Executivii care imbina cu succes viata personala cu cea profesionala. Cum sa faci afaceri cu partenerul de viata
Frida (38 de ani) si Patrizio (49 de ani) au acordat de curand un interviu cotidianului american Financial Times in care au povestit despre inceputurile lor in lumea modei, despre cum s-au gasit unul pe celalalt si despre ce inseamna sa lucrezi cu partenerul de viata.
In timpul unei sedinte photo realizata in Hotelul George V din Paris, directorii casei de moda au parut putin stanjeniti, noteaza FT. Pareau ca nu-si gaseau locul. Daca la inceput au ezitat sa se poarte dragatos, in final directorul executiv de la Gucci s-a destins. I-a spus razand partenerei sale: “Haide, sa lasam oficialitatile deoparte!”. Au fost fotografiati impreuna de sute de ori (la inaugurarile de magazine, pranzuri, prezentari de moda etc.), dar mereu in postura de manageri ai Gucci. De data aceasta, cei doi au facut o exceptie si au vorbit despre celalalt tip de “parteneriat”: unul care este la fel de personal precum cel profesional.
Patrizio di Marco a fost numit directorul creativ al casei de moda in 2006, urmand ca trei ani mai tarziu sa fie votat CEO. Tot in 2009 a inceput o relatie personala de data aceasta cu Frida Giannini. Amandoi erau divortati, iar pasiunea pentru ceea ce fac i-a adus impreuna, marturisesc ei. Erau insa constienti ca se scaldau in ape tulburi, motiv pentru care au fost foarte atenti cu relatia pe care incepusera s-o construiasca.
“Am fost ingrijorati cu privire la doua lucruri, si anume: reactia actionarilor companiei si a pietelor”, spune di Marco referitor la relatia lor. Au abordat insa “problema” cu tact. Dupa o calatorie in China (2009) in care s-au hotarat sa trebuie sa puna cartile pe masa, Patrizio a zburat direct la Roma sa vorbeasca Pinault (directorul general al companiei). Si Frida a discutat cu presedintele Gucci, dar separat. Atat ea, cat si el erau insa decisi sa plece din companie daca li se cerea acest lucru. Presedintele corporatiei i-a sprijinit insa. “Asta este o afacere de familie – a fost inceputa de tatal meu, dar stiu cum poate fi vazuta din afara, stiu cat de greu este sa fii strict cu tine insuti”, a fost replica lui Pinault.
Cei doi directori au discutat situatia si cu angajatii lor, tot individual. “Era un mic secret pe care toata lumea il stia insa. Nu poti sti ce se ascunde in mintea cuiva, dar deja trecusem peste ceea ce ne temeam cel mai mult. Am fost insa foarte atenti la comportamentul nostru. Intr-un anume fel, o relatie de acest gen la locul de munca creeaza o anume obligatie suplimentara, care se cere a fi echilibrata”, spune Patrizio di Marco.
Directorul creativ de la Gucci adauga: “Nu vrei sa lasi loc de critici. Relatia noastra era una transparenta, dar nu una universala. Acum ca o prezentam lumii intregi va fi mai mult de atat, dar asta nu inseamna ca vom incepe acum sa ne sarutam in cadrul intalnirilor.”
“Relatia noastra este una foarte serioasa. Cand alegi pe cineva cu care sa ai o relatie, cauti pe cineva cu care ti-ai petrece intreaga viata, iar aici intervin o multime de factori ce tin de inima si ratiune. Nu suntem de acord intru toate. Dar ne certam cu adevarat doar atunci cand avem motive serioase sa facem asta. In caz contrar, iti dai seama ca nu merita”, adauga executivul cunoscutei case italiene de moda.
Unul din avantajele relatiei lor este faptul ca sunt capabili sa ia decizii comune mult mai repede. “Cateodata, nu esti dispui sa astepti prea mult pentru o intalnire”, glumeste el.
