"Ministerul Transporturilor va vinde pachetul majoritar de actiuni din capitalul social al CFR Marfa, inclusiv in privinta pachetului de actiuni care va fi detinut de stat in urma conversiei creantelor statului fata de CFR Marfa in actiuni, in masura realizarii acesteia, daca este cazul, prin metode combinate cu criterii de precalificare a investitorilor, si anume negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante urmata de licitatie cu oferta in plic, conform legislatiei in vigoare. Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare si publicate in oferta de vanzare si vor consta in experienta relevanta in domeniul transportului de marfa si capabilitatii operationale si capabilitati financiare care sa demonstreze posibilitatea preluarii si dezvoltarii unei noi afaceri", se arata intr-un proiect de hotarare de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, citat de Mediafax.

Singurul criteriu de adjudecare a licitatiei va fi pretul oferit. Strategia prevede in forma actuala o garantie de participare la licitatie de 10 milioane euro, echivalent in lei, "cu incadrarea in procentele prevazute de norme", reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor detinute de stat.

Pe de alta parte, taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care depune documente de participare este echivalentul in lei a sumei de 20.000 euro.

Comisia de privatizare va fi formata din sapte reprezentanti nominalizati din partea Ministerului Transporturilor, unul desemnat de Ministerul Apararii Nationale si un altul din partea Ministerului Finantelor Publice.

Pana la sfarsitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor CFR Marfa, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizatie lunara bruta asigurata din bugetul MT care nu poate depasi 3.000 de lei brut.

In cazul in care Ministerul Transporturilor nu va putea incheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar al procedurii de licitatie, institutia va putea decide reluarea procesului de privatizare prin aplicarea oricarei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra actiunilor, cu adaptarea corespunzatoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri in ordinea clasamentului de la licitatie a urmatorilor investitori calificati.

"CFR Marfa detine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate in mod curent) si peste 900 locomotive, o astfel de baza de active plasand compania intr-o pozitie avantajoasa comparativ cu alti operatori detinuti de stat in regiunea central sud estica europeana. Din punct de vedere al volumului de marfa pe care il transporta, pozitia CFR Marfa pe piata de transport feroviar din Romania este dominanta in raport cu ceilalti operatori privati care au aparut dupa anul 2001", se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Autorii proiectului precizeaza ca procesul de privatizare se poate desfasura in paralel cu procedura de notificare a conversiei la Comisia Europeana, care trebuie sa o aprobe inainte de implementarea efectiva a operatiunii.

Premierul Victor Ponta a declarat marti ca Guvernul va include in strategia de privatizare a CFR Marfa o serie de proceduri de precalificare a investitorilor, legate de cifra de afaceri, experienta in domeniu si capacitatea financiara, documentul urmand sa fie discutat, marti, 5 februarie, in CSAT si aprobat a doua zi de Executiv.