Bancpost pierde încă un proces cu Protecția Consumatorilor, pe o clauză abuzivă care permitea băncii să modifice dobânda unilateral
Bancpost
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat la Curtea de Apel un proces cu Bancpost, după ce a sancţionat şi a eliminat o clauză abuzivă dintr-un contract de credit, a declarat, joi, Marius Pîrvu, preşedintele ANPC, potrivit Agerpres.
Este vorba despre o clauză dintr-un contract de credit de nevoi personale în franci elveţieni, care îi permitea băncii să modifice unilateral dobânda.
"Pentru consumatori este o veste bună. Astăzi Curtea de Apel a admis apelul ANPC cu privire la un proces verbal de contravenţie întocmit de Autoritatea Naţională care se referă la o clauză abuzivă din cadrul unui contract de credit pentru nevoi personale. Practic, instanţa a hotărât că aceia care deţin contracte de credit pentru nevoi personale sunt îndreptăţiţi să solicite prin acţiuni separate restituirea sumelor calculate în plus ca urmare a constatării nulităţii clauzei specificate în sentinţă", a afirmat Pîrvu.
Cu alte cuvinte, instanţa a certificat faptul că acea clauză era abuzivă şi trebuia eliminată, creând astfel un precedent, iar consumatorii care au astfel de clauze în contractele bancare se pot îndrepta în nume propriu pentru recuperarea sumelor calculate în mod abuziv.
Preşedintele autorităţii a sfătuit toţi consumatorii cu contracte de credite în care există prevederi care permit băncilor să mărească dobânzile unilateral să facă plângere la ANPC, urmând ca inspectorii ANPC să decidă eliminarea acelor prevederi din contracte.
"Dacă faceţi o reclamaţie la ANPC şi ANPC constată că există o clauză abuzivă în acel contract, bineînţeles că noi îi vom sancţiona. Dacă banca va contesta în instanţă, instanţa va decide cine are dreptate", a arătat Pîrvu.
Preşedintele ANPC nu a putut preciza cuantumul exact al amenzii primite de Bancpost la acel moment, afirmând că este o sancţiune mai veche.
"Însă nu neapărat amenda este importantă. Sunt situaţii în care dăm avertisment, dar luăm alte măsuri. Noi putem lua măsuri prin care să suspendăm anumite lucruri, dăm întreruperi de activitate, sunt alte măsuri pe care le putem da. Deci nu doar amenda este importantă, ci măsura pe care o putem da. Aşa a fost şi în acest proces verbal. Măsura a fost de înlăturare a acelei clauze abuzive. Dacă dădeam doar amendă, această clauză rămânea în continuare, operatorul economic îşi plătea amenda, iar consumatorii rămâneau în continuare cu dobânzile plătite în plus. Prin modul în care s-a întocmit acest proces verbal, s-a emis acea măsură. Instanţa a hotărât că noi avem dreptate şi că acea măsură trebuie înlăturată din contractele de credit", a continuat el.
Totodată, oficialul ANPC a arătat că, din luna august, consumatorii găsesc postate pe site-ul autorităţii, în fiecare lună, toate comisioanele din sistemul bancar din România.
"Băncile ne transmit lunar toate aceste comisioane, şi urmărim, pe viitor, ca aceste informaţii să fie postate direct de către reprezentanţii băncilor", a mai arătat Pîrvu.
Bancpost a mai fost în vizorul ANPC şi în alte cazuri. La începutul lunii august, autoritatea a anunţat că a amendat Bancpost cu 150.000 lei şi a decis că banca trebuie să restituie clienţilor dobânzile şi penalităţile calculate şi reţinute timp de aproape zece ani, în perioada iulie 2008 - martie 2018, pentru întregul portofoliu de credite cesionat către EFG New Europe Funding II B.V. Banca a contestat în instanţă această sancţiune.
Pe acelasi subiect: