reteta rezistentei in industria TV

Desi un caracter pragmatic si rece, lipsit de sentimReteta rezistentei in industria TVentalism, s-a dedicat copiilor timp de 50 de ani. Si-a pavat drumul cu succes de-a lungul vietii, iar acum, la 74 de ani, refuza sa se gandeasca la pensionare. “Suna dur sa spun ca este ca si cum as fi in doliu, insa este foarte dificil sa las totul deoparte”, povesteste Anne Wood.

In urma cu 27 ani, Anne Wood a fondat televiziunea Ragdoll Productions. A creat programe celebre precum "Teletubbies", "In the Night Garden" sau "Abney&Teal".

Odata cu lansarea Teletubbies, in colaborare cu Tinky Winky, Dipsy si Laa-Laa and Po, faima ei a atins cote inalte. Programele au rulat in 100 de tari si au fost traduse in 45 de limbi. Succesul a adus-o direct pe lista celor mai bogate personalitati, intocmita de publicatia Sunday Times.

Perceptia s-a schimbat imediat deoarece oamenii masoara succesul in cat de multi bani poti castiga”, spune Wood.

Pentru a sustine emisiunile dedicate celor mici, Wood a perseverat in strangerea de fonduri de la televiziuni precum BBC si ITV. 

Anne crede ca “animatia si cultura nord-americana au devenit predominante si sunt impinse dincolo de granitele tarii”. “Poate suna nationalist, dar trecem printr-o criza serioasa si de aceea vreau sa pastrez si sa promovez tinerele talente atat cat imi sta in putinta”, mai spune ea.

Curajul aratat de Anna Wood vine in urma educatiei  pe care a dobandit-o in nord-estul Angliei. Cunoscuta producatoare TV povesteste cum parintii ei erau in permanenta dezamagiti pentru ca duceau o viata trista.  A crescut cu conceptia ca lipsa banilor afecteaza demnitatea. A ajuns insa la concluzia ca nu intotdeauna este asa. Desi avea o situatie financiara precara, era inconjurata de multa afectiune.

Wood a fost profesoara in Leeds, unde l-a cunoscut pe viitorul ei sot, Barrie. Dupa o perioada in care a predat la liceu, a lansat revista “Books for children” care ulterior a condus la aparitia emisiunii “Book Tower”, din cadrul televiziunii Yorkshire.

In 1982, Anne Wood a ajuns la conducerea televiziunii pentru copii, TV-am, unde a lansat papusa Roland Rat. Mascota a avut un mare success si in doar cateva luni audienta a crescut de la 100.000 la 1,8 milioane de telespectatori. Insa in urma restructurarilor a fost concediata.

Aparitia multor companii de productie au determinat-o pe Wood sa isi lanseze propria televiziune.

Pentru mult timp nu am vrut sa dezvolt business-ul, ma ocupasem de revista si stiam cat de dificil este sa conduci o afacere. Dar aveam doi copii si trebuia sa muncesc“

Lansarea Ragdoll. “In acele zile trebuia sa platesti o suma pentru emisiune si o taxa de productie. Era fezabil, dar trebuia sa fii foarte atent la imprumuturi. Timp de 12 ani am incercat sa nu depasesc suma de 10.000 de lire sterline

Cand piata emisiunilor pentru copii scadea, seria Anne Wood, “Rosie and Jim”, vindea 1 milion de exemplare. A adus multi bani si televiziunii centrale moment in care Wood a observat ca trebuie sa isi construiasca un nume international.

A inceput sa urmeze cursuri de business si a observat ca multe aspecte ii erau cunoscute. Si-a angajat si un consultant de afaceri care a sfatuit-o sa creasca investitia pentru gama de programe la care avea drepturi de proprietate. Astfel a adunat fonduri in valoare de 1 milion de lire sterline destinate marcii Teletubbies.

Daca planurile ar fi esuat, angajatii ei ar fi putut sa isi gaseasca alte locuri de munca, avand in vedere varsta frageda la care erau.

In ceea ce ma priveste, aveam deja varsta potrivita pentru pensionare”. Ceea ce nu a anticipat a fost succesul mondial de care s-a bucurat afacerea sa: “Sa ai un success atat de mare intr-o companie atat de mica este o combinatie foarte norocoasa. Eram aclamati de oameni de peste tot, iar asteptarile lor cresteau la un nivel aproape imposibil de indeplinit”, povesteste Wood.

Anne spune ca succesul a venit dupa varsta de 50 de ani, odata cu capacitatea de a mentine nivelul la care se afla si cu alegerea potrivita de a reinvesti profiturile in companie, decizie care a mentinut afacerea pe linia de plutire intr-o perioada financiara grea. Anul trecut, compania sa a inregistrat o pierdere de 970,000 de lire si venituri de 2,3 milioane de lire sterline.

Asa ca a decis sa investeasca in companie prin introducerea unor noi tinere talente si prin dezvoltarea de noi programe care spera sa dea roade in viitor. Cat despre Teletubbies, Anne Wood nu se asteapta ca fenomenul sa revina pentru ca, spune ea, un astfel de success apare o data la 1000 de ani.

In prezent, Wood se concentreaza pe Abney&Teal, un show de animatie incarcat de nostalgie. “Traim vremuri atat de cenusii incat incercam sa dam viata unui altfel de confort. Daca exista anxietate la nivelul parintilor, copiii le vor ridica moralul. Din acest motiv cred ca este necesar sa cream ceva relaxant, linistitor”.

O posibila actiune viitoare este vanzarea Ragdoll Worldwide, care va genera o insemnata cantitate de bani.
Anne Wood lucreaza alaturi de fiul ei, Christopher, fost producator in industria teatrala, care este in companie din anul 1998 si conduce partea de productie.

In viitor, el este cel care va prelua fraiele intregii companii. Anne Wood spune ca este atat de egoista incat isi doreste ca fiul ei sa preia compania pentru ca ea sa poata lucra in continuare, in cadrul acesteia, pe ce proiecte doreste, scriu cei de la Financial Times.
 
Autoportret Anne Wood in replici

Trebuie sa fim comerciali pentru ca nu mai suntem finantati si acest lucru pune o presiune enorma pe noi si pe activitatea noastra. Din punctul meu de vedere, calitatea este comerciala”.

Daca un copil nu a facut altceva decat sa lectureze carti, vizionarea emisiunilor TV nu ar fi un lucru bun…insa nu este general valabil

Sa conduci o afacere este ca o sita: trebuie sa torni de sus pentru ca intodeauna substanta se va depune in partea inferioara” 
 
Ca mama, incerci sa impiedici greselile pe care le poate face copilul. Am avut urcusuri si coborasuri, dar in prezent lucrurile s-au asezat”.