Gucci este o companie italiana care produce si comercializeaza produse de lux. Istoria brandului a inceput in 1904, atunci cand patriarhul familiei, Guccio Gucci, a deschis un atelier de pielarie. Afacerea a inceput sa ia avant in 1921, considerat anul oficial de fondare a companiei. Fiul lui Guccio, Aldo, este cel care a transformat atelierul intr-o companie multinationala, dupa moartea tatalui sau, in 1953. Din anul 1998, casa Gucci apartine grupului Gucci Group, detinut de trustul francez Pinault-Printemps-Redoute (PPR).
Compania este prezenta si in Romania din martie 2009, in magazinul multibrand Mengotti din Bucuresti. Veniturile Gucci in cel de-al treilea trimestru al acestui an au crescut cu 21%.
Cand replica in afaceri ti-o da chiar jumatatea
Relatia celor doi directori de la Gucci a evoluat pe mai multe planuri, iar asta se observa din conversatiile pe care le au, subliniaza jurnalistii americani. Iata de exemplu un schimb de replici intre cei doi (ea vrea sa amenajeze un magazin,el nu este de acord):
Patricio di Marco: Am discutat la pranz despre asta si toata lumea a cazut de acord ca lucrurile sa ramana exact la fel (adica sa nu fie amenajat nimic).
Frida Giannini: Dar eu am castigat.
P.M: Avem mai mult de 8.000 de angajati...
F.G: Mereu se plange.
P.M: Ea mereu ma intrerupe.
Un alt schimb de replici vizavi de vestimentatie pentru sedinta foto (s-au imbracat asemanator, in aceleasi nuante):
P.M: A fost un accident. Nu am stiut cu ce te imbraci tu.
F.G: M-am schimbat dupa pranz, dar nu ai fost atent la ceea ce purtam.
P.M: De obicei, cand iti cer un sfat in legatura cu ce sa ma imbrac, nu sunt de acord cu sugestia ta (rade).
Lumea afacerilor este plina de povesti de dragoste
Printre cuplurile celebre care conduc branduri internationale de fashion se numara Miruccia Prada si Patrizio Bertelli, Valentino Garavani si Giancarlo Giammetti, Yves Saint Laurent si Pierre Bertelli.
Dincolo de granitele modei, amintim si alte cupluri faimoase care s-au regasit la companiile pentru care lucrau, si anume: Bill Gates si fostul sau manager de produse, Melinda French (actuala Gates), John Reed (presedintele Citigroup) si Cindy McCarthy.
“Multi detinatori de business-uri viseaza la o viata in care sa combine valorile personale cu cele profesionale, compatibile cu ceea ce societatea asteapta de la ei. Intrebarea este urmatoarea: cum se descurca cu toate astea”, explica Marc Le Menestral, profesor de etica la Social Innovation Centre of the Insead business school din SUA.
Daca este sa-i dam crezare lui Francois-Henri Pinault, un procent semnificativ de oameni care isi intalnesc partenerul la locul de munca, lumea afacerilor este plina de povesti ale executivilor care au fost aspru criticati cand povestile lor romantice au fost dezvaluite public.
In final, chiar si in cazurile in care cuplurile care nu se confrunta cu multe controverse, unul dintre parteneri decide sa plece din companie, scrie cotidianul american.
Companiile nu detin anumite politici in ceea ce priveste relatiile la locul de munca. Mai exact, doar 30% din firmele americane insereaza astfel de clauze in contractele de munca ale angajatilor, se arata intr-un raport Society of Human Resource Management, facut public de Wall Street Journal.
„O relatie la locul de munca este deseori vazuta ca o problema. Daca persoanele implicate isi dezvaluie relatia, lucrurile pot fi percepute altfel”, spune Morgan Stanley, specialist in resurse umane, citat de FT.
Directorul executiv al companiei Richemont, de pilda, Marty Wikstrom, este de parere ca: „Este dificil sa generalizezi si cred ca trebuie sa tratezi fiecare caz individual. E destul de sensibil cazul in care vorbim despre un superior si un subaltern direct”, subliniaza Wikstrom.
Citeste si:
Cum te manipuleaza seful la locul de munca. Cele mai stresante replici adresate angajatilor