Samsung Electronics este printre primii producatori care au livrat pe piata ceasurile inteligente. Modelul sau, Galaxy Gear, se vinde pentru 299 de dolari, noteaza Bloomberg.   

Insa asa cum s-a intamplat si in urma cu patru decenii, noile device-uri sunt primite cu prudenta. Potrivit unui sondaj al firmei de consultanta financiara Deloitte, doua treimi dintre directorii din industria de ceasuri elvetiene sustin ca smartwatch-urile nu reprezinta o amenintare reala.  

"Cum te-ai simti daca iubitul tau ti-ar face cadou un smartwatch, in locul unuia placat cu diamante? Nu cred ca acestea vor avea un impact prea mare asupra ceasurilor clasice", e de parere Johann Rupert, actionarul miliardar al Cie Financiere Richemont SA, care vinde ceasuri sub 13 branduri, inclusiv Cartier.  

Specialistii din domeniu il contrazic insa. Andreas Hofer, partener la Boston Consulting Group, in Zurich, spune ca industria trebuie sa se pregateasca pentru noua tehnologie. Analistii prognozeaza vanzari globale de un milion de smartwatches anul acesta si nu mai putin de sapte milioane de unitati vandute pentru anul viitor. Potrivit acestora, Apple ar putea incasa undeva intre 2,3  si 5,7 miliarde de dolari numai din vanzarile de iWatch pe primul an.

Dupa Hofer, producatorii de ceasuri clasice ar trebui sa se arate mai modesti si sa nu creada ca noua tehnologie nu ii va afecta, daca nu vor sa cada in pacatul de acum 40 de ani, cand industria era pe punctul sa se prabuseasca, tocmai din cauza unei gandiri limitate. 

Ceasurile elvetiene de lux au niste mecanisme atat de vechi incat, din punct de vedere al pragmatismului, e o minune ca inca se mentin pe piata, noteaza Bloomberg.   

In 1970, cand oamenii au trecut la quartz, industria elvetiana de ceasuri a scazut dramatic. De la 90.000 de oameni angajati in domeniu, pana in 1984 mai ramasesera numai 30.000. Si daca in anii ’70 existau nu mai putin de 1.600 de companii producatoare in Elvetia, astazi numarul lor a ajuns la 600.  

Motivul schimbarii a fost ca ceasurile quartz erau mai ieftine si te puteai baza mai bine pe ele. Chiar si cele mai scumpe modele mecanice au nevoie de mentenanta continua, pentru ca pierd cateva secunde pe saptamana. Si o astfel de “vizita in service” costa cam cat doua iPhone-uri noi.   

Deocamdata industria sta bine, pentru ca ceasurile inteligente nu au penetrat inca piata si majoritatea modelelor se afla doar in faza de proiect. Ceasurile mecanice au reprezentat anul trecut o treime din castigurile totale de 58 de miliarde de dolari.

Asta si pentru ca ceasurile elvetiene de lux au preturi astronomice: Sky Moon Tourbillion de la Patek Philippe costa 1,3 milioane de dolari, iar Aeternitas Mega 4, de la Franck Muller costa 2,9 milioane de dolari.  

Producatorii se bazeaza pe faptul ca astfel de ceasuri spun o poveste si sunt cumparate pentru frumusetea lor, in special de catre colectionari, in timp ce aceia care aleg un smartwatch se vor descotorosi de el intr-un an sau doi. Dar in contextul economiei actuale este greu de spus cati isi vor mai permite sa arunce milioane de dolari pe un astfel de accesoriu.