”Giganţii din tehnologie au ieşit câştigători, la nivel de grup, cu toate că între ei au apărut unele diferenţe. Alphabet a raportat venituri în scădere pentru prima oară, de doar 2%, în timp ce Facebook a marcat o creştere de 11% a acestora. Strict pe segmentul de publicitate, scăderea a fost de 8% pentru Alphabet. Deşi generator de pierderi în prezent, segmentul 'Other bets' care include divizia de maşini autonome Waymo, poate fi promiţător”, spune Claudiu Cazacu, consulting strategist în cadrul XTB România.

Amazon a asigurat acţionarilor un profit de 10,3 dolari pe acţiune, faţă de 1,46 cât erau estimările. Divizia de cloud a decelerat la un avans de 29% de la 33% trimestrul anterior. În iulie, o acţiune era peste 3.000 de dolari, de la aproximativ 2.000 de dolari în februarie.

”Un curent favorabil se formează în privinţa Microsoft: după ce a câştigat un contract masiv cu Pentagonul pentru oferirea de servicii de tip cloud (rezultat contestat de Amazon), şi se află în discuţii pentru preluarea operaţiunilor americane ale TikTok. Microsoft încearcă astfel să recupereze o parte din decalaje pe partea de conţinut video faţă de Google sau Facebook, continuând strategia de dezvoltare a social media iniţiată cu achiziţia LinkedIn. Rezultatele MSFT au fost peste aşteptări în privinţa profitului (1,46 dolari pe acţiune faţă de 1,34 estimări Refinitiv) şi a veniturilor în general. Ritmul de creştere a segmentului cloud a fost în continuare bun, deşi a încetinit la 47% de la 59% în trimestrul anterior, dar divizia Windows a marcat o scădere de 4% iar veniturile LinkedIn au încetinit de asemenea la 10%”, mai spune Claudiu Cazacu.

Analistul afirmă totodată că, pe lângă Zoom, au apărut şi alţi câştigători.

O serie de firme mici şi mijlocii au descoperit că o prezenţă importantă în online poate fi un mod de continuare a activităţii - fapt ce a adus beneficii firmei canadiene Shopify. Acţiunile sale au depăşit notabil procesatorii de plăţi Square şi Paypal, aducând un profit de peste 150% de la începutul anului. Potrivit Visa, ritmul avansului vânzărilor online (mai puţin în turism) a fost de 25% în perioada de după jumătatea lui aprilie, de două ori mai mare decât cel din anul anterior. Shopify, însă, evaluată la peste 47 de ori veniturile estimate pentru anul în curs (nu profitul, care este utilizat în cazul altor indicatori) sugerează aşteptări mari, posibil prea mari din partea investitorilor pentru creşterile viitoare. Indicatorul este sub 5 pentru Amazon şi peste 8 în cazul Facebook, o valoare mică fiind considerată (strict teoretic şi limitativ la acest indiciu) de dorit”, mai arată analistul.

La rândul său, Radu Puiu, analist în cadrul XTB România, este de părere că rezistenţa Amazon, Facebook, Google şi Microsoft în faţa condiţiilor de piaţă neprevăzute din acest an este cu atât mai spectaculoasă cu cât rezultatele financiare au fost publicate la doar o zi după ce directorii acestor companii au participat la o serie de interogări din partea Congresului SUA, unde au fost acuzaţi că au folosit puterea platformelor lor pentru a înfrunta şi înăbuşi concurenţa.

”Rezultatele au fost în contrast cu performanţa economiei americane din al doilea trimestru al anului care s-a depreciat cu 9,5% în termeni trimestriale. Mulţi investitori se aşteptau ca profiturile Amazon din activitatea de comerţ electronic să fie anulate aproape în totalitate în a doilea trimestru din cauza costurilor suplimentare de 4 miliarde de dolari înregistrate pentru a menţine funcţională activitatea în timpul crizei de sănătate. În schimb, profiturile după impozitare s-au dublat la 5,2 miliarde de dolari, în timp ce veniturile au crescut cu 40%. În schimb, dependenţa lor de sectorul de publicitate a făcut ca Facebook şi Google să fie mai expuse în faţa turbulenţelor economice. Totuşi, performanţele înregistrate au fost remarcabile pe fondul reducerii masive a sectorului de publicitatea de peste 20% la nivelul mai multor pieţe pe plan. Veniturile Facebook au crescut cu 11% până la 18,7 miliarde de dolari, depăşind cu mult prognozele unui avans de 3%. În ciuda temerilor legate de boicotul publicitar legat de serviciile sale din partea a peste 1.000 de mărci, inclusiv Verizon şi Ford, afacerile companiei au fost mult mai puţin afectate indicând un nivel ridicat de diversificare şi de adaptabilitate, caracteristici care s-au dovedit extrem de utile în astfel de situaţii”, explică Radu Puiu.

Veniturile Microsoft au avansat cu 13% până la 38 de miliarde de dolari.

”Totuşi, reacţia investitorilor a fost una negativă în urma publicării raportului din cauză că reprezentanţii firmei au susţinut că achiziţiile de licenţe de tranzacţii au continuat să încetinească, fapt ce a afectat filiala LinkedIn. Doar Alphabet, compania mamă a Google, nu a reuşit să urmeze exemplul, deoarece a prezentat primul declin al vânzărilor raportat în istoria de companie listată public”, adaugă el.

Google şi ADT au anunţat încheierea unui parteneriat pe termen lung pentru a crea următoarea generaţie de oferte de securitate pentru locuinţe inteligente. Prin intermediul înţelegerii, hardware-ul şi serviciile Google vor fi integrate cu instalarea, serviciile şi reţeaua profesională de monitorizare a ADT.

”Un alt exemplu este Facebook, care intenţionează să lanseze videoclipuri muzicale pe platforma sa socială după ce a încheiat acorduri cu mai multe companii de discuri printre care Sony Music Group, Universal Music Group sau Warner Music Group. Această mişcare ar putea duce la câştigarea unor venituri suplimentare din publicitate, intrând astfel pe un segment deţinut în mare parte de YouTube, care aparţine de Google”, adaugă Radu Puiu.

Însă o serie de probleme cu care s-ar putea confrunta companiile vin din zona euro, adagă el.

”Directorul autorităţii privind politica de concurenţă din Europa, Margrethe Vestager, a primit sarcina de a revizui părţi din manualul de reglementare antitrust, urmând să anunţe noi instrumente de concurenţă înainte de sfârşitul anului. O altă problemă ar putea fi taxa digitală. Uniunea Europeană are în vedere creşterea impozitării companiilor digitale. Cu toate acestea, blocul format din 27 de membri nu poate impune o taxă la nivelul întregii Zone fără aprobarea acesteia în unanimitate la nivelul statelor membre, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Comisia Europeană a estimat anterior că firmele digitale plătesc în medie o rată de impozitare efectivă de 9,5% în UE, faţă de 23,2% pentru întreprinderile tradiţionale. Se aşteaptă ca dezbaterea privind impozitarea să înceapă în lunile următoare, deoarece guvernele caută modalităţi de creştere a veniturilor pentru a combate impactul economic al crizei actuale”, precizează analistul XTB România.

Cu mai mult de 15 ani de experienţă în pieţele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume şi o companie completă de investiţii listată pe Bursa de la Varşovia. Cu birouri în peste 10 ţări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania şi Franţa, XTB este reglementată de cele mai importante autorităţi de supraveghere din lume incluzând FCA şi KNF.