Gree a inregistrat scadere in randul companiilor cu jocuri in retea din Japonia, dupa ce Consumers Affairs Agency a anuntat ca analizeaza daca una dintre metodele de vanzare folosita de firma (denumita “gacha”) incalca legea. Publicatia Yomiuri scria in urma cu patru zile ca Agentia va cere operatorilor de jocuri in retea sa opreasca folosirea sistemului de vanzare deoarece instiga consumatorii la plata unor taxe excesive.

„Situatia ramane grava. Profitul lor este in risc, depinzand de decizia guvernului atat pentru Gree cat si pentru rivalii sai”, a declarat Misuo Shimizu, analist de marketing al Cosmo Securities din Tokyo.

In prezent, Tanaka este considerat cel mai tanar miliardar din Tara Soarelui Rasare, cu o avere estimata la 3.5 miliarde de dolari, potrivit unei analize Forbes din Luna martie. Participatia sa de actiune de 48,18% din companie Gree valorau ieri aproape 2,3 miliarde de dolari.

Purtatorul de cuvant al Gree, Shinichi Iriyama, a refuzat sa comenteze informatiile atunci cand a fost contactat de jurnalistii Bloomberg. Tomoyuki Akiyama, purtator de cuvant al DeNA, cel mai mare operator de jocuri in retea din Japonia, a refuzat de asemenea sa comenteze.

Kazuyuki Katagiri, unul dintre sefii Consumer Affairs Agency sustinea marti ca agentia are in vedere ca sistemul de plata denumit „gacha” sa fie ilegal si ca isi propune sa ia o hotarare cat mai curand. Katagiri a adaugat ca guvernul nipon nu s-a decis insa asupra informatiilor aparute.

Sistemul de plata folosit de Gree incaseaza in jur de 300 yeni pentru fiecare obiect virtual colectat, convertit intr-un obiect rar. Metoda ar putea insa sa incalce legea oferind premii nejustificate si reprezentatii inselatoare, potrivit raportului publicat de Yomiuri.

De exemplu, taxele unui utilizator au ajuns la 4 milioane de yeni pentru doua luni de joc, se arata in raportul din februarie al grupului de experti citati de Bloomberg. Cativa utilizatori isi posteaza obiectele virtuale rare pe site-urile de licitatie, explica specialistii.

Masamitsu Ohki, manager de fonduri la Stats Investment Management Co. din Tokyo, afirma: „S-ar putea sa fie nevoie ca aceste companii sa-si schimbe modelele de afaceri. Companiile nu ar trebui sa se grabeasca sa se extinda tocmai atunci cand existenta jocurilor sociale este pusa sub semnul intrebarii, lucru care ar putea descuraja anumiti investitori.”

Capcom Co., creatorul jocului „Resident Evil” din Osaka, a crescut marti cu 5,3% pe piata din Tokyo, dupa ce scazuse luni cu 6,6%. Reprezentantii companiei au estimat pentru 2012 un castig net in creste cu 46 de procente, la aproximativ 9,8 miliarde de yeni.

Jocuri pe o piata in scadere

Konami Corp, creatorul jocurilor „Metal Gear Solid”, a crescut cu 7,1% dupa prabusirea de 18% de luni, cea mai mare cadere din ultimul an. Reprezentatii companiei au declarat in martie ca sunt de acord sa isi publice jocurile pe noua platforma de jocuri sociale Zynga.

Impactul interzicerii metodei de plata “gacha” asupra profitului celor de la Capcom si Konami s-ar ridica la  10%, sustine Satoru Kikuchi, analist la Deutsche Bank AG din Tokyo.

Totodatata, interzicerea sistemului de vanzare ar putea reduce castigul net al companiei Gree cu 18% si pe cel al DeNA cu 6%, crede si David Gibson, analist la Macquarie Securities Ltd. din Tokyo.

Gree a obtinut in primul trimestru din 2012 un venitul net de 13.4 miliarde de yeni, in comparatie cu cele 4.7 miliarde de yeni din acceasi perioada a anului trecut, scrie Bloomberg. Cat despre vanzarile companiei s-au ridicat la 46.2 miliarde de yeni, fata de 16.4 miliarde de yeni inregistrate in 2011.

Gree anticipeaza ca va obtine venituri nete de pana la 50 miliarde de yeni, pana la sfarsitul lunii iunie.

Piata de jocuri in retea a Japoniei are sanse sa creasca cu 33% anul acesta, atingand 343 de miliarde de yeni, potrivit estimarilor Yano Research Institute Ltd. Asta ar insemna de aproape 70 de ori mai mult decat in 2008, cand piata valora 4.9 miliarde de yeni.

Cine este Yoshikazu Tanaka

Japonezului de 35 de ani ii venea in urma cu noua ani o idee extrem de profitabila: sa se transforme dintr-un jucator pasionat pe Nintendo, intr-un jucator pe Nintendo cu o avere de 1.6 miliarde de dolari.

Yoshikazu Tanaka a incercat sa isi faca la Tokyo propriul Friendster. Se intampla in 2003. A ajuns astfel la proiectul GREE, compania de astazi care produce jocuri, bazata mai mult pe jocuri pentru telefoane mobile.

Ceea ce parea doar o joaca s-a transformat in noua ani intr-o piata de 200 de milioane de jucatori, iar Tanaka a strans o avere de 1.6 miliarde de dolari.

La ora actuala, Tanaka pregateste sa extinda afacerea in Statele Unite. A anuntat ca GREE va investi in IUGO Mobile Entertainment, un studio de jocuri din Canada. Asta dupa ce a platit 100 de milioane de dolari anul trecut pentru OpenFeint, o platforma sociala de jocuri din Statele Unite.

"Am avut mereu o pasiune pentru jocuri, probabil de aici si succesul meu. Ma jucam cand eram mic de dimineata pana seara pe Nindendo.", a declarat Tanaka pentru Business Insider.