada Comarnic - Brasov. Oficialii se gandesc sa extinda modelul pentru Valea Oltului si centura de autostrada a Capitalei.
1,2%. Atat a primit din bugetul tarii Ministerul Transporturilor in 2010. Adica mai putin de jumatate din cat era nevoie pentru a sustine santierele deschise, fara sa mai vorbim de investitiile promise.
"Daca intretin toate drumurile, nu mai ramane nimic pentru autostrazi. Ca sa nu renuntam la toate proiectele, le dam in concesiune. Adica le dam unei companii care le construieste, intretine si taxeaza timp de 30 de ani", spune Radu Berceanu.
Asta are de gand Ministerul Transporturilor cu autostrada care va traversa tara. Pe hartie se numeste Coridorul 4 paneuropean si are inca lipsa multe sute de kilometri, pana cand va face legatura intre Nadlac si Constanta. Doua dintre cele mai grele portiuni vor fi licitate anul acesta.
"Concesionam Valea Oltului si centura Capitalei", precizeaza Berceanu. Ca sa ii motiveze pe constructori, Ministerul la va oferi in intretinere si autostrazile A1 si A2, de pe urma carora sa incaseze taxe.
Dupa ce s-a blocat din lipsa de bani si a fost resuscitata de trei ori in trei ani, autostrada Bucuresti - Ploiesti trebuia sa fie inaugurata pana in vara lui 2010. Din nou, din lipsa de bani, santierele nu s-au deschis. Anul acesta se anunta, asadar, inca unul pierdut pentru autostrazi.
Lipsa autostrazilor ne goneste investitorii straini. Multi s-au plans ca un drum de 1.000 de kilometri prin Romania dureaza dublu fata de vestul Europei.